"Ihan uskomatonta miten pieni lapsi imee sitä kieltä itseensä" : vanhempien näkökulma vieraan kielen oppimiseen
Tutkimuksen kohteena oli vieraan kielen oppiminen ja opettaminen osana varhaiskasvatusta. Ilmiö on ajankohtainen, sillä vierasta kieltä tarjoavien varhaiskasvatusryhmien määrä on lisääntynyt globalisoituvassa maailmassa. Tutkimus keskittyi vanhempien näkökulmaan. Tavoitteena oli selvittää heidän syitä valita lapselleen varhaiskasvatus, jossa lapsi oppii vierasta kieltä, vanhempien odotuksia kielen oppimiselle ja odotuksiin vastaamista sekä suunnitelmia tukea lapsen kielen oppimista varhaiskasvatuksen jälkeen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruu tapahtui teemahaastattelulla. Yksilöhaastatteluun osallistui seitsemän vanhempaa, joiden lapsi osallistui varhaiskasvatukseen, jonka osana käytettiin muutakin kuin lapsen äidinkieltä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimus osoitti, että valintaperusteet jakautuivat kieleen, vanhempien omaan taustaan ja perheen tilanteeseen sekä vanhempien mainitsemiin vahvan kielitaidon hyötyyn liittyviin perusteisiin. Vastauksissa painottui kielen oppiminen, mutta vanhemmat mainitsivat muitakin syitä. Yksityiskohtaisia kielen oppimiseen liittyviä odotuksia ei ollut, vaan odotukset kohdistuivat vahvasti ympäristöön. Kävi ilmi, että odotuksiin oli vastattu hyvin, kehitettävää mainittiin olevan tiedonkulussa, henkilökunnan pysyvyydessä sekä kielellisessä ympäristössä. Varhaiskasvatuksen jälkeen lapsen kielen oppimista suunniteltiin tuettavan koulun tai ohjatun toiminnan kautta, kotona toteutettavasti sekä perheen sosiaalisten verkostojen avulla.
Tulosten perusteella vanhemmilla on moninaisia valintaperusteita sekä odotuksia vierasta kieltä tarjoavalle varhaiskasvatukselle, mutta kielen oppimisen jatkosuunnitelmat ovat samansuuntaisia. Tutkimus lisää tietoa aiheesta luoden pohjaa jatkotutkimukselle sekä tarjoten kyseiselle päiväkodille suuntaa kehittää toimintaansa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Aletaan alusta : luku- ja kirjoitustaidottomat aikuiset uutta kieltä oppimassa
Tammelin-Laine, Taina (University of Jyväskylä, 2014) -
Varhennettu englannin kielen opetus opettajien, esikoululaisten ja vanhempien käsityksissä : fenomenografinen tutkimus
Pesonen, Päivikki (2020)Kuluvan vuoden 2020 alusta lähtien jokainen ensimmäisen luokan oppilas aloittaa toisen tai vieraan kielen opiskelun viimeistään ensimmäisen luokan kevätlukukaudella. Useimmille suomalaislapsille varhennettu kieli on englanti. ... -
Toista kieltä vuorovaikutuksessa : kielellisten resurssien jakaminen toisen kielen omaksumisen alkuvaiheessa
Suni, Minna (Jyväskylän yliopisto, 2008)Suomalaiset väittävät usein ulkomaalaisille, että suomi on maailman vaikein kieli. Sekä maahanmuuttajien suomen kielen opettajille että kielen oppimisen tutkijoille on kuitenkin selvää, että väite on pohjimmiltaan pötyä. ... -
Ongelmista oppimiseen : toisen aloittamat korjausjaksot kakkoskielisessä keskustelussa
Lilja, Niina (Jyväskylän yliopisto, 2010) -
"Lapsi on oppinut suomen kieltä!" : monikielisyyden tukeminen varhaiskasvatuksessa
Kumpulainen, Emilla; Erola, Aino (2024)Tämän Pro Gradu -tutkimuksen tarkoituksena on tutkia monikielisyyden tukemista varhaiskasvatuksessa. Tutkimus käsittelee varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia ja keinoja tukea monikielisiä lapsia. Lisäksi kysyttiin, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.