"Ihan uskomatonta miten pieni lapsi imee sitä kieltä itseensä" : vanhempien näkökulma vieraan kielen oppimiseen
Tutkimuksen kohteena oli vieraan kielen oppiminen ja opettaminen osana varhaiskasvatusta. Ilmiö on ajankohtainen, sillä vierasta kieltä tarjoavien varhaiskasvatusryhmien määrä on lisääntynyt globalisoituvassa maailmassa. Tutkimus keskittyi vanhempien näkökulmaan. Tavoitteena oli selvittää heidän syitä valita lapselleen varhaiskasvatus, jossa lapsi oppii vierasta kieltä, vanhempien odotuksia kielen oppimiselle ja odotuksiin vastaamista sekä suunnitelmia tukea lapsen kielen oppimista varhaiskasvatuksen jälkeen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruu tapahtui teemahaastattelulla. Yksilöhaastatteluun osallistui seitsemän vanhempaa, joiden lapsi osallistui varhaiskasvatukseen, jonka osana käytettiin muutakin kuin lapsen äidinkieltä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimus osoitti, että valintaperusteet jakautuivat kieleen, vanhempien omaan taustaan ja perheen tilanteeseen sekä vanhempien mainitsemiin vahvan kielitaidon hyötyyn liittyviin perusteisiin. Vastauksissa painottui kielen oppiminen, mutta vanhemmat mainitsivat muitakin syitä. Yksityiskohtaisia kielen oppimiseen liittyviä odotuksia ei ollut, vaan odotukset kohdistuivat vahvasti ympäristöön. Kävi ilmi, että odotuksiin oli vastattu hyvin, kehitettävää mainittiin olevan tiedonkulussa, henkilökunnan pysyvyydessä sekä kielellisessä ympäristössä. Varhaiskasvatuksen jälkeen lapsen kielen oppimista suunniteltiin tuettavan koulun tai ohjatun toiminnan kautta, kotona toteutettavasti sekä perheen sosiaalisten verkostojen avulla.
Tulosten perusteella vanhemmilla on moninaisia valintaperusteita sekä odotuksia vierasta kieltä tarjoavalle varhaiskasvatukselle, mutta kielen oppimisen jatkosuunnitelmat ovat samansuuntaisia. Tutkimus lisää tietoa aiheesta luoden pohjaa jatkotutkimukselle sekä tarjoten kyseiselle päiväkodille suuntaa kehittää toimintaansa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5338]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Aletaan alusta : luku- ja kirjoitustaidottomat aikuiset uutta kieltä oppimassa
Tammelin-Laine, Taina (University of Jyväskylä, 2014) -
Toisen ja vieraan kielen oppijat yleisissä kielitutkinnoissa
Tarnanen, Mirja; Mäntylä, Katja (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2006)This article concerns learner profiles of test takers of English (foreign lg) and Finnish (second lg) language test. All learners were adults who took part in the National Language Certificate (NC) test that consists of ... -
Toisen ja vieraan kielen ääntämisen oppimisen haasteet
Ullakonoja, Riikka; Dufva, Hannele (Niilo Mäki Instituutti, 2016)Katsausartikkelissamme käsittelemme niitä seikkoja, jotka vaikuttavat toisen tai vieraan kielen ääntämisen oppimiseen. Yleisiä oppijaan liittyviä tekijöitä ovat esimerkiksi oppijan ikä ja hänen motivoituneisuutensa. Myös ... -
Toisen ja vieraan kielen oppimisesta ja sen vaikeuksista kirjoittaminen esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
Rantanen, Aurora (2020)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, millaisia merkityksiä toisen ja vieraan kielen oppimiselle annetaan kolmiportaisen tuen asiakirjoissa ja millaista kielikäsitystä kuvaukset uusintavat. Lisäksi tutkittiin, kuinka ... -
Toista kieltä vuorovaikutuksessa : kielellisten resurssien jakaminen toisen kielen omaksumisen alkuvaiheessa
Suni, Minna (Jyväskylän yliopisto, 2008)Suomalaiset väittävät usein ulkomaalaisille, että suomi on maailman vaikein kieli. Sekä maahanmuuttajien suomen kielen opettajille että kielen oppimisen tutkijoille on kuitenkin selvää, että väite on pohjimmiltaan pötyä. ...