Suomen kielen ja suomenkielisen terminologian asema tietotekniikan asiantuntijoiden arjessa
Tutkielman aiheena on selvittää millaisessa asemassa suomen kieli on tietotekniikan alalla asiantuntijoiden mielestä. Tutkimusta aiheesta ei ole nähdäkseni tehty tästä näkökulmasta ollenkaan. Aiheen selvittäminen auttaa myös arvioimaan, onko suomen kielen asema uhattu tietotekniikan alalla, tai tarvitseeko koulutusta muuttaa jollain tavalla vastaamaan paremmin työelämän vaatimuksia.
Tutkielmassa oli neljä selkeää pääkysymystä: 1) Millaisia ammattilaisten omat asenteet alan kielikysymyksiä kohtaan ovat? 2) Millaisia (laajan tekstikäsityksen) tekstejä alan ammattilaisten arkeen kuuluu? 3) Millä tavalla suomenkielistä ja englanninkielistä terminologiaa käytetään? 4) Millainen on suomen kielen ja englannin kielen suhde?
Tutkimuksen kannalta keskeistä oli tutustua terminologian kehitykseen, selvittää työpaikkojen sosiolektien ja asenteiden muodostumista sekä selvittää kieliasenteiden muodostumista.
Aineistoksi haastattelin alan asiantuntijoita. Analyysissa hyödynnettiin teemoittelun ja asennehaastattelun ideoita.
Ammattilaiset pohtivat kieliongelmia käytännön kokemuksen kautta. Suomen kieli tuotti toisinaan hieman ongelmia erityisesti teknisessä kirjoittamisessa tai puheessa, joten he suosivat englantia näissä tapauksissa. Suomen kielen kehittämistä alan ammattilaisten tarvitseman kielirepertuaarin tasolle pidettiin turhana.
Ammattilaisten arkeen kuuluu monenlaisia perinteisiä yritysmaailmaan liitettyjä viestintätilanteita, kuten sähköposteja ja palavereita. Kaikkiin teksteihin liittyi niin suomenkielisiä kuin englanninkielisiä variaatioita. Tietotekniikan terminologia miellettiin helposti yhdeksi kokonaisuudeksi. Terminologisiin valintoihin vaikutti nähdäkseni eniten tottumus.
Terminologiaa käytettiin usein englanniksi myös suomenkielisen puheen seassa. Suomenkieliset termit koettiin yleensä hassuina. Alalla tarvitut kielet olivat kaikkien informanttien mukaan suomi ja erityisesti englanti. Suomen kielen vahvimmat käyttöalueet olivat yrityksen sisäisessä viestinnässä, opettamisessa ja suomalaisten asiakkaiden kanssa viestimisessä.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että suomen kielen asema on tietotekniikan alalla vahvimmillaan sosiaalisessa käytössä. Tutkielma voi esimerkiksi toimia aloituspuheenvuorona korkeakoulujen tietotekniikan alan kielikoulutuksen painotusten tarkistamiselle. Se myös antaa perustellun selityksen sille, miksi ponnistelut suomen kielen tietotekniikan sanaston suhteen kannattaa rajata suuren yleisön tarvitsemiin käsitteisiin.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Pedagoginen tuki tietotekniikan hyödyntämisessä kemian opetuksessa
Tuukkanen, Jussi (2013)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitä kemian opettajat toivovat pedagogiselta tuelta ja miten pedagoginen tuki vaikuttaa tietotekniikan käyttöön kemian opetuksessa. Tutkimuksen teoriaosuudessa analysoidaan aikaisempien ... -
Kohti innovatiivista tietotekniikan opetuskäyttöä : kansainvälisen SITES 2006 -tutkimuksen tuloksia
Kankaanranta, Marja; Puhakka, Eija (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2008)Tieto- ja viestintätekniikan mahdollisuuksiin opetuksen ja oppimisen edistämisessä on kohdistettu suuria odotuksia viimeisten vuosikymmenten aikana. Nopea teknologinen kehitys ja syvälliset muutokset monissa ihmisten ... -
Tietotekniikan valtakunnallisten oppisisältöjen toteutuminen Keski-Suomen peruskoulujen opetuskäytänteissä
Marttala, Lauri (2017)Tutkimus sai alkunsa kiinnostuksesta uusia Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita kohtaan. Vuonna 2014 hyväksytty POPS asettui erityisesti tieto- ja viestintätekniikan opetuksen osalta vastaamaan perusopetuksessa ... -
Mikä on identiteetin vaikutus tietotekniikan alalla?
Tammi, Miro (2023)Tässä tutkielmassa perehdytään identiteetin vaikutukseen nuorilla aikuisilla ja etenkin tietotekniikan alalla. Tavoitteena saada selville miten identiteettiin ja motivaation voi vaikuttaa ja kuinka se vaikuttaa opiskelukykyyn. ... -
Opettajien kokemuksia alakoulun tietotekniikan opetuksesta
Lindh, Laura (2021)Tässä tutkimuksessa on tutkittu alakoulun opettajien kokemuksia tieto- ja viestintätekniikan opetuksesta. Tutkimus on laadullinen haastattelututkimus, jossa on haas-tateltu neljää luokanopettajaa eri puolilta Suomea. ...