dc.contributor.author | Hiltunen, Jenna | |
dc.contributor.author | Hähkiöniemi, Markus | |
dc.contributor.editor | Kauppinen, Merja | |
dc.contributor.editor | Rautiainen, Matti | |
dc.contributor.editor | Tarnanen, Mirja | |
dc.date.accessioned | 2015-05-11T09:29:01Z | |
dc.date.available | 2015-05-11T09:29:01Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | Hiltunen, J., & Hähkiöniemi, M. (2015). Tapaustutkimus 7.-luokkalaisten algebrallisesta yleistämisestä. In M. Kauppinen, M. Rautiainen, & M. Tarnanen (Eds.), <i>Elävä ainepedagogiikka : Ainedidaktiikan symposium Jyväskylässä 13.–14.2.2014</i> (pp. 138-154). Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry. Ainedidaktisia tutkimuksia, 9. <a href="http://hdl.handle.net/10138/154156" target="_blank">http://hdl.handle.net/10138/154156</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_24690170 | |
dc.identifier.other | TUTKAID_66052 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45840 | |
dc.description.abstract | Algebra on suomalaisten oppilaiden heikko alue. Toisaalta tutkimukset viittaavat
siihen, että oppilaat voivat muodostaa algebrallisia ideoita tavanomaista aikaisemmin.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia algebrallisia
ideoita oppilaat muodostavat tutkiessaan funktioita 7. luokalla. Tutkimuksessa
toteutettiin kahden oppitunnin opetusjakso lineaarisista ja epälineaarisista funktioista.
Tunnit videoitiin, oppilaiden puhe nauhoitettiin ja oppilaiden kirjalliset
tuotokset kerättiin. Tulosten mukaan oppilaat näyttivät olevan valmiita funktioiden
käsittelyyn ja he muodostivat useita matemaattisia ideoita funktioista.
Oppilaiden välillä oli kuitenkin eroja. Joillekin lineaariset funktiot olivat sopivan
haastavia, toiset taas pystyivät tutkimaan jopa epälineaarisia funktioita. Oppilaat
näyttävät tarvitsen aikaa ja mahdollisuuksia funktio-käsitteen keskeisten
ideoiden pohtimiseen ilman formaaliuden vaatimusta. Oppilaat myös hyötyvät
omien merkintöjen käyttämiseen rohkaisemisesta. | |
dc.format.extent | 223 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry | |
dc.relation.ispartof | Elävä ainepedagogiikka : Ainedidaktiikan symposium Jyväskylässä 13.–14.2.2014 | |
dc.relation.ispartofseries | Ainedidaktisia tutkimuksia | |
dc.relation.uri | http://hdl.handle.net/10138/154156 | |
dc.subject.other | algebrallinen ajattelu | |
dc.title | Tapaustutkimus 7.-luokkalaisten algebrallisesta yleistämisestä | |
dc.type | bookPart | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201505111795 | |
dc.contributor.laitos | Koulutuksen tutkimuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Finnish Institute for Educational Research | en |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Koulutuksen tutkimuslaitos | fi |
dc.contributor.oppiaine | Matematiikka ja luonnontieteet | fi |
dc.contributor.oppiaine | Finnish Institute for Educational Research | en |
dc.contributor.oppiaine | Matematiikka ja luonnontieteet | en |
jyx.tutka.ksname | Elävä ainepedagogiikka : Ainedidaktiikan symposium Jyväskylässä 13. 14.2.2014 | |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/BookItem | |
dc.date.updated | 2015-05-11T09:15:05Z | |
dc.relation.isbn | 978-952-5993-16-5 | |
dc.type.coar | book part | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 138-154 | |
dc.relation.issn | 1799-960X | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.subject.yso | algebra | |
dc.subject.yso | matematiikka | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | matemaattinen ajattelu | |
dc.subject.yso | tutkiva oppiminen | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p12498 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p3160 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p2630 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p23001 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p18173 | |