University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Lastentarhanopettajien kokema henkinen työhyvinvointi ja työssä jaksaminen

Thumbnail
View/Open
796.5 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Gummerus, Pauliina |
Kajakulma, Jenni
Date
2015
Discipline
Varhaiskasvatus

 
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lastentarhanopettajien kokemaa henkistä työhyvinvointia ja työssä jaksamista. Tarkoituksena oli tarkastella, mitkä tekijät kuormittavat lastentarhanopettajien henkistä työssä jaksamista ja mitkä tekijät taas tukevat sitä. Lastentarhanopettajat kohtaavat yhä useammin arvostamattomuutta työtänsä kohtaan sekä yhteiskunnan muutosten tuomia haasteita työssään. Tämän vuoksi on ajankohtaista selvittää, kuinka lastentarhanopettajien työn kuormitustekijät voisi kääntää työn voimavaroiksi. Tämän tutkimuksen lähestymistapa oli laadullinen. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla ja tutkimusta varten haastateltiin kuutta eriikäistä lastentarhanopettajaa Keski-Suomesta ja Pohjois-Pohjanmaalta. Kaikki haastattelut analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että kaikki lastentarhanopettajat kokivat kiireen ja stressin, huonon johtajuuden sekä ristiriitojen työyhteisössä kuormittavan henkistä työssä jaksamista. Lähes kaikki lastentarhanopettajat kokivat myös lasten ja perheiden asiat sekä arvostamattomuuden kokemukset omaa ammattialaansa kohtaan kuormittavina. Lisäksi osa lastentarhanopettajista koki, että riittämättömyyden ja epävarmuuden tunteet heikentävät henkistä työssä jaksamista. Erityisesti työssä pidempään olleet lastentarhanopettajat kertoivat muutosten tuovan epävarmuutta työhön. Lastentarhanopettajien työn voimavaratekijöiden ja työn kuormitustekijöiden välillä oli tulosten mukaan havaittavissa yhteneväisyyksiä. Kaikki lastentarhanopettajat kokivat, että työtä tukevat ihmissuhteet, hyvä johtajuus, toimiva työyhteisö- ja työympäristö, vapaaaika ja työn ulkopuolinen elämä, lapset sekä koulutus tukivat heidän henkistä työssä jaksamista. Osa lastentarhanopettajista tunsi lisäksi, kuinka pienet päivittäiset hetket lisäävät henkistä työssä jaksamista. Tulosten mukaan samankaltaiset asiat kuormittivat lastentarhanopettajien henkistä työssä jaksamista tai tukivat sitä, riippuen siitä, millaisessa päiväkodissa lastentarhanopettaja työskenteli ja millainen oli hänen henkilökohtainen elämäntilanteensa sillä hetkellä. Työn henkisiä kuormitustekijöitä on merkityksellistä selvittää, jotta olisi mahdollista kartoittaa syitä, jotka aiheuttavat niitä. Työyhteisössä on merkityksellistä myös tutkia työn henkisiä voimavaratekijöitä, jotta niitä voitaisiin vahvistaa työyhteisön sisällä. ...
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201505111797

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4198]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Luokanopettajien työssään kokema stressi ja sen hallintaan liittyvät voimavaratekijät 

    Juottonen, Roosa (2018)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaiset tekijät aiheuttavat stressiä luokanopettajan työssä sekä miten stressi heijastuu opettajien työhön ja hyvinvointiin sekä toisaalta, millaiset voimavaratekijä auttavat ...
  • Yliopistotyön kirot ja tähtihetket : kuinka kehittää hyvinvointia akateemisessa työssä? 

    Pirttilä, Ilkka; Eriksson-Piela, Susan (Jyväskylän yliopisto, 2004)
  • Luokanopettajien käsitykset kolmiportaisesta tuesta ja työssä jaksamisesta 

    Uusitalo, Janina (2015)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten luokanopettajat kokevat roolinsa kolmiportaisessa tuessa, miten he ovat omaksuneet kolmiportaisen tukimallin käytännössä sekä millaisia käsityksiä luokanopettajilla on ...
  • Työuransa alussa olevien erityisopettajien kokemuksia työssä jaksamisen keinoista 

    Paukku, Ilari; Lindfors, Onni (2021)
    Tässä tutkimuksessa selvitettiin työuransa alussa olevien erityisopettajien kokemuksia työssä jaksamisesta. Tutkimuksessa haluttiin selvittää erityisopettajien työtapoja ja -välineitä, jotka koetaan tärkeänä työssä jaksamisen ...
  • Lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden työnohjaus työssä jaksamista edistävänä tekijänä 

    Korpela, Milla (2021)
    Tutkimuksen tehtävänä on selvittää, kuinka merkityksellistä työnohjaus on lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden työssä jaksamiselle. Tarkoituksena on tarkastella lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden työhyvinvointia työssä ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre