Yritysblogi brändiviestinnän välineenä
Authors
Date
2015Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa, millä tavoin yritysblogeja voidaan hyödyntää ulkoisen brändiviestinnän välineenä. Teoriaosuudessa määriteltiin tutkimuksen keskeisimpiä käsitteitä sekä tiivistettiin, mitä hyötyjä ja mahdollisuuksia yritysblogi tarjoaa organisaatioille ja minkälaisia ominaisuuksia on hyvällä yritysblogilla. Lisäksi käsiteltiin lyhyesti yritysbloggaamiseen liittyviä haasteita ja riskejä. Tämän jälkeen käsiteltiin yritysblogin mahdollisuuksia brändin tunnettuuden kasvattamisessa, brändiuskollisuuden vahvistamisessa sekä mielleyhtymien liittämisessä brändiin.
Tutkimuksen empiirisessä osuudessa tutkittiin, kuinka yritysblogin avulla voidaan vahvistaa brändiä liittämällä siihen haluttuja mielikuvia. Tutkimuksen kohteeksi valittiin OP-Pohjolan Taloudessa-blogi. Aineisto koostui 23 blogikirjoituksesta, jotka ilmestyivät syyskuun ja lokakuun vaihteessa vuonna 2014. Laadullisen sisällönanalyysin avulla tutkittiin, minkälaisia teemoja Taloudessa-blogista löytyy ja minkälaisia mielikuvia blogi niiden kautta liittää OP-Pohjolan brändiin. Lisäksi verrattiin, miten nämä mielikuvat vastaavat OP-Pohjolan itse määrittämiä arvoja ja strategisia kilpailuetuja.
Tämän tutkimuksen perusteella näyttää siltä, että OP-Pohjola onnistuu yritysbloginsa avulla rakentamaan ja vahvistamaan mielikuvaa ihmisläheisestä, kokonaisvaltaisesta ja asiantuntevasta finanssiryhmästä, jonka tavoitteena on menestyä yhdessä suomalaisten yritysten ja yksityishenkilöiden kanssa. Tämä vastaa melko hyvin sitä positiota, jota OP-Pohjola ainakin kilpailuetu- ja arvojulistuksensa perusteella tavoittelee. Tarjoamalla erottuvaa informaatiota, perusteltuja näkemyksiä ja toimivia ideoita OP-Pohjola raivaa samalla tietä kohti toimialansa ajatusjohtajan asemaa.
...


Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24534]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Simultaneous Support for and Opposition to Brands : A Study on Brand Love and Hate - the Two Poles of Brand Polarisation
Tornberg, Jussi; Karjaluoto, Heikki; Niininen, Outi (Routledge, 2023)This chapter discusses the drivers of brand polarisation (i.e. simultaneously loving and hating a brand). Despite its relevance for brand managers and public relations executives, brand polarisation remains heavily ... -
Videoiden merkitys yritysten sisällöntuotannon välineenä sosiaalisessa mediassa
Rinne, Joonas (2020)Video kehittyy mediana jatkuvasti ja sosiaalisessa mediassa sen merkitys kas- vaa ja käyttömahdollisuudet lisääntyvät. Tässä tutkimuksessa keskitytään siihen, kuinka yritykset voivat hyödyntää videoita sisällöntuotannossaan ... -
Soiko yritysbrändi? : kuuntelukontekstin vaikutus äänilogojen välittämiin merkityksiin
Nieminen, Tommi (2015)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin äänilogojen havaitsemista ja niiden viestinnällistä potentiaalia äänibrändäyksen kontekstissa. Äänilogo on käsitteenä melko uusi ja sillä tarkoitetaan visuaalista logoa vastaavaa tilausteoksena ... -
Yritysten taidekokoelmat Suomessa : keräilypolitiikat, taiteen esittämisen käytännöt ja merkitykset elinkeinoelämässä
Luukkanen-Hirvikoski, Teija (Jyväskylän yliopisto, 2015) -
Becoming TikTok Famous : Strategies for Global Brands to Engage Consumers in an Emerging Market
Wahid, Risqo; Karjaluoto, Heikki; Taiminen, Kimmo; Asiati, Diah Isnaini (SAGE Publications, 2023)This study examines the effects of content characteristics (i.e., informational and emotional characteristics), language, and nonverbal information on social media engagement (SME; i.e., likes, shares, and comments) in the ...