Yritysblogi brändiviestinnän välineenä
Tekijät
Päivämäärä
2015Pääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa, millä tavoin yritysblogeja voidaan hyödyntää ulkoisen brändiviestinnän välineenä. Teoriaosuudessa määriteltiin tutkimuksen keskeisimpiä käsitteitä sekä tiivistettiin, mitä hyötyjä ja mahdollisuuksia yritysblogi tarjoaa organisaatioille ja minkälaisia ominaisuuksia on hyvällä yritysblogilla. Lisäksi käsiteltiin lyhyesti yritysbloggaamiseen liittyviä haasteita ja riskejä. Tämän jälkeen käsiteltiin yritysblogin mahdollisuuksia brändin tunnettuuden kasvattamisessa, brändiuskollisuuden vahvistamisessa sekä mielleyhtymien liittämisessä brändiin.
Tutkimuksen empiirisessä osuudessa tutkittiin, kuinka yritysblogin avulla voidaan vahvistaa brändiä liittämällä siihen haluttuja mielikuvia. Tutkimuksen kohteeksi valittiin OP-Pohjolan Taloudessa-blogi. Aineisto koostui 23 blogikirjoituksesta, jotka ilmestyivät syyskuun ja lokakuun vaihteessa vuonna 2014. Laadullisen sisällönanalyysin avulla tutkittiin, minkälaisia teemoja Taloudessa-blogista löytyy ja minkälaisia mielikuvia blogi niiden kautta liittää OP-Pohjolan brändiin. Lisäksi verrattiin, miten nämä mielikuvat vastaavat OP-Pohjolan itse määrittämiä arvoja ja strategisia kilpailuetuja.
Tämän tutkimuksen perusteella näyttää siltä, että OP-Pohjola onnistuu yritysbloginsa avulla rakentamaan ja vahvistamaan mielikuvaa ihmisläheisestä, kokonaisvaltaisesta ja asiantuntevasta finanssiryhmästä, jonka tavoitteena on menestyä yhdessä suomalaisten yritysten ja yksityishenkilöiden kanssa. Tämä vastaa melko hyvin sitä positiota, jota OP-Pohjola ainakin kilpailuetu- ja arvojulistuksensa perusteella tavoittelee. Tarjoamalla erottuvaa informaatiota, perusteltuja näkemyksiä ja toimivia ideoita OP-Pohjola raivaa samalla tietä kohti toimialansa ajatusjohtajan asemaa.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29559]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Simultaneous Support for and Opposition to Brands : A Study on Brand Love and Hate - the Two Poles of Brand Polarisation
Tornberg, Jussi; Karjaluoto, Heikki; Niininen, Outi (Routledge, 2023)This chapter discusses the drivers of brand polarisation (i.e. simultaneously loving and hating a brand). Despite its relevance for brand managers and public relations executives, brand polarisation remains heavily ... -
Videoiden merkitys yritysten sisällöntuotannon välineenä sosiaalisessa mediassa
Rinne, Joonas (2020)Video kehittyy mediana jatkuvasti ja sosiaalisessa mediassa sen merkitys kas- vaa ja käyttömahdollisuudet lisääntyvät. Tässä tutkimuksessa keskitytään siihen, kuinka yritykset voivat hyödyntää videoita sisällöntuotannossaan ... -
Tekoälykäs viestintä
Niittymaa, Jukka; Luoma-aho, Vilma (ProCom - Viestinnän ammattilaiset ry, 2024)Organisaatioiden viestintä, markkinointi ja asiakaspalvelu siirtyivät uuteen tekoälykkääseen aikaan loppuvuodesta 2022, kun yhdysvaltalainen OpenAI lanseerasi ChatGPT:n. Tekoälykäs viestintä, eli tässä artikkelissa ... -
Somevaikuttaja kaksoisagenttina : vaikuttajamarkkinoinnin tehokkuus, kuluttajan autonomia ja tulevaisuuden haasteet
Munnukka, Juha (ProCom - Viestinnän ammattilaiset ry, 2023)Vaikuttajamarkkinointi tarjoaa yrityksille mahdollisuuden tehdä tarkkaan kohdistettua ja tehokasta brändiviestintää, luoda merkityksellisiä yhteyksiä asiakkaisiin ja lisätä brändin uskottavuutta. Vaikuttajien persoonallinen ... -
Becoming TikTok Famous : Strategies for Global Brands to Engage Consumers in an Emerging Market
Wahid, Risqo; Karjaluoto, Heikki; Taiminen, Kimmo; Asiati, Diah Isnaini (SAGE Publications, 2023)This study examines the effects of content characteristics (i.e., informational and emotional characteristics), language, and nonverbal information on social media engagement (SME; i.e., likes, shares, and comments) in the ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.