Tekoälykäs viestintä

Abstract
Organisaatioiden viestintä, markkinointi ja asiakaspalvelu siirtyivät uuteen tekoälykkääseen aikaan loppuvuodesta 2022, kun yhdysvaltalainen OpenAI lanseerasi ChatGPT:n. Tekoälykäs viestintä, eli tässä artikkelissa generatiivisten tekoälyjen käyttö viestinnässä, voidaan nähdä joko työtä nopeuttavana tai hidastavana, sekä laatua parantavana tai heikentävänä. Uusia viestintätehtäviä avautuu: esimerkiksi tekoälyn syötteiden kirjoittamisesta, eli promptaamisesta, sekä tiedon totuudenmukaisuuden tarkistamisesta tulee uusia viestijöiden velvollisuuksia. Työkalujen ja alustojen muuttuessa nopeasti uudempiin oman osaamisen päivittämisestä tulee tulevaisuudessa jatkuvaa. Artikkeli esittelee minne digitaalisten media-areenoiden kenttään tekoälykäs viestintä sijoittuu, sekä koostaa nelikenttämäisen ”läpinäkyvyyskuution”, jonka avulla voidaan hahmottaa tekoälyn käytöstä viestimistä organisaatioissa. Lisäksi artikkeli summaa tekoälyn aiheuttamia muutoksia organisaatioiden viestinnän arvontuotannolle, ja esittelee kolme tulevaisuuden viestintää ohjaavaa propositiota tekoälykkäästä viestinnästä.
Main Authors
Format
Books Book part
Published
2024
Series
Subjects
Publication in research information system
Publisher
ProCom - Viestinnän ammattilaiset ry
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202409105871Käytä tätä linkitykseen.
Parent publication ISBN
978-952-65239-7-2
Review status
Peer reviewed
ISSN
2343-4090
DOI
https://doi.org/10.31885/9789526523996
Language
Finnish
Published in
ProComma Academic
Is part of publication
Tekoälykäs viestintä
Citation
  • Niittymaa, J., & Luoma-aho, V. (2024). Tekoälykäs viestintä. In J. Niittymaa, & V. Luoma-aho (Eds.), Tekoälykäs viestintä (pp. 11-37). ProCom - Viestinnän ammattilaiset ry. ProComma Academic, 2024. https://doi.org/10.31885/9789526523996
License
CC BY 4.0Open Access
Copyright© Kirjoittajat 2024

Share