Sosioemotionaalisten taitojen tukeminen sosiodraamaan perustuvassa lasten toiminnallisessa pienryhmässä
Date
2012Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin lasten sosioemotionaalisten taitojen
kehittymistä lasten toiminnallisessa pienryhmässä. Pienryhmään kuului
seitsemän (7) lasta ja sen toiminta perustui sovellettuun sosiodraamaan.
Sosioemotionaalisten taitojen alueelta tarkasteltaviksi taidoiksi määrittyivät
lasten kehitystarpeiden mukaan itsesäätely, tunteiden säätely, omien tunteiden
tunnistaminen sekä empatiataito. Lisäksi selvitimme siirtyvätkö ryhmässä
opitut taidot ryhmän ulkopuolelle kouluympäristöön ja miksi ryhmään
osallistuneet lapset hyötyivät ryhmän toiminnasta eri tavoin.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, joka sisälsi
toimintatutkimuksen piirteitä. Osallistuimme pienryhmään apuohjaajina
samanaikaisesti havainnoiden lasten toimintaa. Keräsimme tutkimusaineiston
haastattelemalla ryhmän ohjaajaa jokaisen kokoontumiskerran jälkeen ja koko
projektin loputtua sekä toimintaan osallistuneiden lasten luokanopettajia
projektin jälkeen. Analysoimme litteroidun aineiston sisällönanalyysin keinoin
ja tyypittelimme lasten prosessit neljäksi prosessityypiksi, joita ovat
”edistynyt” (1 lapsi), ”aaltoileva” (3 lasta), ”keskeneräinen” (2 lasta) sekä
”edistymätön” (1 lapsi) prosessi.
Tutkimustulokset osoittivat, että lasten kehitys ryhmässä oli hyvin
vaihtelevaa. Lähes kaikilla lapsilla oli havaittavissa sosioemotionaalisten
taitojen oppimista pienryhmässä ja joillakin lapsista nämä myönteiset
muutokset näkyivät luokanopettajien mukaan myös luokkatilanteissa ja
välitunneilla. Tulokset osoittivat kuitenkin, että toiminnasta hyötyminen
edellyttää kohtuullista sosioemotionaalisten taitojen lähtötasoa. Ryhmässä
ainoa ”edistymättömän” prosessityypin lapsi tuli ryhmään
sosioemotionaalisten taitojen kannalta kaikkein hankalimmasta lähtökohdasta.
Eritasoiseen hyötymiseen vaikuttivat heidän lähtötilanteensa ohella ryhmän
muut lapset, heidän kykynsä luottaa aikuiseen sekä ryhmässä saadut
positiiviset kokemukset.
Tutkimustuloksiamme on haastavaa yleistää, sillä jo tämän pienen
ryhmän kohdalla huomasimme lasten kehityksen olevan hyvin yksilöllistä.
Lisäksi lasten kehitykseen vaikuttavat monet niin ulkoiset kuin sisäisetkin
seikat, kuten kotitausta, temperamentti ja sosiaaliset suhteet. Tulevina
opettajina meidän oli kuitenkin tärkeää saada tietoa erilaisista
sosioemotionaalisen kehityksen tukimuodoista, joista sovellettu sosiodraama
voi olla yksi.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29750]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Varhaiskasvatuksen henkilöstön ajatuksia aikuisen tuen ja tunnetaitojen merkityksestä lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa
Hautamäki, Satu (2023)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen henkilöstön ajatuksia aikuisen tuen ja hänen omien tunnetaitojensa merkityksestä lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa. Tämän laadullisen tutkimuksen ... -
Papilio-ohjelman vaikutus lasten sosioemotionaalisten taitojen kehittymisessä
Laukka, Minna (2017)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Papilio-ohjelman lapsille suunnatun intervention vaikuttavuutta lasten sosioemotionaalisten taitojen kehittymisessä. Tutkimuksessa hyödynnettiin Jyväskylän yliopiston Papilio-ohjelma ... -
Lasten sosioemotionaalisten taitojen tukeminen varhaiskasvatuksessa
Määttä, Sami; Koivula, Merja; Huttunen, Kerttu; Paananen, Mika; Närhi, Vesa; Savolainen, Hannu; Laakso, Marja-Leena (Opetushallitus, 2017) -
"Toinen voi lohduttaa toista. Kokea empatiaa ja samaistua" : sosioemotionaalisten taitojen merkitys tiimityöskentelylle ja sosiaaliselle työhyvinvoinnille varhaiskasvatuksessa
Arvaja, Iina (2023)Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää Suomessa työskentelevien varhaiskasvatuksen työntekijöiden sosioemotionaalisten taitojen merkitystä tiimityöskentelylle ja sosiaaliselle työhyvinvoinnille varhaiskas ... -
Sosioemotionaalisten taitojen tukeminen, haasteet ja vahvuudet varhaiskasvatuksen ammattilaisten kuvaamina
Peltomäki, Emmiina; Väätäjä, Veera (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää keinoja, joilla varhaiskasvatuksen ammattilaiset tukevat lasten sosioemotionaalisia taitoja varhaiskasvatuksessa, sekä tarkastella sitä, millaisia vahvuuksia ja haasteita ...