dc.contributor.advisor | Metsäpelto, Riitta-Leena | |
dc.contributor.author | Kajander, Suvi | |
dc.contributor.author | Veltheim, Katariina | |
dc.date.accessioned | 2015-05-07T08:00:26Z | |
dc.date.available | 2015-05-07T08:00:26Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1474091 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45802 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin lasten sosioemotionaalisten taitojen
kehittymistä lasten toiminnallisessa pienryhmässä. Pienryhmään kuului
seitsemän (7) lasta ja sen toiminta perustui sovellettuun sosiodraamaan.
Sosioemotionaalisten taitojen alueelta tarkasteltaviksi taidoiksi määrittyivät
lasten kehitystarpeiden mukaan itsesäätely, tunteiden säätely, omien tunteiden
tunnistaminen sekä empatiataito. Lisäksi selvitimme siirtyvätkö ryhmässä
opitut taidot ryhmän ulkopuolelle kouluympäristöön ja miksi ryhmään
osallistuneet lapset hyötyivät ryhmän toiminnasta eri tavoin.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, joka sisälsi
toimintatutkimuksen piirteitä. Osallistuimme pienryhmään apuohjaajina
samanaikaisesti havainnoiden lasten toimintaa. Keräsimme tutkimusaineiston
haastattelemalla ryhmän ohjaajaa jokaisen kokoontumiskerran jälkeen ja koko
projektin loputtua sekä toimintaan osallistuneiden lasten luokanopettajia
projektin jälkeen. Analysoimme litteroidun aineiston sisällönanalyysin keinoin
ja tyypittelimme lasten prosessit neljäksi prosessityypiksi, joita ovat
”edistynyt” (1 lapsi), ”aaltoileva” (3 lasta), ”keskeneräinen” (2 lasta) sekä
”edistymätön” (1 lapsi) prosessi.
Tutkimustulokset osoittivat, että lasten kehitys ryhmässä oli hyvin
vaihtelevaa. Lähes kaikilla lapsilla oli havaittavissa sosioemotionaalisten
taitojen oppimista pienryhmässä ja joillakin lapsista nämä myönteiset
muutokset näkyivät luokanopettajien mukaan myös luokkatilanteissa ja
välitunneilla. Tulokset osoittivat kuitenkin, että toiminnasta hyötyminen
edellyttää kohtuullista sosioemotionaalisten taitojen lähtötasoa. Ryhmässä
ainoa ”edistymättömän” prosessityypin lapsi tuli ryhmään
sosioemotionaalisten taitojen kannalta kaikkein hankalimmasta lähtökohdasta.
Eritasoiseen hyötymiseen vaikuttivat heidän lähtötilanteensa ohella ryhmän
muut lapset, heidän kykynsä luottaa aikuiseen sekä ryhmässä saadut
positiiviset kokemukset.
Tutkimustuloksiamme on haastavaa yleistää, sillä jo tämän pienen
ryhmän kohdalla huomasimme lasten kehityksen olevan hyvin yksilöllistä.
Lisäksi lasten kehitykseen vaikuttavat monet niin ulkoiset kuin sisäisetkin
seikat, kuten kotitausta, temperamentti ja sosiaaliset suhteet. Tulevina
opettajina meidän oli kuitenkin tärkeää saada tietoa erilaisista
sosioemotionaalisen kehityksen tukimuodoista, joista sovellettu sosiodraama
voi olla yksi. | |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (103 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | Lasten toiminnallinen pienryhmä | |
dc.subject.other | sosiodraama | |
dc.subject.other | toimintatutkimus | |
dc.subject.other | sisällönanalyysi | |
dc.subject.other | sosioemotionaaliset taidot | |
dc.title | Sosioemotionaalisten taitojen tukeminen sosiodraamaan perustuvassa lasten toiminnallisessa pienryhmässä | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201505071754 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.subject.method | Toimintatutkimus | |
dc.date.updated | 2015-05-07T08:00:27Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | lapset | |
dc.subject.yso | pienryhmät | |
dc.subject.yso | sosiodraama | |
dc.subject.yso | sosioemotionaaliset taidot | |
dc.subject.yso | tunnetaidot | |
dc.subject.yso | itsesäätely | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |