Show simple item record

dc.contributor.authorNeuvonen, Sarianna
dc.date.accessioned2015-05-05T16:21:58Z
dc.date.available2015-05-05T16:21:58Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1473195
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45774
dc.description.abstractTutkielman kohteena on lukion ranskan opetukseen suunnatun Escalier -kirjasarjan tehtävien pragmaattinen sisältö. Tutkielman kohteeksi valikoitui pragmatiikka, koska se on kielitaidon osa-alue joka jää usein esimerkiksi kieliopin ja sanaston opettamisen ja oppimisen varjoon. Analyysin pohjana toimii Eurooppalainen viitekehys, jossa pragmaattinen kompetenssi on keskeisessä osassa kommunikatiivisen kompetenssin yhtenä osa-alueena. Tutkimuksen kohteeksi valikoituivat lukion oppikirjat ja pragmaattinen kompetenssi Eurooppalaisen viitekehyksen näkökulmasta, koska tulevaisuudessa kielten ylioppilaskirjoituksista saadaan perinteisen arvosanan lisäksi Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoihin linkittyvä arvosana. Oppilailla tulisi siis olla mahdollisuus harjoitella myös pragmaattisia taitoja hyvän arvosanan saavuttamiseksi. Ensimmäisessä osassa määritellään pragmatiikkaa siihen liittyvien käsitteiden kautta ja tarkastellaan miten pragmaattinen kompetenssi on määritelty Eurooppalaisessa viitekehyksessä ja muissa teorioissa. Lisäksi käsitellään pragmatiikan opettamiseen ja oppimiseen liittyviä kysymyksiä sekä tutustutaan alalla tehtyihin tutkimuksiin. Toisessa osassa tarkastellaan neljää Escalier- kirjasarjaan kuuluvaa oppikirjaa ja niiden tehtävien pragmaattista sisältöä erityisesti Eurooppalaisessa viitekehyksessä määriteltyjen pragmaattisten tietojen ja taitojen näkökulmasta. Viitekehyksessä pragmaattinen kompetenssi on yksi kommunikatiivisen kompetenssin osa-alueista ja pragmaattinen kompetenssi jaetaan kolmeen kategoriaan: diskurssikompetenssi, funktionaalinen kompetenssi,ja skeemojen eli sosiaalisten vuorovaikutuskäytänteiden tuntemus ja kyky käyttää niitä. Lisäksi pragmaattisen kompetenssin osa-alueeksi lasketaan tässä tutkielmassa sosiolingvistinen kompetenssi, koska sosiolingvistiset tiedot ja taidot ovat tärkeä osa pragmatiikkaa. Tutkimustuloksista selviää, että oppikirjoissa on Eurooppalaisessa viitekehyksessä esitettyjen pragmaattisten tietojen ja taitojen mukaisia tehtäviä, mutta niiden kokonaismäärä jää alhaiseksi verrattuna kirjasarjassa olevien tehtävien kokonaismäärään. Pragmaattiseksi luokiteltujen tehtävien sisältö on myös melko pinnallista ja aidosti pragmaattinen sisältö jää puuttumaan, joten on todennäköistä että oppilaiden pragmaattinen kompetenssi ei kehity mer-kittävästi kirjasarjan avulla.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (74 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofre
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otheroppikirjat
dc.subject.otheroppiminen
dc.subject.otherpragmatiikka
dc.subject.otherpragmaattinen kompetenssi
dc.titleLe contenu pragmatique des exercices dans la série de manuels Escalier
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201505051729
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineRomaaninen filologiafi
dc.contributor.oppiaineRomance Philologyen
dc.date.updated2015-05-05T16:21:58Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi307
dc.subject.ysooppikirjat
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysoranskan kieli
dc.subject.ysopragmatiikka
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright