Le contenu pragmatique des exercices dans la série de manuels Escalier
Tutkielman kohteena on lukion ranskan opetukseen suunnatun Escalier -kirjasarjan tehtävien pragmaattinen sisältö. Tutkielman kohteeksi valikoitui pragmatiikka, koska se on kielitaidon osa-alue joka jää usein esimerkiksi kieliopin ja sanaston opettamisen ja oppimisen varjoon. Analyysin pohjana toimii Eurooppalainen viitekehys, jossa pragmaattinen kompetenssi on keskeisessä osassa kommunikatiivisen kompetenssin yhtenä osa-alueena. Tutkimuksen kohteeksi valikoituivat lukion oppikirjat ja pragmaattinen kompetenssi Eurooppalaisen viitekehyksen näkökulmasta, koska tulevaisuudessa kielten ylioppilaskirjoituksista saadaan perinteisen arvosanan lisäksi Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoihin linkittyvä arvosana. Oppilailla tulisi siis olla mahdollisuus harjoitella myös pragmaattisia taitoja hyvän arvosanan saavuttamiseksi.
Ensimmäisessä osassa määritellään pragmatiikkaa siihen liittyvien käsitteiden kautta ja tarkastellaan miten pragmaattinen kompetenssi on määritelty Eurooppalaisessa viitekehyksessä ja muissa teorioissa. Lisäksi käsitellään pragmatiikan opettamiseen ja oppimiseen liittyviä kysymyksiä sekä tutustutaan alalla tehtyihin tutkimuksiin. Toisessa osassa tarkastellaan neljää Escalier- kirjasarjaan kuuluvaa oppikirjaa ja niiden tehtävien pragmaattista sisältöä erityisesti Eurooppalaisessa viitekehyksessä määriteltyjen pragmaattisten tietojen ja taitojen näkökulmasta. Viitekehyksessä pragmaattinen kompetenssi on yksi kommunikatiivisen kompetenssin osa-alueista ja pragmaattinen kompetenssi jaetaan kolmeen kategoriaan: diskurssikompetenssi, funktionaalinen kompetenssi,ja skeemojen eli sosiaalisten vuorovaikutuskäytänteiden tuntemus ja kyky käyttää niitä. Lisäksi pragmaattisen kompetenssin osa-alueeksi lasketaan tässä tutkielmassa sosiolingvistinen kompetenssi, koska sosiolingvistiset tiedot ja taidot ovat tärkeä osa pragmatiikkaa.
Tutkimustuloksista selviää, että oppikirjoissa on Eurooppalaisessa viitekehyksessä esitettyjen pragmaattisten tietojen ja taitojen mukaisia tehtäviä, mutta niiden kokonaismäärä jää alhaiseksi verrattuna kirjasarjassa olevien tehtävien kokonaismäärään. Pragmaattiseksi luokiteltujen tehtävien sisältö on myös melko pinnallista ja aidosti pragmaattinen sisältö jää puuttumaan, joten on todennäköistä että oppilaiden pragmaattinen kompetenssi ei kehity mer-kittävästi kirjasarjan avulla.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
La prononciation du français dans les séries de manuels scolaires Escalier et J'aime
Järvinen, Asta (2017)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, onko ääntämisen opetuksella sijaa suomalaisissa ranskan kielen oppikirjoissa. Syksyllä 2016 käyttöön otetut lukion opetussuunnitelman perusteet korostavat viestinnällisyyttä vieraiden ... -
Étude comparative des stratégies de communication dans les séries de manuels Escalier et On the go
Jaatinen, Jenni (2019)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää ja vertailla, kuinka ranskan oppikirjasarja Escalier ja englannin oppikirjasarja On the Go huomioivat sisällössään erilaiset viestintästrategiat, tukien näin samalla suullisen ... -
La prise en compte des besoins spécifiques des apprenants finnophones dans les exercices de prononciation de la série de manuels scolaires J’aime
Tikanmäki, Katriina (2019)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, otetaanko ranskan kielen ääntämisen opetuksessa huomioon suomenkielisille vaikeat äänteet. Kielten opettamisessa yksi tärkeä painopiste on suullisessa kielitaidossa, ja ääntäminen ... -
Étude des exercices développant la prononciation et la production orale dans la série de manuels Chez Marianne
Ruuska, Hanna-Kaisa (2013)Tutkimuksessa selvitetään, millaisia ääntämistä kehittäviä tehtäviä aikuisopetukseen suunniteltu oppikirjasarja, Chez Marianne, sisältää. Tavoitteena oli tutkia, löytyykö tästä kyseisestä kolmiosaisesta kirjasarjasta ... -
Les exercices et la méthodologie de la production orale dans la série de manuels Voilà!
Tyrväinen, Jenna (2011)Monet kokevat, että koulussa ei opi puhumaan vieraita kieliä, kuitenkin juuri suullista kielitaitoa kaivattai-siin niin vapaa-ajalla kuin työssä kansainvälisissä viestintätilanteissa. Suullisen kielitaidon merkitykseen on ...