Differentiation in CLIL : methods and challenges
CLIL (Content and Language Integrated Learning) -opetus eli vieraskielinen opetus tähtää sujuvaan kommunikaatioon ja monipuoliseen kielenkäyttöön ja tuo mukanaan uudenlaisia haasteita eriyttämisen saralle. CLIL on kohtalaisen uusi metodi Suomessa, eikä yksittäisiä opetuksen osa-alueita kuten eriyttämistä ole tutkittu sen osalta kovinkaan laajalti. Eriyttäminen antaa jokaisella oppilaalle mahdollisuuden kehittyä omalla lähikehityksen vyöhykkeellään ja siksi eriyttämistä on tärkeää tutkia myös vieraan kielen kannalta CLIL-opetuksessa.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, minkälaisissa tilanteissa ja mitä keinoja käyttäen alakoulutason CLIL-opettajat eriyttävät omassa opetuksessaan ja mitkä heidän mielestään ovat eriyttämisen suurimpia haasteita. Tutkimuksessa lähetettiin kyselylomake CLIL-opettajille eri puolella Suomea ja tarkasteltiin kahdeksan opettajan vastauksia.
Opettajat olivat yhtä mieltä siitä, että eriyttäminen on osa jokapäiväistä opetusta, muttei suinkaan helppo osa. Eriyttämistilanteet koostuvat lähinnä kahdesta ääripäästä, joista toisessa oppilas tarvitsee lisätukea pystyäkseen käyttämään kielitaitoaan ja toisessa enemmän haasteita kehittääkseen kielitaitoaan pidemmälle. Opettajat mainitsivat käyttävänsä monimuotoisia eriyttämiskeinoja aina tukisanalistoista eritasoisiin aihepiireihin ja yksinkertaisista keskusteluista vaativampiin pohdintoihin, mutta pitivät ajanpuutetta ja sopivien materiaalien vähyyttä suurimpina haasteina eriyttäessään CLIL-opetuksessa. He kokivat myös joutuvansa ajoittain tilanteisiin, jossa keinot eriyttämiseen loppuvat ja oppilaiden tarve räätälöityyn opetukseen jää taka-alalle.
Tutkimus osoittaa selkeän tarpeen lisätutkimukselle ja eriyttämisen keinojen sekä vieraskielisten oppimateriaalien lisäämiselle CLIL-opetukseen.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Differentiation in CLIL mathematics in the first and second grade
Tiihonen, Nina (2020)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää miten sisältöä ja kieltä integroivaa (CLIL) opetusta toteutetaan ja eriytetään alkuopetuksessa. Tavoitteena oli löytää eriyttämisen mahdollisuuksia matematiikan CLIL-opetuksessa, sillä ... -
The meanings of differentiated instruction in the narratives of Eritrean teachers
Zerai, Desalegn; Eskelä-Haapanen, Sirpa; Posti-Ahokas, Hanna; Vehkakoski, Tanja (Routledge, 2021)The principles of inclusive education largely accepted by governments of different countries require differentiated classroom instruction to meet the diverse needs of individual students. Despite this, teachers have differing ... -
How are English lessons differentiated for linguistically gifted students by expert and novice English teachers?
Weckman, Laura (2017)The purpose of this study is to describe the ways that expert and novice English teachers differentiate their teaching for linguistically gifted students, and to see whether these methods used differ based on teaching ... -
Eager but without tools : pre-service subject teachers’ experiences and knowledge of differentiation
Tamminen, Tuulia (2023)Tämä tutkimus perehtyy aineenopettajaopiskelijoiden kokemuksiin ja käsityksiin eriyttämisestä. Aihetta on tutkittu tähän mennessä opettajien asenteiden perspektiivistä (ks. esim. Takala ja Sirkko 2022, Moberg ym. 2020, ... -
Opettajien kokemuksia CLIL-opetuksen eriyttämisestä : käsityksiä, käytänteitä ja haasteita
Roiha, Anssi (2012)Tämä laadullisen tapaustutkimuksen ja määrällisen kyselytutkimuksen yhdistävä kaksivaiheinen tutkimus käsittelee eriyttämistä CLIL-opetuksessa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää (1) alakoulussa englanninkielistä ...