Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHelena Höylä
dc.contributor.authorRaskala, Janita
dc.date.accessioned2015-04-22T12:27:43Z
dc.date.available2015-04-22T12:27:43Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45696
dc.description.abstractCLIL (Content and Language Integrated Learning) -opetus eli vieraskielinen opetus tähtää sujuvaan kommunikaatioon ja monipuoliseen kielenkäyttöön ja tuo mukanaan uudenlaisia haasteita eriyttämisen saralle. CLIL on kohtalaisen uusi metodi Suomessa, eikä yksittäisiä opetuksen osa-alueita kuten eriyttämistä ole tutkittu sen osalta kovinkaan laajalti. Eriyttäminen antaa jokaisella oppilaalle mahdollisuuden kehittyä omalla lähikehityksen vyöhykkeellään ja siksi eriyttämistä on tärkeää tutkia myös vieraan kielen kannalta CLIL-opetuksessa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, minkälaisissa tilanteissa ja mitä keinoja käyttäen alakoulutason CLIL-opettajat eriyttävät omassa opetuksessaan ja mitkä heidän mielestään ovat eriyttämisen suurimpia haasteita. Tutkimuksessa lähetettiin kyselylomake CLIL-opettajille eri puolella Suomea ja tarkasteltiin kahdeksan opettajan vastauksia. Opettajat olivat yhtä mieltä siitä, että eriyttäminen on osa jokapäiväistä opetusta, muttei suinkaan helppo osa. Eriyttämistilanteet koostuvat lähinnä kahdesta ääripäästä, joista toisessa oppilas tarvitsee lisätukea pystyäkseen käyttämään kielitaitoaan ja toisessa enemmän haasteita kehittääkseen kielitaitoaan pidemmälle. Opettajat mainitsivat käyttävänsä monimuotoisia eriyttämiskeinoja aina tukisanalistoista eritasoisiin aihepiireihin ja yksinkertaisista keskusteluista vaativampiin pohdintoihin, mutta pitivät ajanpuutetta ja sopivien materiaalien vähyyttä suurimpina haasteina eriyttäessään CLIL-opetuksessa. He kokivat myös joutuvansa ajoittain tilanteisiin, jossa keinot eriyttämiseen loppuvat ja oppilaiden tarve räätälöityyn opetukseen jää taka-alalle. Tutkimus osoittaa selkeän tarpeen lisätutkimukselle ja eriyttämisen keinojen sekä vieraskielisten oppimateriaalien lisäämiselle CLIL-opetukseen.fi
dc.format.extent20
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othereriyttäminen
dc.subject.otherCLIL
dc.subject.othervieraskielinen opetus
dc.subject.otherdifferentiation
dc.titleDifferentiation in CLIL : methods and challenges
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201504221648
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.date.updated2015-04-22T12:27:44Z
dc.rights.accesslevelopenAccessen


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot