Lärarnas uppfattningar om svenskundervisning vid grundläggande yrkesutbildning
Tämän tutkielman tarkoitus on selvittää ammatillisen koulutuksen ruotsinopettajien mielipiteitä ruotsinopetuksesta ammatillisessa koulutuksessa. Tutkielmassa keskitytään erityisesti opettajien mielipiteisiin siitä, miten 1.8.2015 voimaan tulevat uudistuvat tutkintojen perusteet vaikuttavat ruotsinopetukseen sekä miten opettajat integroivat ruotsinopetusta ammatillisten aineiden opetukseen.
Tutkielma toteutettiin keväällä 2015 kyselytutkimuksena ja siihen osallistui kuusi ammatillisen koulutuksen ruotsinopettajaa. Materiaali analysoitiin kvalitatiivisin menetelmin. Tutkimukseen osallistuvat opettajat olivat yksimielisiä siitä, että uudistuvat tutkintojen perusteet vaikuttavat ruotsinopetukseen. He kommentoivat muun muassa, että lähiopetustunnit vähenevät, opintojen sisältö muuttuu kompaktimmaksi ja opiskelijoiden itsenäisen työn määrä lisääntyy. Neljä tutkimukseen osallistuneesta kuudesta opettajasta oli myös sitä mieltä, että ruotsinopetuksen määrä ei ole riittävä ja että tutkintojen perusteiden asettamat osaamistavoitteet ovat liian korkeat opiskelijoiden taitotasoon nähden. Neljä kuudesta opettajasta vastasi integroivansa ruotsinopetusta ammatillisten aineiden opetukseen esimerkiksi opettamalla ammattikieltä, pitämällä suullisia näyttöjä autenttisissa työtilanteissa ja tekemällä yhteistyötä ammattiaineiden opettajien kanssa.
Mahdollisia jatkotutkimusaiheita voisi olla opettajien mielipiteiden tutkiminen, kun tutkintojen perusteiden muutoksesta on kulunut muutama vuosi, sekä oppilaiden mielipiteiden tutkiminen siitä, miten kielten opintojaksoja voisi suorittaa erityiseesti työhön liittyvissä tilanteissa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5362]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Lärarnas syn på undervisningsplanering i ämnet historia i språkbad
Turpiainen, Ella; Mård-Miettinen, Karita (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2021)Denna artikel grundar sig på en avhandling pro gradu (Turpiainen 2020) som behandlar undervisningsplanering i ämnet historia i svenskt språkbad i Finland. Språkbad i svenska är ett undervisningsprogram där eleverna undervisas ... -
Lärarnas uppfattningar av att inleda undervisningen i A1-språk i årskurs 1
Hansell, Katri; Peltoniemi, Annika; Mård-Miettinen, Karita; Huhta, Ari (Suomen ainedidaktinen tutkimusseura; Itä-Suomen yliopisto, Filosofinen tiedekunta, 2022)Since 2020, the teaching of the A1 language starts in grade 1. In order to study the shift to an earlier start to the teaching of the A1 language, a survey of the teaching of A1 languages in grade 1 was carried out with ... -
”Det är sådant mellanmål för dem” : nyutexaminerade lärares uppfattningar om funktionalitet i svenskundervisning på gymnasiet
Anttonen, Anniina (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lukion ruotsinopettajien käsityksiä toiminnallisuudesta heidän omilla oppitunneillaan. Ensiksi selvitettiin, miten opettajat määrittelevät toiminnallisuuden ja mitä se heidän ... -
Kulturell kompetens i svenskundervisning : uppfattningar av läroboksförfattare
Ekman, Niko (2023)Tutkielmassani tarkastelen, miten oppikirjailijat käsittävät kulttuurintuntemuksen ruotsin kielen oppiaineessa. Haastattelen neljää oppikirjailijaa kysymällä heidän määritelmäänsä kulttuurintuntemuksesta, mahdollisista ... -
Sociala och kommunikativa färdigheter i den grundläggande yrkesutbildningen : sammandrag
Räisänen, Anu; Fager, Rhea (Rådet för utbildningsutvärdering, 2009)