Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorPalojärvi, Essi
dc.date.accessioned2015-04-20T17:29:49Z
dc.date.available2015-04-20T17:29:49Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45679
dc.description.abstractTämän tutkielman tarkoitus on selvittää ammatillisen koulutuksen ruotsinopettajien mielipiteitä ruotsinopetuksesta ammatillisessa koulutuksessa. Tutkielmassa keskitytään erityisesti opettajien mielipiteisiin siitä, miten 1.8.2015 voimaan tulevat uudistuvat tutkintojen perusteet vaikuttavat ruotsinopetukseen sekä miten opettajat integroivat ruotsinopetusta ammatillisten aineiden opetukseen. Tutkielma toteutettiin keväällä 2015 kyselytutkimuksena ja siihen osallistui kuusi ammatillisen koulutuksen ruotsinopettajaa. Materiaali analysoitiin kvalitatiivisin menetelmin. Tutkimukseen osallistuvat opettajat olivat yksimielisiä siitä, että uudistuvat tutkintojen perusteet vaikuttavat ruotsinopetukseen. He kommentoivat muun muassa, että lähiopetustunnit vähenevät, opintojen sisältö muuttuu kompaktimmaksi ja opiskelijoiden itsenäisen työn määrä lisääntyy. Neljä tutkimukseen osallistuneesta kuudesta opettajasta oli myös sitä mieltä, että ruotsinopetuksen määrä ei ole riittävä ja että tutkintojen perusteiden asettamat osaamistavoitteet ovat liian korkeat opiskelijoiden taitotasoon nähden. Neljä kuudesta opettajasta vastasi integroivansa ruotsinopetusta ammatillisten aineiden opetukseen esimerkiksi opettamalla ammattikieltä, pitämällä suullisia näyttöjä autenttisissa työtilanteissa ja tekemällä yhteistyötä ammattiaineiden opettajien kanssa. Mahdollisia jatkotutkimusaiheita voisi olla opettajien mielipiteiden tutkiminen, kun tutkintojen perusteiden muutoksesta on kulunut muutama vuosi, sekä oppilaiden mielipiteiden tutkiminen siitä, miten kielten opintojaksoja voisi suorittaa erityiseesti työhön liittyvissä tilanteissa.fi
dc.format.extent25
dc.language.isoswe
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherammatillinen koulutus
dc.subject.otherintegrointi
dc.subject.otherammatillisten perustutkintojen perusteet
dc.subject.otherammatillisesti suuntautunut kieltenopetus
dc.titleLärarnas uppfattningar om svenskundervisning vid grundläggande yrkesutbildning
dc.typebachelor thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201504201633
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSwedishen
dc.contributor.oppiaineRuotsin kielifi
dc.date.updated2015-04-20T17:29:49Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.rights.accesslevelopenAccessen
dc.type.publicationbachelorThesis
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright