dc.contributor.author | Palojärvi, Essi | |
dc.date.accessioned | 2015-04-20T17:29:49Z | |
dc.date.available | 2015-04-20T17:29:49Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45679 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkielman tarkoitus on selvittää ammatillisen koulutuksen ruotsinopettajien mielipiteitä ruotsinopetuksesta ammatillisessa koulutuksessa. Tutkielmassa keskitytään erityisesti opettajien mielipiteisiin siitä, miten 1.8.2015 voimaan tulevat uudistuvat tutkintojen perusteet vaikuttavat ruotsinopetukseen sekä miten opettajat integroivat ruotsinopetusta ammatillisten aineiden opetukseen.
Tutkielma toteutettiin keväällä 2015 kyselytutkimuksena ja siihen osallistui kuusi ammatillisen koulutuksen ruotsinopettajaa. Materiaali analysoitiin kvalitatiivisin menetelmin. Tutkimukseen osallistuvat opettajat olivat yksimielisiä siitä, että uudistuvat tutkintojen perusteet vaikuttavat ruotsinopetukseen. He kommentoivat muun muassa, että lähiopetustunnit vähenevät, opintojen sisältö muuttuu kompaktimmaksi ja opiskelijoiden itsenäisen työn määrä lisääntyy. Neljä tutkimukseen osallistuneesta kuudesta opettajasta oli myös sitä mieltä, että ruotsinopetuksen määrä ei ole riittävä ja että tutkintojen perusteiden asettamat osaamistavoitteet ovat liian korkeat opiskelijoiden taitotasoon nähden. Neljä kuudesta opettajasta vastasi integroivansa ruotsinopetusta ammatillisten aineiden opetukseen esimerkiksi opettamalla ammattikieltä, pitämällä suullisia näyttöjä autenttisissa työtilanteissa ja tekemällä yhteistyötä ammattiaineiden opettajien kanssa.
Mahdollisia jatkotutkimusaiheita voisi olla opettajien mielipiteiden tutkiminen, kun tutkintojen perusteiden muutoksesta on kulunut muutama vuosi, sekä oppilaiden mielipiteiden tutkiminen siitä, miten kielten opintojaksoja voisi suorittaa erityiseesti työhön liittyvissä tilanteissa. | fi |
dc.format.extent | 25 | |
dc.language.iso | swe | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | ammatillinen koulutus | |
dc.subject.other | integrointi | |
dc.subject.other | ammatillisten perustutkintojen perusteet | |
dc.subject.other | ammatillisesti suuntautunut kieltenopetus | |
dc.title | Lärarnas uppfattningar om svenskundervisning vid grundläggande yrkesutbildning | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201504201633 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Swedish | en |
dc.contributor.oppiaine | Ruotsin kieli | fi |
dc.date.updated | 2015-04-20T17:29:49Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | en |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |