Peruskoulusta ammatillisiin opintoihin : ammatilliset opintonsa keskeyttäneiden nuorten kuvauksia opinpolkujensa vaiheista
TIIVISTELMÄ
Hyyrykoski, Suvi. 2015. Peruskoulusta ammatillisiin opintoihin: ammatilliset opintonsa keskeyttäneiden nuorten kuvauksia opinpolkujensa vaiheista. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulu-tuslaitos.
Tutkimuksessani oli tavoitteena tarkastella nuorten omia kokemuksia ammatil-lisen koulutuksen keskeytymisestä. Keskeyttämisen ilmiötä lähestyn nuorten omien kertomusten kautta pitkittäisenä prosessina osana nuoren elämänkul-kua.
Tutkimuksen lähestymistapa on kvalitatiivinen eli laadullinen tapaustut-kimus. Aineistonkeruun suoritin teemahaastattelumenetelmällä niin, että nuo-ret saivat kertoa kokemuksistaan melko vapaasti aiemmin suunnittelemieni teemojen sisällä. Haastatteluaineiston analysoin aineistolähtöisen sisällönana-lyysin metodilla.
Aineisto koostui kahdeksan ammatilliset opintonsa vuosina 2012-2013 keskeyttäneen nuoren haastatteluista. Nuoret kuvaavat koulutuspolkuaan pe-rusasteelta alkaen seuraavien teemojen kautta: koulukokemukset perusasteella, nivelvaihe perusasteelta ammatilliseen koulutukseen, opiskeluaika ammatillisessa oppilaitoksessa, keskeyttämisprosessi, nykyinen elämäntilanne sekä matkan varrella saatu ohjaus.
Keskeisinä löydöksinä nuorten kuvauksista nousi opinto-ohjauksen puute tai sen vähäisyys opintojen kuluessa, yksin tehdyt valinnat ja päätökset, nuorten kokemus siitä, ettei heitä kuunnella sekä pettymyksen tunne, kun opinpolku ei sujunutkaan niin kuin nuori oli suunnitellut.
Pohdinnassa keskeisiksi teemoiksi nostin nuorten innostamisen syventy-mään uravalintoihinsa, hyvän ohjauksen ja ohjauksen houkuttelevuuden kehit-tämisen sekä nuorten positiivisen kannustamisen merkityksen silloinkin, kun asiat eivät suju suunnitellusti.
...
Muu nimeke
Ammatilliset opintonsa keskeyttäneiden nuorten kuvauksia opinpolkujensa vaiheistaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29559]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Yksilöllistä ohjausta ja yhteisöllistä toimintaa" : opiskeluvalmiuksia tukevat (OPVA)- opinnot ammatillisessa koulutuksessa
Savolainen, Minna (2023)Opiskeluvalmiuksia tukevat (OPVA) -opinnot ammatillisessa koulutuksessa mahdollistuivat 2018 lakiuudistuksen myötä. OPVA-opinnot sisältävät esimerkiksi kieli- tai matemaattisiin valmiuksiin, digitaitoihin, työelämätaitoihin ... -
"Yhteiskunta muuttuu, meidänkin on muututtava siellä mukana." : ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajien näkemyksiä työelämän muutoksesta ja sen vaikutuksista omaan ohjaustyöhön
Seppänen, Vilma; Varjonen, Vilma (2021)Tämän pro gradu- tutkielmamme tarkoituksena oli selvittää, miten ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajat näkevät työelämän muutoksen ja sen vaikutukset omaan ohjaustyöhön. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, millä tavalla ... -
Peruskoulusta toisen asteen opintoihin : nuorten kiinnittyminen koulutuspaikkaan
Niemelä, Jaana (2020)Riittävä koulutus on välttämätöntä työmarkkinoille sijoittumiseksi tänä päivänä. Ammatteja, joihin voi hakeutua ilman peruskoulun jälkeistä tutkintoa, ei juuri ole. Lisäksi koulutus antaa valmiuksia pitää yllä omaa osaamista ... -
Sosiaali- ja terveysalan työpaikkaohjaajien käsitykset työpaikalla tapahtuvan oppimisen ohjauksesta ja ammatillisen koulutuksen reformista
Silvennoinen, Kaisa (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää sosiaali- ja terveysalan perustutkinto-opiskelijoita ohjaavien työpaikkaohjaajien erilaisia käsityksiä työpaikalla tapahtuvan oppimisen ohjauksesta sekä tarkastella sitä, ... -
"Mun kompassin neula vaan pyörii" : keskeyttämiskokemuksia ammatillisesta koulutuksesta
Kuronen, Ilpo (Koulutuksen tutkimuslaitos, 2011)Miten nuoret löytävät toiveammattinsa ja millaisin valmiuksin he tekevät toisen asteen koulutusvalintojaan? Miten syntyvät keskeyttämisajatukset ammatillisessa koulutuksessa ja millaisia syitä keskeyttämisten takaa paljastuu? ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.