Sulautuva opetus Jyväskylän yliopistossa, opiskelijanäkökulma
Jo muutamia vuosia yksi koulutusmaailman ajankohtaisista käsitteistä on ollut Blended learning eli sulautuva oppiminen tai sulautuva opetus. Sulautuva opetus on menetelmä, jossa yhdistyy niin kontakti- kuin verkko-opetus. Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää opiskelijan näkökulmasta, käytetäänkö sulautuvaa opetusta Jyväskylän yliopiston tiedekunnissa ja kokevatko opiskelijat sulautuvan opetuksen tukevan heidän oppimista ja opiskeluaan. Tutkimuksen myötä kartoitettiin myös opiskelijoiden omia kokemuksia sulautuvan opetuksen hyvistä ja huonoista puolista.
Työ pohjautuu kyselytutkimukseen, jonka kohderyhmä oli Jyväskylän yliopiston perustutkinto-opiskelijat. Kyselyyn vastasi yhteensä 601 opiskelijaa. Suurimmalla osalla opiskelijoista 97 % (581 kpl) oli kokemusta sulautuvasta opetuksesta omissa opinnoissaan. Pääsääntöisesti opiskelijat kokivat sulautuvan opetuksen tukevan heidän opintojaan. Opiskelijoiden keskuudessa herätti kuitenkin huolta se, että sulautuvan opetuksen seurauksena opiskelijoiden keskinäinen ja opiskelijan ja opettajan välinen vuorovaikutus mahdollisesti hankaloituu.
...
For a few years now blended learning has been one of the topical issues in education. Blended learning is best described as a mixture of face-to-face and online teaching and learning. The aim of this study was to find out from the student’s point of view if blended learning is used in the faculties of the University of Jyväskylä and does blended learning support the students’ learning and studying. The study was also set out to learn the pros and cons that students have faced with blended learning.
This study is based on a survey, whose target group was the students of the university of Jyväskylä. Altogether 601 students answered the survey. According to the results, 97 % of the students who answered the survey had encountered blended learning during their studies. Students mainly found the use of blended learning to be supportive of their studies. On the other hand, students were concerned about the possible negative effect blended learning might have on student-student and student-teacher interaction.
...




Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29829]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kohti uutta palautekulttuuria : opiskelijapalautekäytännöt ja niihin liittyvät prosessit Jyväskylän yliopistossa
Koriseva, Soile; Minkkinen, Milla (2012)TIIVISTELMÄ Koriseva, Soile ja Minkkinen, Milla. Kohti uutta palautekulttuuria. Opiskelijapalaute- käytännöt ja niihin liittyvät prosessit Jyväskylän yliopistossa. Kasvatustieteen ja aikuis- kasvatustieteen pro gradu – ... -
Mitä luokanopettaja ei opi Jyväskylän yliopistossa? : luokanopettajien kokemuksia työelämästä
Parkkonen, Susanna (2021)Opintojen viimeisen vuoden aikana useat luokanopettajaopiskelijat ”heräävät” siihen, että heidän tulisi näillä tiedoilla ja taidoilla lähteä kantamaan opetuksellinen vastuu luokallisesta oppilaita. Onko jotain, mitä en ... -
Monimuotoinen oppiminen, opetus ja ohjaus Jyväskylän yliopistolla
Taalas, Peppi; Mäkelä, Tiina; Ikonen, Pasi; Korkala, Salme; Rajaniemi, Hannele (Koulutuksen tutkimuslaitos, 2022)Pandemianaikaiset opetusjärjestelyt ovat synnyttäneet runsaasti keskustelua pandemianjälkeisistä opetus- ja opiskelumuodoista. Tässä julkaisussa esittelemme Jyväskylän yliopistolla kehitettyä tutkimuspohjaista mallia ... -
Design Features for Gender-specific Differences in Blended Learning within Higher Education in Indonesia
Rima Aditya, Bayu; Permadi, Aditya; Nurhas, Irawan; Pawlowski, Jan M. (IEEE, 2019)Blended learning offers learning solutions for higher educational institutions facing the industrial revolution 4.0. In this study, we investigated the influence factors student perceptions of blended learning based on ... -
Big datan tutkimus ja opetus Jyväskylän yliopistossa
Lehto, Martti; Neittaanmäki, Pekka (Jyväskylän yliopisto, 2014)