Show simple item record

dc.contributor.advisorSalo, Markus
dc.contributor.advisorPirhonen, Antti
dc.contributor.authorMehtonen, Niko
dc.date.accessioned2015-03-12T11:22:24Z
dc.date.available2015-03-12T11:22:24Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45495
dc.description.abstractKäyttäjäkokemus on monitulkintainen käsite, joka on noussut vastaliikkeenä tehtävä- ja työpainotteiselle käytettävyyden käsitteelle. Käyttäjäkokemus kes-kittyykin elämänlaadun parantamiseen suunnittelemalla nautintoa. Älypuhe-limilla käyttäjäkokemus on tärkeä osa asiakastyytyväisyyttä. Hyvällä käyttäjä-kokemuksella voi erottua kilpailijoista. Käyttäjäkokemuksen parantaminen vaatii kuitenkin tutkimusta, mutta ilman sopivia menetelmiä se on vaikeaa. Tässä tutkielmassa tutkittiin älypuhelinten käyttäjäkokemukseen liitty-vän aineiston keräämismenetelmiä. Tutkimuskysymyksenä oli: ”Miten älypu-helinten käyttäjäkokemukseen liittyvää aineistoa voi kerätä?” Tutkimus toteu-tettiin kirjallisuuskatsauksella. Kirjallisuuden pohjalta kerättiin lista erilaisista aineistonkeräämismenetelmistä, joista koottiin edut ja haitat. Tämän listan li-säksi menetelmien perusteet selitettiin, etuja ja haittoja kuvailtiin, sekä mene-telmiä vertailtiin keskenään. Tutkielma tarjoaa monipuolisen, joskin hyvin rajatun tarjonnan eri mene-telmiä älypuhelinten käyttäjäkokemuksen tutkimusaineiston keräämiseen. Tutkielmassa esitellyn listan avulla aiheesta kiinnostunut voi ruveta etsimään käsiinsä tarkempia ohjeita kustakin menetelmästä toteutusta varten.fi
dc.description.abstractUser experience (UX) as a term has a broad range of meanings and it has risen as a counter-movement to the task and work orientated usability. User experi-ence indeed is focused on enhancing the quality of life by designing enjoyment. On smartphones, user experience is a vital part of customer satisfaction. With good user experience, you can stand out from amongst your competitors. However, improving user experience requires research. Without proper meth-ods, doing that is difficult. In this thesis, collection of data about the user experience of smartphones was researched. The research question was: “How can smartphone user experi-ence related data be collected?” Research was conducted with literary survey. Based on this literature, a list of different data collection methods alongside their benefits and limits was compiled. In addition to this list, the basics of the methods were explained, benefits and limits were described and the methods were compared to each other. This thesis offers a diverse, if very limited offering of different methods for collecting data on smartphone user experience. Someone interested in this topic can start looking for more detailed instructions on the execution of each method presented in this study.en
dc.format.extent29
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherkäyttäjäkokemus
dc.subject.otherälypuhelin
dc.subject.otheraineiston kerääminen
dc.subject.otherkäytettävyys
dc.titleÄlypuhelinten käyttäjäkokemuksen tutkimusaineiston kerääminen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201503121462
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.date.updated2015-03-12T11:22:25Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record