Käyttäjäkokemuksen suunnittelun malli toimintakyvyn mittaamisen sähköisissä kyselylomakkeissa.
Päivämäärä
2022Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Käyttäjäkokemus on avaintekijä, kun määritetään, onko järjestelmän suunnittelu yhteensopiva käyttäjän koettujen kokemusten, kuten odotuksien sekä kontekstuaalisten, ympäristöllisten ja henkilökohtaisten vaikuttavien tekijöiden kanssa. Käyttäjäkokemusta on tutkittu paljon ja myös sähköisten kyselylomakkeiden suunnitteluun on olemassa ohjeita, jotka huomioivat käyttäjäkokemuksen. Erityisesti toimintakyvyn mittaamiseen tarkoitettuja ohjeita ei kuitenkaan juurikaan ole. Tämän tutkielman tavoitteena oli kehittää malli, jolla voitaisiin arvioida erityisesti toimintakyvyn mittaamisen sovelluksia käyttäjäkokemuksen kannalta jo suunnitteluvaiheessa. Tutkimus toteutettiin kahtena laadullisena kyselytutkimuksena, joiden perusteella ensin arvioitiin yhden toimintakykymittarin käytettävyyttä sekä seuraavaksi pyrittiin kehittämään heuristinen malli, jolla voidaan arvioida erityisesti toimintakykymittareita. Vastaavaa toimintakykymittareiden arviointiin soveltuvaa heuristista mallia ei ole aiemmin kehitetty.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29559]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Käyttäjäkokemuksen vaikutukset verkkokaupan asiakastyytyväisyyteen
Nissinen, Ella (2020)Verkkokaupan kasvavan suosion myötä myös kiinnostus verkkokauppasivus-tojen suunnittelua kohtaan on lisääntynyt. Niin kuin kaiken liiketoiminnan, myös verkkokaupankäynnin tavoitteena on tehdä voittoa, ja koska asiakastyytyväisyys ... -
Käyttäjäkokemuksen suunnittelu ketterässä ohjelmistokehityksessä
Terimaa, Tarmo (2019)Nykyaikaisilta ohjelmistoilta vaaditaan niiden teknisten ominaisuuksien lisäksi saumatonta käyttäjäkokemusta. Käyttäjäkokemuksella tarkoitetaan subjektiivista, dynaamista ja kontekstista riippuvaista kokemusta, joka ... -
Käyttäjäkokemuksen suunnittelu ketterässä ohjelmistokehityksessä
Terimaa, Tarmo (2019)Nykyaikaisilta ohjelmistoilta vaaditaan niiden teknisten ominaisuuksien lisäksi saumatonta käyttäjäkokemusta. Käyttäjäkokemuksella tarkoitetaan subjektiivista, dynaamista ja kontekstista riippuvaista kokemusta, joka ... -
Käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen suhde matkapuhelimia vertailevassa käyttäjätutkimuksessa
Tulimäki, Johannes (2015)Käytettävyystutkimuksella ja käytettävyyden mittaamisella on pitkä historia ja aihetta on tutkittu paljon. 2000-luvulla akateemiseen tutkimukseen käytettävyyden rinnalle on noussut käyttäjäkokemus. Käyttäjäkokemus on ... -
Käyttäjäkokemuspohjaisen suunnittelun merkitys verkkokauppasivuston konversioasteelle
Ojala, Miika (2018)Tässä tutkielmassa käsitellään käyttäjäkokemuspohjaisten suunnitteluratkaisujen merkitystä ja vaikutuksia verkkokauppasivustojen konversioasteeseen ja sen kautta taloudelliseen menestykseen. Tarkastelu on rajattu internetin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.