Älypuhelinten käyttäjäkokemuksen tutkimusaineiston kerääminen
Käyttäjäkokemus on monitulkintainen käsite, joka on noussut vastaliikkeenä tehtävä- ja työpainotteiselle käytettävyyden käsitteelle. Käyttäjäkokemus kes-kittyykin elämänlaadun parantamiseen suunnittelemalla nautintoa. Älypuhe-limilla käyttäjäkokemus on tärkeä osa asiakastyytyväisyyttä. Hyvällä käyttäjä-kokemuksella voi erottua kilpailijoista. Käyttäjäkokemuksen parantaminen vaatii kuitenkin tutkimusta, mutta ilman sopivia menetelmiä se on vaikeaa.
Tässä tutkielmassa tutkittiin älypuhelinten käyttäjäkokemukseen liitty-vän aineiston keräämismenetelmiä. Tutkimuskysymyksenä oli: ”Miten älypu-helinten käyttäjäkokemukseen liittyvää aineistoa voi kerätä?” Tutkimus toteu-tettiin kirjallisuuskatsauksella. Kirjallisuuden pohjalta kerättiin lista erilaisista aineistonkeräämismenetelmistä, joista koottiin edut ja haitat. Tämän listan li-säksi menetelmien perusteet selitettiin, etuja ja haittoja kuvailtiin, sekä mene-telmiä vertailtiin keskenään.
Tutkielma tarjoaa monipuolisen, joskin hyvin rajatun tarjonnan eri mene-telmiä älypuhelinten käyttäjäkokemuksen tutkimusaineiston keräämiseen. Tutkielmassa esitellyn listan avulla aiheesta kiinnostunut voi ruveta etsimään käsiinsä tarkempia ohjeita kustakin menetelmästä toteutusta varten.
...
User experience (UX) as a term has a broad range of meanings and it has risen as a counter-movement to the task and work orientated usability. User experi-ence indeed is focused on enhancing the quality of life by designing enjoyment. On smartphones, user experience is a vital part of customer satisfaction. With good user experience, you can stand out from amongst your competitors. However, improving user experience requires research. Without proper meth-ods, doing that is difficult.
In this thesis, collection of data about the user experience of smartphones was researched. The research question was: “How can smartphone user experi-ence related data be collected?” Research was conducted with literary survey. Based on this literature, a list of different data collection methods alongside their benefits and limits was compiled. In addition to this list, the basics of the methods were explained, benefits and limits were described and the methods were compared to each other.
This thesis offers a diverse, if very limited offering of different methods for collecting data on smartphone user experience. Someone interested in this topic can start looking for more detailed instructions on the execution of each method presented in this study.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5332]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Käyttäjäkokemuksen vaikutukset verkkokaupan asiakastyytyväisyyteen
Nissinen, Ella (2020)Verkkokaupan kasvavan suosion myötä myös kiinnostus verkkokauppasivus-tojen suunnittelua kohtaan on lisääntynyt. Niin kuin kaiken liiketoiminnan, myös verkkokaupankäynnin tavoitteena on tehdä voittoa, ja koska asiakastyytyväisyys ... -
Käyttäjäkokemuksen suunnittelu ketterässä ohjelmistokehityksessä
Terimaa, Tarmo (2019)Nykyaikaisilta ohjelmistoilta vaaditaan niiden teknisten ominaisuuksien lisäksi saumatonta käyttäjäkokemusta. Käyttäjäkokemuksella tarkoitetaan subjektiivista, dynaamista ja kontekstista riippuvaista kokemusta, joka ... -
Käyttäjäkokemuksen suunnittelu ketterässä ohjelmistokehityksessä
Terimaa, Tarmo (2019)Nykyaikaisilta ohjelmistoilta vaaditaan niiden teknisten ominaisuuksien lisäksi saumatonta käyttäjäkokemusta. Käyttäjäkokemuksella tarkoitetaan subjektiivista, dynaamista ja kontekstista riippuvaista kokemusta, joka ... -
Käyttäjäkokemuksen suunnittelun malli toimintakyvyn mittaamisen sähköisissä kyselylomakkeissa.
Ivanov, Vladimir; Lappalainen, Tuire (2022)Käyttäjäkokemus on avaintekijä, kun määritetään, onko järjestelmän suunnittelu yhteensopiva käyttäjän koettujen kokemusten, kuten odotuksien sekä kontekstuaalisten, ympäristöllisten ja henkilökohtaisten vaikuttavien ... -
Käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen suhde matkapuhelimia vertailevassa käyttäjätutkimuksessa
Tulimäki, Johannes (2015)Käytettävyystutkimuksella ja käytettävyyden mittaamisella on pitkä historia ja aihetta on tutkittu paljon. 2000-luvulla akateemiseen tutkimukseen käytettävyyden rinnalle on noussut käyttäjäkokemus. Käyttäjäkokemus on ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.