Käyttäjäkokemuksen suunnittelu ketterässä ohjelmistokehityksessä
Nykyaikaisilta ohjelmistoilta vaaditaan niiden teknisten ominaisuuksien lisäksi saumatonta käyttäjäkokemusta. Käyttäjäkokemuksella tarkoitetaan subjektiivista, dynaamista ja kontekstista riippuvaista kokemusta, joka tuotteen tai palvelun käytöstä aiheutuu sen käyttäjälle. Käyttäjälähtöisellä suunnittelulla viitataan prosessiin, jolla pyritään saavuttamaan haluttu käyttäjäkokemus. Laadukkaan käyttäjäkokemuksen lisäksi ohjelmistokehityksessä täytyy huomioida myös tekniset ja taloudelliset haasteet, joita nopeasti muuttuva toimintaympäristö vahvistaa. Ketterät ohjelmistokehitysmenetelmät kehitettiin vastaamaan näihin haasteisiin. Ketterät menetelmät korostavat ihmisten välistä vuorovaikutusta, asiakasyhteistyötä sekä joustavuutta ja usein ajatellaan, että ketteriä menetelmiä käytettäessä saadaan aikaan myös käyttäjän kannalta laadukkaita ohjelmistoja. Käytännössä on kuitenkin todettu, että näin ei aina ole. Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella sitä, kuinka hyvin ketterä kehitys ottaa huomioon käyttäjäkokemuksen suunnittelun, mitä haasteita käyttäjälähtöisen suunnittelun yhdistämisessä ketteriin menetelmiin liittyy ja miten näitä haasteita on pyritty ratkaisemaan. Ketteristä menetelmistä tarkastelun kohteena on erityisesti Scrum, mutta ketteriä menetelmiä käsitellään enimmäkseen yleisellä tasolla niiden taustalla vaikuttavien arvojen kautta. Tutkielmassa tarkastellusta kirjallisuudesta löydetyt haasteet voidaan pitkälti liittää ketteriin arvoihin, jotka eivät tue riittävästi käyttäjälähtöisyyttä. Käyttäjälähtöisten menetelmien hitaus ja muodollisuus aiheuttavat myös haasteita niiden sovittamiselle nopeisiin ja epämuodollisiin ketteriin prosesseihin. Käytännössä myös ympäristö vaikuttaa siihen, miten käyttäjäkokemus otetaan huomioon ketterissä kehitysprojekteissa: organisaatio voi tukea tai haitata käyttäjäkokemuksen suunnittelua ketterissä kehitysprojekteissa. Ehdotettuja ratkaisuja olivat käyttäjälähtöisyyttä tukevat lisäykset ketteriin arvoihin, nopeat ja epämuodolliset käyttäjälähtöisen suunnittelun menetelmät sekä suunnittelijoiden ja kehittäjien välisen yhteistyön helpottaminen organisaatioissa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Käyttäjäkokemuksen suunnittelu ketterässä ohjelmistokehityksessä
Terimaa, Tarmo (2019)Nykyaikaisilta ohjelmistoilta vaaditaan niiden teknisten ominaisuuksien lisäksi saumatonta käyttäjäkokemusta. Käyttäjäkokemuksella tarkoitetaan subjektiivista, dynaamista ja kontekstista riippuvaista kokemusta, joka ... -
Käyttäjäkeskeisen suunnittelun integrointi ketteriin kehitysmenetelmiin
Jäppinen, Lotta (2020)Käytettävyydestä on tullut tärkeä menestystekijä kilpailevilla ohjelmistomarkkinoilla. Kuitenkaan suosiossa olevat ketterät kehitysmenetelmät eivät huomioi järjestelmiä kehittäessä tarpeeksi niiden käytettävyyden kehittämistä. ... -
Optimizing User Experience through Analysis of the User Activity Patterns
Danilova, Olga (2021)The User Experience has gained a lot of interest in the Web development world lately. The need to hear the user during the process of application design and development has become obvious. It is a general practice of the ... -
Muotoillen ketterästi käyttäjälähtöiseksi : design sprint käyttäjälähtöisyyden edistäjänä ketterässä ohjelmistokehityksessä
Kekälinen, Laura (2020)Menestyvän liiketoiminnan perusasioita on luoda tuotteita tai palveluita, joita asiakkaat haluavat. Laajat ohjelmistoprojektit ovat hankalasti hallittavia monimutkaisia kokonaisuuksia. Yksi yleinen syy ohjelmistokehityksessä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.