Esiopetuksen laatu oppimisympäristöjä havainnoimalla
Varhaiskasvatuksessa laatuasiat ovat nousseet puheenaiheeksi ja erilaisia laadunarvioinnin
menetelmiä ja mittareita on kehitelty vuosia. Yksi maailmalla
paljon käytetty oppimisympäristön laadunarvioinnin mittari on ECERS (The
Early childhood environment rating scale). Mittarin avulla pyritään kuvaamaan
pedagogisen prosessin laatua ja luomaan yleiskuvaa lapsen kokemuksista varhaiskasvatuksen
arjessa. Tämän tutkimuksen tehtävänä oli selvittää esiopetuksen
oppimisympäristön laatua Hämeenkyrössä käyttäen laadunarvioinnissa
ECERS-R -mittaria. Tutkimuksessa laadun arvioinnilla tehdään näkyväksi esiopetuksen
oppimisympäristöjen laadun vahvuudet ja kehittämishaasteet.
Tutkimuksessa keskeistä oli systemaattinen havainnointi. Aineisto kerättiin
täyttämällä valmista strukturoitua arviointilomaketta, jossa oppimisympä-
ristöjen laadulle oli määritelty kriteerit 1-7. Tutkimusaineisto käsittää kahdeksan
esiopetusryhmän havainnoinnit. Tulososiossa esittelen oppimisympäristö-
jen laadun vahvuudet ja kehittämiskohteet taulukoiden avulla numeerisesti
sekä sanallisesti selittäen.
ECERS-R -mittarilla tehdyllä laadunarvioinnilla Hämeenkyrön esiopetuksen
oppimisympäristöjen laadun vahvuus oli henkilökohtaiset hoitorutiinit - osio,
jossa havainnoitiin saapumis- ja lähtötilanteita, ruokailuja, wc-tilanteita, hygieniaa
sekä turvallisuutta. Vahvuutena oli myös vuorovaikutus -osio, joka sai
laatupisteillä arvioituna kiitettävän keskiarvon. Kehittämiskohteeksi muodostui
toiminta ja sisällöt - osio, joka saavutti vähimmäisvaatimukset täyttävän tason.
Tämän pohjalta loin esiopettajille itsearviointilomakkeen, johon on tiivistetysti
koottu sisältöalueiden osalta keskeiset kehittämiskohteet ja ECERS-R -mittarin
hyvän tason kriteerit. Lomakkeen täyttö tapahtuu vastaamalla väittämiin rasti
ruutuun periaatteella.
Johtopäätöksenä voidaan todeta Hämeenkyrön esiopetuksen laadun olevan
hyvää ja merkitsevää on esiopettajien pedagoginen tietoisuus ja lapsilähtöisyys.
Laadunarvioinnin menetelmänä ECERS-R -mittari on laaja ja kattava,
mutta siihen tulee suhtautua kriittisesti. Joissain kohdissa arviointikriteerien
kulttuurisidonnaisuus tuli voimakkaasti esille ja tutkijan objektiivisuus kärsi.
Mittari soveltuu kuitenkin laadunhallinnan menetelmäksi ja sen avulla saadaan
näkyväksi oppimisympäristön laadun vahvuudet ja kehittämistarpeet.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Viisivuotiaiden kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu : esiopetuksen ja varhaiskasvatuksen laadun vertailua
Sulkanen, Mimmu; Saranko, Lotta; Alasuutari, Maarit; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, 2024)Opetushallitus toteutti vuosina 2021–2024 kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun, jonka aikana noin 15 000 vuosina 2016 ja 2017 syntynyttä lasta aloitti esiopetuksen viisivuotiaina ja noin 20 000 varhaiskasvatukseen osallistuvaa ... -
Esiopetuksen laatu
Hujala, Eeva; Backlund-Smulter, Therese; Koivisto, Päivi; Parkkinen, Hely; Sarakorpi, Hanna; Suortti, Outi; Niemelä, Tarja; Kuronen, Ilpo; Knubb-Manninen, Gunnel; Smeds-Nylund, Ann-Sofie; Hietala, Risto; Korkeakoski, Esko (Koulutuksen arviointineuvosto, 2012)Tämä esiopetuksen laadun arviointi perustuu opetus- ja kulttuuriministeriön toimeksiantoon. Sen keskeiset arviointikohteet ovat esiopetuksen saavutettavuus, tavoitteiden, tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutuminen, lasten ... -
HOJKSin kirjausten merkitys esiopetuksen toiminnan suunnittelussa : esiopetuksen opettajan näkökulma
Autio, Maaret (2017)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin HOJKSin kirjausten merkitystä esiopetuksen toiminnan suunnittelussa esiopetuksen opettajan näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, minkälaisen merkityksen esiopetuksen opettajat ... -
”En mä nää siinä mitään eroa ollaanko sisällä vai ulkona, tai siis parempaa se on siellä ulkona” : opettajien kokemuksia ilmaisun monista muodoista esiopetuksen metsäryhmissä
Ailunka, Veera (2022)Tämä tutkimus tarkasteli esiopetuksen metsäryhmien opettajien kokemuksia ilmaisun monista muodoista. Tarkoituksena oli selvittää, millaisena opettajat kokevat ilmaisutoiminnan järjestämisen metsäympäristössä sekä kuinka ... -
“No leikitään meijän leikkejä” : lasten näkökulmia kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun ja viisivuotiaiden varhaiskasvatuksen oppimisympäristöistä
Jokinen, Tinja; Martikainen, Elena (2024)Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella lasten näkemyksiä kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun ja viisivuotiaiden varhaiskasvatuksen oppimisympäristöistä. Lisäksi oltiin kiinnostuneita siitä, miten lapset positioivat ...