HOJKSin kirjausten merkitys esiopetuksen toiminnan suunnittelussa : esiopetuksen opettajan näkökulma
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin HOJKSin kirjausten merkitystä esiopetuksen toiminnan suunnittelussa esiopetuksen opettajan näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, minkälaisen merkityksen esiopetuksen opettajat antavat HOJKSin kirjauksille, ja miten he hyödyntävät kirjauksia esiopetuksen toiminnan suunnittelussa. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös eri oppimisympäristöjen merkitystä lapsen kehityksen tukemisessa.
Tutkimusaineisto kerättiin tekemällä yksilöhaastatteluja yhden keskisuuren kaupungin esiopetuksen opettajille. Haastatteluaineistoa kerättiin yhteensä seitsemältä esiopetuksen opettajalta, joiden esiopetusryhmässä oli pidennetyn oppivelvollisuuden piiriin kuuluva lapsi. Aineisto analysoitiin sekä aineistolähtöisellä, että teorialähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tämä tutkimus osoitti, että HOJKSin kirjausten merkitys on tukea lapsen kehitystä, ohjata opettajien esiopetuksen suunnittelutyötä sekä toimia yhteistyön välineenä vanhempien, esiopetuksen opettajien ja moniammatillisen tiimin välillä. HOJKSeihin kirjattiin eniten sosiaaliseen ja pedagogiseen oppimisympäristöihin liittyviä tavoitteita, joilla tuettiin lasten kehitystä. Niihin liittyvät tavoitteet näkyivät vahvasti HOJKSiin kirjatuissa tavoitteissa sekä toiminnan suunnittelussa. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että lapsen oikeus saada erityistä tukea esiopetuksessa toteutuu HOJKSin kirjausten avulla.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Pedagoginen kirjaaminen kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun erityisen tuen HOJKS-asiakirjoissa
Huhtala, Katriina; Knuutila, Mirva (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä tietoa laadukkaan pedagogisen kirjaamisen tavoista erityisen tuen HOJKS-asiakirjoissa. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia pedagogisten asiakirjojen kirjaamista ja niissä ilmentyviä ... -
Lasten yksilöllisten lähtökohtien huomioon ottaminen ryhmätason suunnittelussa varhaiskasvatuksessa
Lehtonen, Sanni (2019)Tässä tutkimuksessa selvitettiin päiväkotien kasvattajatiimien toteuttamaa suunnittelua. Lisäksi tarkasteltiin kirjaamisen ja etenkin valmiin suunnitteluvälineen, Kasvattajayhteisön toimintatavat -suunnitelman, merkitystä ... -
Kehittämistutkimus : käyttäjäkokemus digitaalisen oppimisympäristön suunnittelussa
Åke, Jarmo (2019)Digitaalisen oppimisympäristön suunnittelu- ja tuotantoprosessit sisältävät useita eri vaiheita ja määritelmiä sekä teknologian että myös pedagogiikan näkökulmista. Oppimisympäristön käsite on monimuotoinen ja laaja, ... -
Leikki kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu- ja verrokkiryhmissä : varhaiskasvatuksen opettajien näkökulma
Roikonen, Anna (2023)Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitettiin, millaisia viisivuotiaiden lasten oppimiseen liittyviä leikkiasenteita varhaiskasvatuksen opettajilla on, ja paljonko varhaiskasvatuksen opettajat arvioivat lapsiryhmänsä käyttävän ... -
Esiopetuksen laatu oppimisympäristöjä havainnoimalla
Leppänen, Tytti (2015)Varhaiskasvatuksessa laatuasiat ovat nousseet puheenaiheeksi ja erilaisia laadunarvioinnin menetelmiä ja mittareita on kehitelty vuosia. Yksi maailmalla paljon käytetty oppimisympäristön laadunarvioinnin mittari on ECERS ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.