Show simple item record

dc.contributor.advisorYlönen, Sabine
dc.contributor.authorHurskainen, Mari
dc.date.accessioned2015-02-11T18:54:59Z
dc.date.available2015-02-11T18:54:59Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1466122
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45298
dc.description.abstractSaksan kielen opiskeleminen kouluissa on vähentynyt huomattavasti viime vuosikymmeninä ja kielten opiskelu suuntautunut vahvasti englannin kieleen. Motivaatiolla on suuri merkitys kielten opiskeluun, ja tässä tutkielmassa oli tarkoitus tutkia sisäisen ja ulkoisen motivaation merkitystä saksan kielen oppimisessa opiskelijoiden näkökulmasta. Tutkimuksessa esitellään erilaisia motivaatioon liittyviä määritelmiä sekä tunnetuimpia motivaatioteorioita erityisesti sisäiseen ja ulkoiseen motivaatioon liittyen sekä aiempaa motivaatiotutkimusta Suomessa erityisesti saksan kieleen liittyen. Empiirisessä osassa analysoidaan kyselytutkimuksen tuloksia sekä laadullisten että määrällisten analyysimetodien avulla. Kyselytutkimus on osa laajempaa FinGer-projektia (German as a vehicular language in academic and business contexts in Finland), jonka tavoitteena on tutkia saksan kielen roolia akateemisissa ja liike-elämän ympäristöissä Suomessa. Kysely yliopisto-opiskelijoille lähetettiin vuonna 2008 kolmen eri yliopiston opiskelijoille ja kyselyyn saatiin n. 3500 vastausta. Tuloksista kävi ilmi, että ulkoisella motivaatiolla on suurempi merkitys saksan kielen opiskeluun kuin sisäisellä. Eroja motivaatioiden suhteen kuitenkin löytyi sekä eri sukupuolten että ikäryhmien kuin myös opiskelualojen välillä. Myös kielikoulutuspolitiikasta löytyi mahdollinen yhteys motivaatioon opiskella saksaa, sillä eri aikoina saksaa opiskelleiden vastaajien motivaatiot erosivat merkittävästi toisistaan.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (101 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoger
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othersaksan kieli
dc.subject.othermotivaatio
dc.subject.othervieraiden kielten oppiminen
dc.subject.othersaksan kielen rooli
dc.subject.otherkielikoulutuspolitiikka
dc.titleMotivation zum Deutschlernen : "ainakaan se ei ole hukkaruotsi, vaan edes jotenkin mahdollisesti järkevää"
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201502111296
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSaksan kieli ja kulttuurifi
dc.contributor.oppiaineGerman Language and Cultureen
dc.date.updated2015-02-11T18:54:59Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi308
dc.subject.ysosaksan kieli
dc.subject.ysomotivaatio
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record