Motivation zum Deutschlernen : "ainakaan se ei ole hukkaruotsi, vaan edes jotenkin mahdollisesti järkevää"
Saksan kielen opiskeleminen kouluissa on vähentynyt huomattavasti viime vuosikymmeninä ja kielten opiskelu suuntautunut vahvasti englannin kieleen. Motivaatiolla on suuri merkitys kielten opiskeluun, ja tässä tutkielmassa oli tarkoitus tutkia sisäisen ja ulkoisen motivaation merkitystä saksan kielen oppimisessa opiskelijoiden näkökulmasta.
Tutkimuksessa esitellään erilaisia motivaatioon liittyviä määritelmiä sekä tunnetuimpia motivaatioteorioita erityisesti sisäiseen ja ulkoiseen motivaatioon liittyen sekä aiempaa motivaatiotutkimusta Suomessa erityisesti saksan kieleen liittyen. Empiirisessä osassa analysoidaan kyselytutkimuksen tuloksia sekä laadullisten että määrällisten analyysimetodien avulla.
Kyselytutkimus on osa laajempaa FinGer-projektia (German as a vehicular language in academic and business contexts in Finland), jonka tavoitteena on tutkia saksan kielen roolia akateemisissa ja liike-elämän ympäristöissä Suomessa. Kysely yliopisto-opiskelijoille lähetettiin vuonna 2008 kolmen eri yliopiston opiskelijoille ja kyselyyn saatiin n. 3500 vastausta.
Tuloksista kävi ilmi, että ulkoisella motivaatiolla on suurempi merkitys saksan kielen opiskeluun kuin sisäisellä. Eroja motivaatioiden suhteen kuitenkin löytyi sekä eri sukupuolten että ikäryhmien kuin myös opiskelualojen välillä. Myös kielikoulutuspolitiikasta löytyi mahdollinen yhteys motivaatioon opiskella saksaa, sillä eri aikoina saksaa opiskelleiden vastaajien motivaatiot erosivat merkittävästi toisistaan.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [23396]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Tehokas opettaja vai hauska lelu? : sosiaaliset robotit kielten oppimisessa
Veivo, Outi (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2022)Ensimmäiset kokeilut sosiaalisten robottien hyödyntämisestä kielten opetuksessa tehtiin jo parikymmentä vuotta sitten. Viime vuosina näitä kokeiluja on tehty paljon myös Suomessa. Tässä artikkelissa tarkastellaan sitä, ... -
Motive und Motivation zum Deutschlernen : Beispiel Deutsch als Fremdsprache unter Studierenden in Finnland
Ylönen, Sabine; Hurskainen, Mari (Peter Lang, 2019)The paper focuses on the student motivation for learning German in Finnish universities based on a nationwide survey. The sample includes all university students, not only those at language departments. The most important ... -
Viiden O:n malli vieraiden kielten eriyttämiseen
Roiha, Anssi; Polso, Jerker (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2018)Jokaisella oppilaalla on koulussa oikeus saada tasolleen sopivaa opetusta ja edetä tarvittaessa opinnoissaan yksilöllisesti. Tämä edellyttää opetuksen eriyttämistä, jota myös perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet ... -
Vieraiden kirjain-äänneyhteyksien oppiminen sekä kielellisen työmuistin yhteys oppimistulokseen
Sorsa, Aino (2019)Maisterintutkielmani tarkastelee vieraiden kirjain-äänneyhteyksien harjoittelua ja oppimista kahtena peräkkäisenä päivänä sekä kielellisen työmuistin osuutta oppimistulokseen. Tutkimukseni on tehty osana ChildBrain-tutki ... -
Oppikirja eläköön! : teoreettisia ja käytännön näkökohtia kielten oppimateriaalien uudistamiseen
Elomaa, Eeva (Jyväskylän yliopisto, 2009)