dc.contributor.advisor | Ylönen, Sabine | |
dc.contributor.author | Hurskainen, Mari | |
dc.date.accessioned | 2015-02-11T18:54:59Z | |
dc.date.available | 2015-02-11T18:54:59Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1466122 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45298 | |
dc.description.abstract | Saksan kielen opiskeleminen kouluissa on vähentynyt huomattavasti viime vuosikymmeninä ja kielten opiskelu suuntautunut vahvasti englannin kieleen. Motivaatiolla on suuri merkitys kielten opiskeluun, ja tässä tutkielmassa oli tarkoitus tutkia sisäisen ja ulkoisen motivaation merkitystä saksan kielen oppimisessa opiskelijoiden näkökulmasta.
Tutkimuksessa esitellään erilaisia motivaatioon liittyviä määritelmiä sekä tunnetuimpia motivaatioteorioita erityisesti sisäiseen ja ulkoiseen motivaatioon liittyen sekä aiempaa motivaatiotutkimusta Suomessa erityisesti saksan kieleen liittyen. Empiirisessä osassa analysoidaan kyselytutkimuksen tuloksia sekä laadullisten että määrällisten analyysimetodien avulla.
Kyselytutkimus on osa laajempaa FinGer-projektia (German as a vehicular language in academic and business contexts in Finland), jonka tavoitteena on tutkia saksan kielen roolia akateemisissa ja liike-elämän ympäristöissä Suomessa. Kysely yliopisto-opiskelijoille lähetettiin vuonna 2008 kolmen eri yliopiston opiskelijoille ja kyselyyn saatiin n. 3500 vastausta.
Tuloksista kävi ilmi, että ulkoisella motivaatiolla on suurempi merkitys saksan kielen opiskeluun kuin sisäisellä. Eroja motivaatioiden suhteen kuitenkin löytyi sekä eri sukupuolten että ikäryhmien kuin myös opiskelualojen välillä. Myös kielikoulutuspolitiikasta löytyi mahdollinen yhteys motivaatioon opiskella saksaa, sillä eri aikoina saksaa opiskelleiden vastaajien motivaatiot erosivat merkittävästi toisistaan. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (101 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | ger | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | saksan kieli | |
dc.subject.other | motivaatio | |
dc.subject.other | vieraiden kielten oppiminen | |
dc.subject.other | saksan kielen rooli | |
dc.subject.other | kielikoulutuspolitiikka | |
dc.title | Motivation zum Deutschlernen : "ainakaan se ei ole hukkaruotsi, vaan edes jotenkin mahdollisesti järkevää" | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201502111296 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Kielten laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Languages | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Saksan kieli ja kulttuuri | fi |
dc.contributor.oppiaine | German Language and Culture | en |
dc.date.updated | 2015-02-11T18:54:59Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 308 | |
dc.subject.yso | saksan kieli | |
dc.subject.yso | motivaatio | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |