dc.contributor.advisor | Savolainen, Hannu. | |
dc.contributor.author | Väyrynen, Emmi | |
dc.date.accessioned | 2015-01-28T16:50:10Z | |
dc.date.available | 2015-01-28T16:50:10Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1465532 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45178 | |
dc.description.abstract | Väyrynen, Emmi. OPPIMISSUUNNITELMA ALAKOULUN OPETTAJAN PUHEESSA. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2014. 70 sivua.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia merkityksiä kolmiportaiseen tukimalliin keskeisesti kuuluva oppimissuunnitelma ja siihen liittyvät prosessit saavat alakoulun opettajan puheessa. Opettajien antamat merkityksenannot ovat merkityksellisiä, sillä ne vaikuttavat oppimissuunnitelman ympärille rakentuviin käytäntöihin ja toimintakulttuureihin. Tällöin ne ovat osaltaan joko edistämässä tai estämässä kolmiportaisen tukimallin juurtumista ja käyttöönottoa.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen. Tutkimusaiheisto kerättiin teemahaastatteluilla. Haastateltavia oli yhteensä yhdeksän, yksi erityisopettaja, kaksi aineenopettajaa ja kuusi luokanopettajaa. Kaikki haastateltavat olivat saman koulun opettajakuntaa. Tutkimuksen tieteenfilosofinen lähtökohta on sosiaalinen konstruktionismi ja se mukailee diskurssitutkimusta, sillä tutkimuskohteena on kieli ja sen sisältämät merkitykset. Kyse ei kuitenkaan ole puhtaasti diskurssitutkimuksesta, sillä aineisto analysoitiin sisällön analyysin keinoin.
Tutkimustulokset osoittavat opettajien oppimissuunnitelman perusolemukselle antamien merkitysten vaihtelevan kirjallisen asiakirjan, prosessin ja kolmiportaisen tukimallin osaprosessin välillä. Oppimissuunnitelmasta puhuessaan opettajien puheessa ilmeni käsitteisiin ja käytäntöihin liittyviä virhekäsityksiä. Esimerkiksi käytettäessä termejä oppimissuunnitelma ja tehostettu tuki, puhuttiin HOJKSn ja erityisen tuen merkityssisällöistä.
Oppimissuunnitelma sai merkityksen erityisopettajan työalana ja muiden opettajien rooli osana oppimissuunnitelmien tekemistä jäi vähäisemmäksi. Suunnitelman tärkeimpänä tehtävänä pidettiin kuitenkin opettajien oppilaantuntemuksen ja yhteistyön lisäämistä. Sen koettiin vaikuttavan opettajan omaan työhön pääasiassa lisääntyneen oppilaan tuntemuksen ja työmäärän kautta. Osa opettajista ei kokenut oppimissuunnitelmalla olevan vaikutusta omaan opetukseen.
Avainsanat: oppimissuunnitelma, kolmiportainen tuki, tehostettu tuki, alakoulu | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (70 sivua) | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | kolmiportainen tuki | |
dc.subject.other | oppimissuunnitelma | |
dc.title | Oppimissuunnitelma alakoulun opettajan puheessa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201501281207 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu | fi |
dc.type.ontasot | Master's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.subject.method | Kvalitatiivinen tutkimus | |
dc.date.updated | 2015-01-28T16:50:11Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | alakoulu | |
dc.subject.yso | opettajat | |