Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSavolainen, Hannu.
dc.contributor.authorVäyrynen, Emmi
dc.date.accessioned2015-01-28T16:50:10Z
dc.date.available2015-01-28T16:50:10Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1465532
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45178
dc.description.abstractVäyrynen, Emmi. OPPIMISSUUNNITELMA ALAKOULUN OPETTAJAN PUHEESSA. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2014. 70 sivua. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia merkityksiä kolmiportaiseen tukimalliin keskeisesti kuuluva oppimissuunnitelma ja siihen liittyvät prosessit saavat alakoulun opettajan puheessa. Opettajien antamat merkityksenannot ovat merkityksellisiä, sillä ne vaikuttavat oppimissuunnitelman ympärille rakentuviin käytäntöihin ja toimintakulttuureihin. Tällöin ne ovat osaltaan joko edistämässä tai estämässä kolmiportaisen tukimallin juurtumista ja käyttöönottoa. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen. Tutkimusaiheisto kerättiin teemahaastatteluilla. Haastateltavia oli yhteensä yhdeksän, yksi erityisopettaja, kaksi aineenopettajaa ja kuusi luokanopettajaa. Kaikki haastateltavat olivat saman koulun opettajakuntaa. Tutkimuksen tieteenfilosofinen lähtökohta on sosiaalinen konstruktionismi ja se mukailee diskurssitutkimusta, sillä tutkimuskohteena on kieli ja sen sisältämät merkitykset. Kyse ei kuitenkaan ole puhtaasti diskurssitutkimuksesta, sillä aineisto analysoitiin sisällön analyysin keinoin. Tutkimustulokset osoittavat opettajien oppimissuunnitelman perusolemukselle antamien merkitysten vaihtelevan kirjallisen asiakirjan, prosessin ja kolmiportaisen tukimallin osaprosessin välillä. Oppimissuunnitelmasta puhuessaan opettajien puheessa ilmeni käsitteisiin ja käytäntöihin liittyviä virhekäsityksiä. Esimerkiksi käytettäessä termejä oppimissuunnitelma ja tehostettu tuki, puhuttiin HOJKSn ja erityisen tuen merkityssisällöistä. Oppimissuunnitelma sai merkityksen erityisopettajan työalana ja muiden opettajien rooli osana oppimissuunnitelmien tekemistä jäi vähäisemmäksi. Suunnitelman tärkeimpänä tehtävänä pidettiin kuitenkin opettajien oppilaantuntemuksen ja yhteistyön lisäämistä. Sen koettiin vaikuttavan opettajan omaan työhön pääasiassa lisääntyneen oppilaan tuntemuksen ja työmäärän kautta. Osa opettajista ei kokenut oppimissuunnitelmalla olevan vaikutusta omaan opetukseen. Avainsanat: oppimissuunnitelma, kolmiportainen tuki, tehostettu tuki, alakoulufi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (70 sivua)
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherkolmiportainen tuki
dc.subject.otheroppimissuunnitelma
dc.titleOppimissuunnitelma alakoulun opettajan puheessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201501281207
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.subject.methodKvalitatiivinen tutkimus
dc.date.updated2015-01-28T16:50:11Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysoalakoulu
dc.subject.ysoopettajat


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot