Oppimissuunnitelma alakoulun opettajan puheessa
Väyrynen, Emmi. OPPIMISSUUNNITELMA ALAKOULUN OPETTAJAN PUHEESSA. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2014. 70 sivua.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia merkityksiä kolmiportaiseen tukimalliin keskeisesti kuuluva oppimissuunnitelma ja siihen liittyvät prosessit saavat alakoulun opettajan puheessa. Opettajien antamat merkityksenannot ovat merkityksellisiä, sillä ne vaikuttavat oppimissuunnitelman ympärille rakentuviin käytäntöihin ja toimintakulttuureihin. Tällöin ne ovat osaltaan joko edistämässä tai estämässä kolmiportaisen tukimallin juurtumista ja käyttöönottoa.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen. Tutkimusaiheisto kerättiin teemahaastatteluilla. Haastateltavia oli yhteensä yhdeksän, yksi erityisopettaja, kaksi aineenopettajaa ja kuusi luokanopettajaa. Kaikki haastateltavat olivat saman koulun opettajakuntaa. Tutkimuksen tieteenfilosofinen lähtökohta on sosiaalinen konstruktionismi ja se mukailee diskurssitutkimusta, sillä tutkimuskohteena on kieli ja sen sisältämät merkitykset. Kyse ei kuitenkaan ole puhtaasti diskurssitutkimuksesta, sillä aineisto analysoitiin sisällön analyysin keinoin.
Tutkimustulokset osoittavat opettajien oppimissuunnitelman perusolemukselle antamien merkitysten vaihtelevan kirjallisen asiakirjan, prosessin ja kolmiportaisen tukimallin osaprosessin välillä. Oppimissuunnitelmasta puhuessaan opettajien puheessa ilmeni käsitteisiin ja käytäntöihin liittyviä virhekäsityksiä. Esimerkiksi käytettäessä termejä oppimissuunnitelma ja tehostettu tuki, puhuttiin HOJKSn ja erityisen tuen merkityssisällöistä.
Oppimissuunnitelma sai merkityksen erityisopettajan työalana ja muiden opettajien rooli osana oppimissuunnitelmien tekemistä jäi vähäisemmäksi. Suunnitelman tärkeimpänä tehtävänä pidettiin kuitenkin opettajien oppilaantuntemuksen ja yhteistyön lisäämistä. Sen koettiin vaikuttavan opettajan omaan työhön pääasiassa lisääntyneen oppilaan tuntemuksen ja työmäärän kautta. Osa opettajista ei kokenut oppimissuunnitelmalla olevan vaikutusta omaan opetukseen.
Avainsanat: oppimissuunnitelma, kolmiportainen tuki, tehostettu tuki, alakoulu
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Tapaustutkimus opettajan pedagogisesta sisältötiedosta sähköopin virtapiirien opettaminen alakoulun kontekstissa
Kalliovaara, Päivi (2009) -
Puheen ja kielen häiriöiden kuvaus, tavoitteet ja koulun tukitoimet esikoulun ja alakoulun kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
Vehviläinen, Heidi (2017)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin tehostetun ja erityisen tuen asiakirjojen välisiä eroja. Tarkoituksena oli tutkia, mitä eroja näiden kahden tuen portaan asiakirjojen välillä on puheen ja kielen häiriöihin liittyen oppilaan ... -
Eriyttämisestä kirjoittaminen perusopetuksen vuosiluokilla 1–6 laadituissa oppimissuunnitelmissa ja HOJKS-asiakirjoissa
Väisälä, Saara; Kaleva, Riina (2022)Tässä tutkimuksessa selvitettiin, miten eriyttämisestä kirjoitetaan alakoulussa laadituissa oppimisen ja koulunkäynnin tuen asiakirjoissa. Tutkimus kohdentui siihen, mitä eriyttämisen keinoja opettajat kirjaavat tuen ... -
Matemaattisten oppimisvaikeuksien tunnistaminen alakoulun toisella vuosiluokalla : luokanopettajien kokemuksia
Ahokas, Mari (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa ja tulkita luokanopettajien kokemuksia matematiikan roolista opetustyössään ja alakoulun toisella vuosiluokalla olevan oppilaan matemaattisen oppimisvaikeuksien tunnistamisessa. ... -
Alakoulun opettajien näkemyksiä oppilaiden ei-toivotusta käyttäytymisestä ja kolmiportaisen tuen mallin toimivuudesta
Koponen, Auli (2017)Tässä pro gradu –tutkielmassa selvitettiin alakoulun opettajien näkemyksiä oppilaiden ei-toivotusta käyttäytymisestä ja siihen vastaamisesta. Lähtökohtana oli saada tietoon toimivia työtapoja ja ennaltaehkäisykeinoja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.