Sähköinen oppimisympäristö ja e-oppikirja opetuksessa : kokemuksia ja mahdollisuuksia
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten sähköistä oppimisympäristöä ja oppimateriaalia (erityisesti Peda.net:in oppimisympäristöä ja e-Opin oppikirjoja) käytetään opetuksessa, hyödynnetäänkö näiden tarjoamia uusia mahdollisuuksia oppimiseen ja opetukseen sekä millaisia mahdollisuuksia opettajat näissä näkevät. Tutkimuksen teoriaosuudessa tarkastellaan oppimisteorioihin pohjaten aiempaa tutkimusta liittyen oppimateriaaleihin ja oppimisympäristöihin sekä näiden asemaan koulussa ja opetuksessa.
Tutkimusmenetelminä käytettiin kyselyä sekä haastatteluita. Kyselyyn vastasi kuusi opettajaa ja haastatteluihin osallistui viisi opettajaa. Opettajat työskentelivät peruskoulussa ja lukiossa. Sekä kysely että haastattelut toteutettiin kevätlukukaudella 2014.
Tutkimustulokset osoittavat, että e-oppikirjaa ja etenkin sähköistä oppimisympäristöä voidaan käyttää ja käytetään monipuolisesti. Tutkimukseen osallistuneet opettajat ovat löytäneet Peda.net:in tarjoamat mahdollisuudet hyvin ja kokeilevat uusia opetus- ja oppimista-poja ennakkoluulottomasti. E-opin oppikirja toimi opetuksessa osana muita oppimateriaaleja, perinteisen oppikirjan roolia se ei ollut ottanut. Opettajat uskoivat e-oppikirjan aseman vahvistuvan tulevaisuudessa. Tutkimukseen osallistuneet opettajat toimivat tienraivaajina sähköisen materiaalin käyttäjinä kouluissaan. He olivat omasta kiinnostuksestaan opetelleet tieto- ja viestintätekniikan käyttöä ja etsivät sille pedagogisesti mielekkäitä käyttötapoja työssään. Merkille pantavaa oli myös se, että lähes kaikki tutkittavat hyödynsivät osaamistaan myös muiden luokkien apuna ja ideoijina toimien.
Tutkimus osoittaa, että helppokäyttöinen, monipuolisia mahdollisuuksia tarjoava oppi-misympäristö antaa tilaisuuden toteuttaa niin konstruktivismin kuin sulautuvan oppimisen periaatteita ja kehittää tulevaisuuden taitoja helposti sekä opettajia että oppilaita motivoiden.
...
The purpose of this study is to find out how the virtual learning environments and e-learning materials (Peda.net and e-Oppi learning materials especially) are used in teaching, how the new possibilities are used and what kind of possibilities the teachers think the environment and materials have. In the theory part the previous research of the subject is examined based on the learning theories.
The research methods were questionnaire and interviews. Six primary school and high school teachers answered to the questionaire. Five teachers of the same school levels were interviewed. Both the questionnaire and interviews were carried out in the spring term 2014.
The results of this study show that e-learning materials and virtual learning environments can be used and they are being used in versatile ways. The participants of this stydy have found the possibilities that Peda.net can offer and they are open-minded to test various teaching methods and ways to learn. The e-Oppi textbooks were a part of other learning materials in teaching. They haven’t replaced the printed textbooks. The teachers believed that e-textbooks will become more common in the future. The participants of this study were pioneer teachers in this area. They searched pedagogically meaningful ways to use e-environment and e-learning materials and helped also other teachers.
This study shows that a good virtual learning environment, which offers a wide range of opportunities for learning, provides an opportunity to carry out the principles of constructivism and blended learning as well as to improve the 21st century skills.
...
Keywords
sähköinen oppimisympäristö sähköinen oppimateriaali e-oppikirja sulautuva oppiminen Peda.net e-Oppi virtual learning environment virtual learning materials e-text book e-learning environment e-learning material blended learning oppimisympäristö sähkökirjat oppikirjat oppimateriaali sulautuva opetus oppiminen oppimisalustat
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Collaborative screen capture video based learning in information systems science
Makkonen, Pekka (University of Jyväskylä, 2014) -
Climbing a mountain : learning Slovak in new language learning environments
Kyppö, Anna (University of Jyväskylä, 2017)The aim of this dissertation is to throw light on the development of teaching and learning Slovak in the new language learning environment. New developments in teaching led to the design of an experimental e-learning ... -
E-oppikirjojen käyttö ja merkitys lukion biologian opetuksessa : esimerkkinä verenkiertoelimistön opettaminen
Minkkinen, Lasse (2020)E-oppikirjoilla on suuri potentiaali tuoda pedagogista lisäarvoa biologian opetukseen. E-oppikirjojen tapauksessa pedagoginen lisäarvo tarkoittaisi esimerkiksi kirjaan sisältyviä videoita, mikä mahdollistaa uudenlaisen ... -
Oppimateriaalien kehittäminen, hyödyntäminen ja rooli tieto- ja viestintätekniikan opetuksessa
Ekonoja, Antti (University of Jyväskylä, 2014) -
In search for the conceptual origin of university students' community in a confluence of on- and offline learning environments ethnographies in technology-rich, multi-sited fields of study
Pöysä, Johanna (University of Jyväskylä, 2007)Contemporary society requires its citizens to develop capacities to resituate their activities in collective unities and to successfully communicate their actions within these multiple local and global communities. Also ...