dc.contributor.advisor | Juutinen, Sanna | |
dc.contributor.advisor | Ekonoja, Antti | |
dc.contributor.author | Dufva, Marika | |
dc.date.accessioned | 2015-01-28T13:13:21Z | |
dc.date.available | 2015-01-28T13:13:21Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1465521 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45176 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten sähköistä oppimisympäristöä ja oppimateriaalia (erityisesti Peda.net:in oppimisympäristöä ja e-Opin oppikirjoja) käytetään opetuksessa, hyödynnetäänkö näiden tarjoamia uusia mahdollisuuksia oppimiseen ja opetukseen sekä millaisia mahdollisuuksia opettajat näissä näkevät. Tutkimuksen teoriaosuudessa tarkastellaan oppimisteorioihin pohjaten aiempaa tutkimusta liittyen oppimateriaaleihin ja oppimisympäristöihin sekä näiden asemaan koulussa ja opetuksessa.
Tutkimusmenetelminä käytettiin kyselyä sekä haastatteluita. Kyselyyn vastasi kuusi opettajaa ja haastatteluihin osallistui viisi opettajaa. Opettajat työskentelivät peruskoulussa ja lukiossa. Sekä kysely että haastattelut toteutettiin kevätlukukaudella 2014.
Tutkimustulokset osoittavat, että e-oppikirjaa ja etenkin sähköistä oppimisympäristöä voidaan käyttää ja käytetään monipuolisesti. Tutkimukseen osallistuneet opettajat ovat löytäneet Peda.net:in tarjoamat mahdollisuudet hyvin ja kokeilevat uusia opetus- ja oppimista-poja ennakkoluulottomasti. E-opin oppikirja toimi opetuksessa osana muita oppimateriaaleja, perinteisen oppikirjan roolia se ei ollut ottanut. Opettajat uskoivat e-oppikirjan aseman vahvistuvan tulevaisuudessa. Tutkimukseen osallistuneet opettajat toimivat tienraivaajina sähköisen materiaalin käyttäjinä kouluissaan. He olivat omasta kiinnostuksestaan opetelleet tieto- ja viestintätekniikan käyttöä ja etsivät sille pedagogisesti mielekkäitä käyttötapoja työssään. Merkille pantavaa oli myös se, että lähes kaikki tutkittavat hyödynsivät osaamistaan myös muiden luokkien apuna ja ideoijina toimien.
Tutkimus osoittaa, että helppokäyttöinen, monipuolisia mahdollisuuksia tarjoava oppi-misympäristö antaa tilaisuuden toteuttaa niin konstruktivismin kuin sulautuvan oppimisen periaatteita ja kehittää tulevaisuuden taitoja helposti sekä opettajia että oppilaita motivoiden. | fi |
dc.description.abstract | The purpose of this study is to find out how the virtual learning environments and e-learning materials (Peda.net and e-Oppi learning materials especially) are used in teaching, how the new possibilities are used and what kind of possibilities the teachers think the environment and materials have. In the theory part the previous research of the subject is examined based on the learning theories.
The research methods were questionnaire and interviews. Six primary school and high school teachers answered to the questionaire. Five teachers of the same school levels were interviewed. Both the questionnaire and interviews were carried out in the spring term 2014.
The results of this study show that e-learning materials and virtual learning environments can be used and they are being used in versatile ways. The participants of this stydy have found the possibilities that Peda.net can offer and they are open-minded to test various teaching methods and ways to learn. The e-Oppi textbooks were a part of other learning materials in teaching. They haven’t replaced the printed textbooks. The teachers believed that e-textbooks will become more common in the future. The participants of this study were pioneer teachers in this area. They searched pedagogically meaningful ways to use e-environment and e-learning materials and helped also other teachers.
This study shows that a good virtual learning environment, which offers a wide range of opportunities for learning, provides an opportunity to carry out the principles of constructivism and blended learning as well as to improve the 21st century skills. | en |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (75 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | sähköinen oppimisympäristö | |
dc.subject.other | sähköinen oppimateriaali | |
dc.subject.other | e-oppikirja | |
dc.subject.other | sulautuva oppiminen | |
dc.subject.other | Peda.net | |
dc.subject.other | e-Oppi | |
dc.subject.other | virtual learning environment | |
dc.subject.other | virtual learning materials | |
dc.subject.other | e-text book | |
dc.subject.other | e-learning environment | |
dc.subject.other | e-learning material | |
dc.subject.other | blended learning | |
dc.title | Sähköinen oppimisympäristö ja e-oppikirja opetuksessa : kokemuksia ja mahdollisuuksia | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201501281199 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Tietotekniikan laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Mathematical Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Tietotekniikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Mathematical Information Technology | en |
dc.date.updated | 2015-01-28T13:13:21Z | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 602 | |
dc.subject.yso | oppimisympäristö | |
dc.subject.yso | sähkökirjat | |
dc.subject.yso | oppikirjat | |
dc.subject.yso | oppimateriaali | |
dc.subject.yso | sulautuva opetus | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | oppimisalustat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |