dc.contributor.author | Öster, Katri | |
dc.date.accessioned | 2015-01-27T13:25:50Z | |
dc.date.available | 2015-01-27T13:25:50Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1465392 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45159 | |
dc.description.abstract | Yläkoulussa oppilaanohjaus on läsnä oppilaan arjessa kaikkein selvimmin
lukujärjestyksessä olevana oppiaineena. Kuva oppilaanohjauksesta rakentunee
oppilaalle siis hyvin pitkälti oppituntien perusteella. Mikäli oppilaanohjauksessa
käytetään oppikirjaa, se on vahvasti mukana rakentamassa oppilaiden käsityksiä ja
mielikuvia ohjauksesta ja siinä käsiteltävistä teemoista. Syntyvillä mielikuvilla saattaa
olla merkitystä myös oppilaan myöhemmille käsityksille ja odotuksille esimerkiksi
ohjauksesta jatko-opinnoissa.
Tämän tutkielmani tarkoituksena on selvittää, millainen kuva oppilaanohjauksesta
oppilaanohjauksen oppikirjojen välityksellä syntyy. Aineistona tutkimuksessa on kolme
tällä hetkellä käytössä olevaa ja viime vuosina julkaistua yläkoulun oppilaanohjauksen
oppikirjaa: Futurix+, Oma suunta ja Valmentaja.
Valitsin menetelmäksi tutkimuskysymykseni ratkaisemiseksi diskurssianalyysin. Olin
kiinnostunut erityisesti siitä, millaisia funktioita esiin nostetuilla diskursseilla on sekä
siitä, millaisia subjektipositioita ne tuottavat. Tarkastelin siis sitä, millaisena
oppilaanohjaus ja sen tavoitteet näyttäytyvät ja millaisen kuvan oppikirjat antavat
oppilaanohjaukseen tavalla tai toisella liittyvistä teemoista. Lisäksi pyrin tekemään
näkyväksi niitä asemia, joihin oppikirjojen diskurssit asettavat lukijaa tai tekstin
kohdetta.
Tutkimuksen perusteella oppilaanohjausta käsitellään oppikirjoissa neljän vahvan
diskurssin kautta, jotka olen nimennyt seuraavasti: yksilöllisyyden diskurssi, aktiivisen
ja vastuuntuntoisen valitsijan diskurssi, tulevaisuusdiskurssi ja työelämädiskurssi.
Diskurssien seurauksena oppilaanohjaus näyttäytyy lähinnä ura- ja
ammatinvalinnanohjauksena. Lukijakseen oppikirjat asemoivat terveen, suomalaisen
nuoren, joka menestyy koulussa kohtalaisesti. Oppikirjojen ote on voimakkaasti
sosiaalistava. Ainoa tapa tulla hyväksyttäväksi osaksi yhteiskuntaa on kulkea jatkoopintojen
kautta työelämään. Yksilön vastuulle jää valita oikein paikkansa suhteessa
tulevaisuuden työelämään sekä omiin kykyihinsä ja taipumuksiinsa. Menestyminen
koulussa, jatko-opinnoissa ja työssä on kiinni yksilön omasta halusta ja valmiudesta
ponnistella kohti omia tavoitteita. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (63 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | ohjaus | |
dc.subject.other | oppilaanohjaus | |
dc.subject.other | peruskoulu | |
dc.subject.other | yläkoulu | |
dc.subject.other | oppikirjat | |
dc.subject.other | diskurssianalyysi | |
dc.subject.other | diskurssi | |
dc.title | Kohti tulevaisuutta ja työelämää : diskurssianalyyttinen tutkimus oppilaanohjauksen oppikirjoista | |
dc.title.alternative | Diskurssianalyyttinen tutkimus oppilaanohjauksen oppikirjoista | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201501271181 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2015-01-27T13:25:51Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | ohjaus | |
dc.subject.yso | oppilaanohjaus | |
dc.subject.yso | peruskoulu | |
dc.subject.yso | yläkoulu | |
dc.subject.yso | oppikirjat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |