Kohti tulevaisuutta ja työelämää : diskurssianalyyttinen tutkimus oppilaanohjauksen oppikirjoista
Yläkoulussa oppilaanohjaus on läsnä oppilaan arjessa kaikkein selvimmin
lukujärjestyksessä olevana oppiaineena. Kuva oppilaanohjauksesta rakentunee
oppilaalle siis hyvin pitkälti oppituntien perusteella. Mikäli oppilaanohjauksessa
käytetään oppikirjaa, se on vahvasti mukana rakentamassa oppilaiden käsityksiä ja
mielikuvia ohjauksesta ja siinä käsiteltävistä teemoista. Syntyvillä mielikuvilla saattaa
olla merkitystä myös oppilaan myöhemmille käsityksille ja odotuksille esimerkiksi
ohjauksesta jatko-opinnoissa.
Tämän tutkielmani tarkoituksena on selvittää, millainen kuva oppilaanohjauksesta
oppilaanohjauksen oppikirjojen välityksellä syntyy. Aineistona tutkimuksessa on kolme
tällä hetkellä käytössä olevaa ja viime vuosina julkaistua yläkoulun oppilaanohjauksen
oppikirjaa: Futurix+, Oma suunta ja Valmentaja.
Valitsin menetelmäksi tutkimuskysymykseni ratkaisemiseksi diskurssianalyysin. Olin
kiinnostunut erityisesti siitä, millaisia funktioita esiin nostetuilla diskursseilla on sekä
siitä, millaisia subjektipositioita ne tuottavat. Tarkastelin siis sitä, millaisena
oppilaanohjaus ja sen tavoitteet näyttäytyvät ja millaisen kuvan oppikirjat antavat
oppilaanohjaukseen tavalla tai toisella liittyvistä teemoista. Lisäksi pyrin tekemään
näkyväksi niitä asemia, joihin oppikirjojen diskurssit asettavat lukijaa tai tekstin
kohdetta.
Tutkimuksen perusteella oppilaanohjausta käsitellään oppikirjoissa neljän vahvan
diskurssin kautta, jotka olen nimennyt seuraavasti: yksilöllisyyden diskurssi, aktiivisen
ja vastuuntuntoisen valitsijan diskurssi, tulevaisuusdiskurssi ja työelämädiskurssi.
Diskurssien seurauksena oppilaanohjaus näyttäytyy lähinnä ura- ja
ammatinvalinnanohjauksena. Lukijakseen oppikirjat asemoivat terveen, suomalaisen
nuoren, joka menestyy koulussa kohtalaisesti. Oppikirjojen ote on voimakkaasti
sosiaalistava. Ainoa tapa tulla hyväksyttäväksi osaksi yhteiskuntaa on kulkea jatkoopintojen
kautta työelämään. Yksilön vastuulle jää valita oikein paikkansa suhteessa
tulevaisuuden työelämään sekä omiin kykyihinsä ja taipumuksiinsa. Menestyminen
koulussa, jatko-opinnoissa ja työssä on kiinni yksilön omasta halusta ja valmiudesta
ponnistella kohti omia tavoitteita.
...
Muu nimeke
Diskurssianalyyttinen tutkimus oppilaanohjauksen oppikirjoistaMetadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Oppilaanohjauksen oppikirjojen työelämädiskurssit
Saviluoto, Anne-Mari (2017)TIIVISTELMÄ Saviluoto, Anne-Mari Oppilaanohjauksen oppikirjojen työelämädiskurssit. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu 2017, 48s. Yläkoulussa monet oppilaat saavat ... -
”Lukio-opinnot eivät todennäköisesti sovi sinulle lainkaan” : tutkielma toisen asteen koulutusvalinnan jäsentymisestä peruskoulun oppilaanohjauksen oppikirjoissa
Soppi, Karri (2024)Peruskoulu Suomessa päättyy yhdeksännellä luokalla tehtävään toisen asteen koulutusvalintaan, joka tyypillisesti tarkoittaa valintaa joko hakeutumisesta yleissivistäviin lukio-opintoihin tai opiskelemaan ammatillista ... -
Oppilaanohjaajien käsityksiä yläkoululaisten sosiaalisen jännittämisen helpottamisesta
Ahlholm, Eveliina (2023)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää oppilaanohjaajien käsityksiä yläkoululaisten sosiaalisen jännittämisen helpottamisesta. Tutkimuksessa hyödynnettiin fenomenografista lähestymistapaa. Kyseessä on kvalitatiivinen ... -
Tunteiden ja tavoitteiden tulkki : kriittinen diskurssianalyysi Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista oppilaanohjauksen osalta
Manka, Marjut (2015)Suomessa ohjauskoulutuksen perustana käytettävä kirjallisuus esittää ohjaustyön ohjattavan elämään liittyvien ongelmien ratkaisemisena yhteistyössä ohjaajan kanssa. Peruskoulussa toteutettava oppilaanohjaus kuitenkin saa ... -
Orimattilan Jokivarren koulun oppilaanohjauksen www-sivusto
Heinänen, Satu (Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, 2005)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.