dc.contributor.advisor | Mäntylä, Katja | |
dc.contributor.advisor | Törmä, Elina | |
dc.contributor.author | Björkman, Kaisa | |
dc.date.accessioned | 2015-01-22T16:43:19Z | |
dc.date.available | 2015-01-22T16:43:19Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1465478 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45146 | |
dc.description.abstract | Arviointi ja palautteenanto ovat oleellisia asioita opettajan jokapäiväisessä työssä. Lisäksi asenteiden tutkiminen on tällä hetkellä suosittu tutkimusala. Tässä tapaustutkimuksessa tutkittiin, millaista vuorovaikutuksellista palautetta opettaja antaa oppilailleen alakoulun englannin kielen tunneilla, ja millainen yhteys sillä on oppilaiden asenteisiin englannin kieltä kohtaan.
Tutkimusaineisto koostui kolmesta opettajasta ja heidän oppilaistaan; yksi englannin kielen aineenopettaja ja hänen viidesluokkalainen ryhmänsä sekä kaksi luokanopettajaa ja heidän neljäs- ja viidesluokkalaisensa. Tutkimusaineisto koottiin metodisella triangulaatiolla. Aluksi oppilaille teetettiin kartoittava kysely heidän asenteistaan englannin kieltä kohtaan. Tämän jälkeen englannin kielen oppitunteja havainnoitiin ja videoitiin 3h/luokka. Lopuksi kyselyjen pohjalta valittiin jokaiselta luokalta kaksi oppilasta haastatteluun ja haastattelut nauhoitettiin.
Havainnoinnin perusteella yleisimpiä vuorovaikutuksellisia palautteenmuotoja olivat: ylistävä palaute, korjaava palaute, opettajan odotukset ja yksilöllistetty palaute. Oppilaiden asenteisiin kieltä kohtaan kyselyjen ja haastattelujen pohjalta puolestaan vaikuttivat: opettajan luonne ja ammattimaisuus, englannin kielen välinearvo, hyvä luokkailmapiiri ja yksilön merkitys.
Aiheen rajaamiseksi aineistoa analysoitaessa non-verbaalista palautetta ei huomioitu. Mahdollisten jatkotutkimusten kannalta voisikin olla siis mielenkiintoista selvittää non-verbaalisen palautteen roolia ilmiö kannalta. Lisäksi tutkimuksen fokus oli opettajan palautteessa oppilaalle, mutta voisi olla mielenkiintoista selvittää esimerkiksi vertaispalautteen yhteyttä ilmiölle. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (105 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | feedback | |
dc.subject.other | interactive feedback | |
dc.subject.other | formative assessment | |
dc.subject.other | teacher-to-student interaction | |
dc.subject.other | language attitudes | |
dc.title | "Teachers teach so well that it's nice to learn" : a case-study on the role of teacher-to-student feedback in attitude-formation on L2 elementary English lessons | |
dc.title.alternative | Case-study on the role of teacher-to-student feedback in attitude-formation on L2 elementary English lessons | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201501221166 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.laitos | Kielten laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Languages | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.date.updated | 2015-01-22T16:43:20Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | arviointi | |
dc.subject.yso | palaute | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | asenteet | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |