Työssäoppiminen - harjoittelujärjestelmien lippulaiva
Virtanen, A. (2014). Työssäoppiminen - harjoittelujärjestelmien lippulaiva. In S. Pihlajaniemi, T. Villa, E. Lavikainen, & L. Valkeasuo (Eds.), Oppia ikä kaikki - kouluttautumisen edellytykset eri elämänvaiheissa (pp. 25-38). Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otus. Opiskelijatutkimuksen vuosikirja, 2014. https://drive.google.com/file/d/0Bz1V9P-a-cT2N2F1RWtrYnlJR0k/view?pli=1
Published in
Opiskelijatutkimuksen vuosikirjaAuthors
Date
2014Copyright
© Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otus & artikkelin kirjoittajat
Vuosituhannen vaihteessa osaksi ammatillista
peruskoulutusta liitettiin työssäoppimisen
järjestelmä. Sen myötä ammatillisille perustutkinto-
opiskelijoille on tarjoutunut mahdollisuus
oppia vähintään kuudesosa tutkintonsa
vaatimuksesta työpaikoilla. Työssäoppiminen
on käyttöönotostaan lähtien saanut positiivisen
vastaanoton eri toimijoiltaan. Sen pedagoginen
arvo on kuitenkin selviämässä vasta nyt vuosia
myöhemmin, kun työssäoppimisen pilotteja
ja alkuvaiheen toimintamalleja tarkastelleiden
tutkimusten rinnalle on saatu uudempaa tutkimusta
sekä ammatillisen peruskoulutuksen
tilaa valaisevia tilastoja työssäoppimisen ajalta.
Tässä artikkelissa perustellaan uusimpaan
tutkimustietoon ja tilastoihin tukeutuen väitettä,
jonka mukaan työssäoppimista voidaan
kutsua harjoittelujärjestelmien lippulaivaksi.
Artikkelissa kuvataan myös tämän hetken onnistunein
toimintamalli opiskelijoiden työssä
tapahtuvan oppimisen järjestämiseksi. Lopuksi
kuvataan, miten työssäoppimisesta voitaisiin
ottaa mallia muiden harjoittelujärjestelmien
tai työelämässä tapahtuvien oppimistilanteiden
kehittämiseen.
...
Publisher
Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö OtusParent publication ISBN
978-952-5282-49-8Is part of publication
Oppia ikä kaikki - kouluttautumisen edellytykset eri elämänvaiheissaISSN Search the Publication Forum
2341-7757
Original source
https://drive.google.com/file/d/0Bz1V9P-a-cT2N2F1RWtrYnlJR0k/view?pli=1Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/24456607
Metadata
Show full item recordCollections
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kemian opetuksen toteutus ja vaikeudet viittomakielisessä perusopetuksessa
Oinas, Essi (2018)Tässä kandidaatin tutkielmassa on kartoitettu kemian opetuksen toteutuksen käytänteitä, vaikeuksia ja kokonaisvaltaista tilannetta perusopetuksessa. Kartoituksen perusteella kemian alan yhtenäisen ja ratifioidun viittomiston ... -
Teacher competencies in game-based pedagogy
Nousiainen, Tuula; Kangas, Marjaana; Rikala, Jenni; Vesisenaho, Mikko (Pergamon Press, 2018)This study examines what kind of competencies teachers need in using game-based pedagogy (GBP). In our conceptual framework, GBP entails four approaches: using educational games or entertainment games, learning by making ... -
Harjoittelun vaikutus palautumiseen maksimaalisesta hapenottokyvyn testistä ja palautumisen yhteys harjoitusvasteeseen
Ilvonen, Arto (2012)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kuinka kuntotasoltaan erilaiset varusmiehet palautuvat maksimaalisesta hapenottokyvyn (VO2max) testistä, onko palautuminen yhteydessä harjoitusvasteeseen ja kuinka fyysisesti ...