Työssäoppiminen - harjoittelujärjestelmien lippulaiva
Virtanen, A. (2014). Työssäoppiminen - harjoittelujärjestelmien lippulaiva. In S. Pihlajaniemi, T. Villa, E. Lavikainen, & L. Valkeasuo (Eds.), Oppia ikä kaikki - kouluttautumisen edellytykset eri elämänvaiheissa (pp. 25-38). Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otus. Opiskelijatutkimuksen vuosikirja, 2014. https://drive.google.com/file/d/0Bz1V9P-a-cT2N2F1RWtrYnlJR0k/view?pli=1
Julkaistu sarjassa
Opiskelijatutkimuksen vuosikirjaTekijät
Päivämäärä
2014Tekijänoikeudet
© Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otus & artikkelin kirjoittajat
Vuosituhannen vaihteessa osaksi ammatillista
peruskoulutusta liitettiin työssäoppimisen
järjestelmä. Sen myötä ammatillisille perustutkinto-
opiskelijoille on tarjoutunut mahdollisuus
oppia vähintään kuudesosa tutkintonsa
vaatimuksesta työpaikoilla. Työssäoppiminen
on käyttöönotostaan lähtien saanut positiivisen
vastaanoton eri toimijoiltaan. Sen pedagoginen
arvo on kuitenkin selviämässä vasta nyt vuosia
myöhemmin, kun työssäoppimisen pilotteja
ja alkuvaiheen toimintamalleja tarkastelleiden
tutkimusten rinnalle on saatu uudempaa tutkimusta
sekä ammatillisen peruskoulutuksen
tilaa valaisevia tilastoja työssäoppimisen ajalta.
Tässä artikkelissa perustellaan uusimpaan
tutkimustietoon ja tilastoihin tukeutuen väitettä,
jonka mukaan työssäoppimista voidaan
kutsua harjoittelujärjestelmien lippulaivaksi.
Artikkelissa kuvataan myös tämän hetken onnistunein
toimintamalli opiskelijoiden työssä
tapahtuvan oppimisen järjestämiseksi. Lopuksi
kuvataan, miten työssäoppimisesta voitaisiin
ottaa mallia muiden harjoittelujärjestelmien
tai työelämässä tapahtuvien oppimistilanteiden
kehittämiseen.
...
Julkaisija
Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö OtusEmojulkaisun ISBN
978-952-5282-49-8Kuuluu julkaisuun
Oppia ikä kaikki - kouluttautumisen edellytykset eri elämänvaiheissaISSN Hae Julkaisufoorumista
2341-7757
Alkuperäislähde
https://drive.google.com/file/d/0Bz1V9P-a-cT2N2F1RWtrYnlJR0k/view?pli=1Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/24456607
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opettajankoulutuksen kehittämisohjelman seuranta ja arviointi 2005 : opettajien peruskoulutus 2005 ja seuranta 2002-2005
Piesanen, Ellen; Kiviniemi, Ulla; Valkonen, Sakari (Koulutuksen tutkimuslaitos, 2006)Opetusministeriö julkaisi vuonna 2001 Opettajankoulutuksen kehittämisohjelman linjaamaan opettajien perus- ja täydennyskoulutusta. Kehittämisohjelma keskittyi opettajan työn lähtökohtiin, kehittämistavoitteisiin ja ... -
Education and training in Ethiopia : an evaluation of approaching EFA goals
Lasonen, Johanna; Kemppainen, Raija; Raheem, Kolawole (Institute for Educational Research, 2005) -
Teacher competencies in game-based pedagogy
Nousiainen, Tuula; Kangas, Marjaana; Rikala, Jenni; Vesisenaho, Mikko (Pergamon Press, 2018)This study examines what kind of competencies teachers need in using game-based pedagogy (GBP). In our conceptual framework, GBP entails four approaches: using educational games or entertainment games, learning by making ... -
Harjoittelun vaikutus palautumiseen maksimaalisesta hapenottokyvyn testistä ja palautumisen yhteys harjoitusvasteeseen
Ilvonen, Arto (2012)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kuinka kuntotasoltaan erilaiset varusmiehet palautuvat maksimaalisesta hapenottokyvyn (VO2max) testistä, onko palautuminen yhteydessä harjoitusvasteeseen ja kuinka fyysisesti ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.