Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorFrank, Lauri
dc.contributor.authorKontturi, Tiina
dc.date.accessioned2015-01-13T08:37:13Z
dc.date.available2015-01-13T08:37:13Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1465256
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45071
dc.description.abstractTutkielman tarkoituksena oli selvittää erä- ja retkeilytuotteiden osalta mihin ostopäätösprosessin vaiheisiin blogissa julkaistuilla tuotearvioilla on vaikutusta. Sen lisäksi haluttiin selvittää millaisena blogin lukijat näkevät luotettavan tuotearvion, ja onko blogin lukijoille tärkeää tietää arvostellun tuotteen alkuperä. Tutkimuksen motivaationa oli selvittää millainen blogi on markkinoijan tai tuotteen valmistajan kannalta hyvä vertaisarvion lähde. Lisäksi tutkimus antaa käsityksen bloggaajille luotettavasta tuotearvostelusta. Tutkimus koostuu kirjallisuuskatsauksesta sekä laadullisesta empiirisestä osuudesta. Kirjallisuuskatsauksessa käsitellään blogeja ja blogien tyypittelyä, sekä kuluttajan ostopäätösprosessia. Empiirinen osuus toteutettiin teemahaastatteluina Terveiset ravintoketjun huipulta-blogin lukijoille. Tutkimuksessa tuli ilmi, että blogiin julkaistuilla tuotearvioilla on vaikutusta kaikkiin kuluttajan ostopäätösprosessin vaiheisiin. Eniten blogissa julkaistuilla tuotearvioilla oli vaikutusta kuluttajan ostopäätösprosessin kolmanteen, vaihtoehtojen vertailun, vaiheeseen. Eniten blogissa julkaistuja tuotearvioita luettiin hinnakkaampien tuotteiden ostopäätösprosessiin liittyen. Merkittävää oli, että tuotteen korkeamman hinnan lisäksi tuotearvioita blogeista luettiin myös ajan ja vaivan säästämiseksi. Blogissa julkaistusta tuotearviosta luotettavan teki bloggaajan puolueettomuus. Bloggaajan oli nostettava arvioinnissa hyvien tuoteominaisuuksien lisäksi esille myös tuotteen negatiiviset ominaisuudet. Lisäksi blogissa julkaistun tuotearvion luotettavuuteen vaikutti bloggaajan tuttuus ja käsitys, joka hänestä on lukijalle muodostunut tekstien kautta. Bloggaajan asiantuntevuus ja harrastuneisuus nähtiin tärkeimpinä asioina luottamuksen syntymiselle. Arvioidun tuotteen alkuperän ilmoittamisen tärkeys jakoi mielipiteet lähes tasan. Arvostellun tuotteen alkuperän ilmoittaminen nähtiin tärkeänä, jotta tuotearvosteluun osattaisiin suhtautua kriittisemmin. Tuotearvion luotettavuus laski, kun tuote oli saatu lahjaksi tai lainaan maahantuojalta tai valmistajalta. Tuotearvion luotettavuutta lisäsi lahjaksi saadusta tuotteesta puolueettomasti kirjoitettu tuotearvio. Tuotteen alkuperän ilmoittamista ei pidetty tärkeänä, kun lukijalla oli syntynyt luottamus bloggaajaan.fi
dc.description.abstractThe purpose of this thesis was to determine the effects on a product review in a blog in a hunting and outdoor context on a purchase decision process. In addition the goal was to determine how the blog readers evaluate trustworthy product reviews and if it is important to know the origin of the product. The motivation of the study was to find out what kind of a blog was a good source of peer to peer review from the marketer’s or the manufacturer’s point of view. The thesis consists of a literature review and a qualitative empiric study. In the literature review the blogs and blog types as well as the consumer purchase decision process are evaluated. The empiric part was implemented as a theme interview for the readers of the blog by Terveiset ravintoketjun huipulta. The study concluded that the product reviews in the blog had an influence over all phases of the consumer’s purchase decision process. The published product review in the blog had the biggest influence on the consumer’s third phase of the purchase decision process which is comparison of the alternative products. In the blog most of the product reviews were read from the higher price range. It is significant that the product reviews were read not only because of the higher product prices but also for saving time and hassle. The objectivity of the blogger made the product reviews reliable. The blogger should evaluate not just good product qualities but also point out negative qualities. The reliability of the product review was also influenced by the bloggers familiarity and the image he or she had given the reader through the blog. The expertise and hobbyism of the blogger were considered as the most important things to create trust. The importance of informing the origin of the reviewed product in the blog split the opinions among respondents. Half of the respondents wanted to know the origin of the product in order to read the product review critically. The reliability decreased if the product was either a gift or a loan from a manufacturer or a distributor. Objectively written reviews about gift products were found to improve the reliability of the review. The rest of the respondents did not see the origin of the product important because they trusted the blogger.en
dc.format.extent1 verkkoaineisto (75 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherblogi
dc.subject.otherostopäätösprosessi
dc.subject.othertuotearvio
dc.subject.othererätuote
dc.subject.otherretkeilytuote
dc.titleBlogissa julkaistujen tuotearvioiden vaikutukset kuluttajan erä- ja retkeilytuotteiden ostopäätösprosessissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201501131091
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosTietojenkäsittelytieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Computer Science and Information Systemsen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.subject.methodKvalitatiivinen tutkimus
dc.date.updated2015-01-13T08:37:13Z
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysoblogit
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysomarkkinointi
dc.subject.ysoostopäätökset
dc.subject.ysoostokäyttäytyminen
dc.subject.ysotuotteet
dc.subject.ysoarviointi
dc.subject.ysoretkeilyvarusteet
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot