Käyttäjäkeskeinen suunnittelu Jyväskylän yliopiston IT-palveluissa
Jyväskylän yliopiston IT-palveluissa toteutetaan monenlaisia järjestelmäkehitysprojekteja,
joiden kohderyhmänä on erilaisia käyttäjiä. Käyttäjät ovat projekteissa mukana eri tavalla, projektista riippuen, joskus enemmän ja joskus vähemmän. Se, miten käyttäjiä kannattaisi hyödyntää ja missä vaiheessa, onkin koettu ongelmaksi. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten käyttäjien näkemys saataisiin aidosti mukaan IT-palveluiden tietojärjestelmäkehitysprojekteihin käyttäjäkeskeisen suunnittelun menetelmiä hyväksi käyttäen. Käyttäjäkeskeinen suunnittelu on lähestymistapa interaktiivisten tuotteiden
suunnitteluun ja sen mukaan käyttäjät ovat mukana prosessissa niin paljon kuin mahdollista. Tutkielmassa esitellään Sitnet-projektin ohessa tehty tutkimus, jossa käytettiin menetelminä kyselyä, asiantuntija-arviointia, käytettävyystestausta ja haastattelua. Sitnet-projektissa kehitettiin uusi sähköisen tenttimisen järjestelmä korkeakouluille. Tutkimuksen ja kirjallisuuden perusteella on tutkimuksen tuloksena esitetty esimerkkiprosessi IT-palveluiden tietojärjestelmäkehitysprojekteihin. Esimerkkiprosessissa jokainen kehitysprojektin vaihe sisältää käyttäjien osallistamista. Koska projektit ovat erilaisia, tulee jokaisen projektin alussa käydä läpi mitä käyttäjäkeskeisen suunnittelun menetelmiä
kyseisessä projektissa kannattaa käyttää. Siksi esimerkkiprosessi sisältääkin useita vaihtoehtoisia menetelmiä. Suurimmat haasteet esitetyn prosessin käyttöönotolle ovat selkeiden projektien pieni määrä sekä puutteelliset resurssit. Suuri osa IT-palveluiden tietojärjestelmäkehitystä tehdään irrallaan erikseen nimetystä projektista, jolla olisi selkeä alku ja loppu tai projektit voivat olla todella pieniä. Resurssiongelmat näkyvät siinä, että kehittäjien vaihtuvuus on melko suurta ja toisaalta käytettävyysasiantuntijaresurssia on IT-palveluissa liian vähän. Jos kuitenkin halutaan, että kehitettävät palvelut vastaavat paremmin käyttäjien tarpeita ja palvelut ovat nykyistä käytettävämpiä, tulee käyttäjäkeskeiseen suunnitteluun panostaa.
...
There are several kinds of software development projects at the IT Services of University of Jyväskylä. User involvement in these projects vary, depending on the project. The problem is how to involve users and in what stages of the project. The goal of this study is to find out how the user’s point of view can be genuinely considered as a part of a software development project using tools of user-centered design. User-centered design is a method for planning interactive products. In user-centered design, users are involved in the design process as much as possible. The study described was done in connection to the Sitnet project where a new electronic exam system was being developed. As a result of this study, an example process for software development projects at the IT Services has been developed. The process is based on the study and the literature. In the example process, users are involved at every stage. The methods of usercentered design to be used in each particular project need to be resolved at the beginning of every project, because every project is different. Therefore, the example process includes several optional methods. The biggest challenges for implementation of process introduced are a small amount of explicit projects
and inadequate resources. A minor part of software development of IT Services is done as a part of an explicit development project at the beginning and the end of the process. Projects can also be very small. The problem with the resources is the lack of an adequate amount of usability experts, and that developers often change. The fact is though, that if it is expected that products developed better correspond to the needs of users and that products are more usable, investments need to be made into user-centered design.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Tietojärjestelmän käyttöönottoprosessi loppukäyttäjä- ja kehittäjätiedon pohjalta : tapaus Foster Wheeler Energia Oy
Mesiäinen, Erika (2014)Pro Gradu tutkimus käsittelee tietojärjestelmän käyttöönottoprosessia case yrityksen Foster Wheeler Energia Oy:n Engineering osastolla. Tutkimuksen tavoitteena on löytää kahden käyttöönottoprosessin sekä ... -
Viestintä kuntien käyttäjälähtöisissä palveluinnovaatioissa
Pellinen, Noora (2015)Viestintää käyttäjälähtöisissä innovaatioissa on tutkittu varsin vähän. Tässä pro gradu -työssä tarkasteltiin, millaisia tehtäviä viestinnällä on käyttäjien osallistamisessa innovaatioprosesseihin ja millaisin perustein ... -
Käyttäjäkokemuksen suunnittelu ketterässä ohjelmistokehityksessä
Terimaa, Tarmo (2019)Nykyaikaisilta ohjelmistoilta vaaditaan niiden teknisten ominaisuuksien lisäksi saumatonta käyttäjäkokemusta. Käyttäjäkokemuksella tarkoitetaan subjektiivista, dynaamista ja kontekstista riippuvaista kokemusta, joka ...