Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRousi, Rebekah
dc.contributor.authorKalermo, Salla
dc.date.accessioned2015-01-08T08:19:21Z
dc.date.available2015-01-08T08:19:21Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1465091
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45026
dc.description.abstractJyväskylän yliopiston IT-palveluissa toteutetaan monenlaisia järjestelmäkehitysprojekteja, joiden kohderyhmänä on erilaisia käyttäjiä. Käyttäjät ovat projekteissa mukana eri tavalla, projektista riippuen, joskus enemmän ja joskus vähemmän. Se, miten käyttäjiä kannattaisi hyödyntää ja missä vaiheessa, onkin koettu ongelmaksi. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten käyttäjien näkemys saataisiin aidosti mukaan IT-palveluiden tietojärjestelmäkehitysprojekteihin käyttäjäkeskeisen suunnittelun menetelmiä hyväksi käyttäen. Käyttäjäkeskeinen suunnittelu on lähestymistapa interaktiivisten tuotteiden suunnitteluun ja sen mukaan käyttäjät ovat mukana prosessissa niin paljon kuin mahdollista. Tutkielmassa esitellään Sitnet-projektin ohessa tehty tutkimus, jossa käytettiin menetelminä kyselyä, asiantuntija-arviointia, käytettävyystestausta ja haastattelua. Sitnet-projektissa kehitettiin uusi sähköisen tenttimisen järjestelmä korkeakouluille. Tutkimuksen ja kirjallisuuden perusteella on tutkimuksen tuloksena esitetty esimerkkiprosessi IT-palveluiden tietojärjestelmäkehitysprojekteihin. Esimerkkiprosessissa jokainen kehitysprojektin vaihe sisältää käyttäjien osallistamista. Koska projektit ovat erilaisia, tulee jokaisen projektin alussa käydä läpi mitä käyttäjäkeskeisen suunnittelun menetelmiä kyseisessä projektissa kannattaa käyttää. Siksi esimerkkiprosessi sisältääkin useita vaihtoehtoisia menetelmiä. Suurimmat haasteet esitetyn prosessin käyttöönotolle ovat selkeiden projektien pieni määrä sekä puutteelliset resurssit. Suuri osa IT-palveluiden tietojärjestelmäkehitystä tehdään irrallaan erikseen nimetystä projektista, jolla olisi selkeä alku ja loppu tai projektit voivat olla todella pieniä. Resurssiongelmat näkyvät siinä, että kehittäjien vaihtuvuus on melko suurta ja toisaalta käytettävyysasiantuntijaresurssia on IT-palveluissa liian vähän. Jos kuitenkin halutaan, että kehitettävät palvelut vastaavat paremmin käyttäjien tarpeita ja palvelut ovat nykyistä käytettävämpiä, tulee käyttäjäkeskeiseen suunnitteluun panostaa.fi
dc.description.abstractThere are several kinds of software development projects at the IT Services of University of Jyväskylä. User involvement in these projects vary, depending on the project. The problem is how to involve users and in what stages of the project. The goal of this study is to find out how the user’s point of view can be genuinely considered as a part of a software development project using tools of user-centered design. User-centered design is a method for planning interactive products. In user-centered design, users are involved in the design process as much as possible. The study described was done in connection to the Sitnet project where a new electronic exam system was being developed. As a result of this study, an example process for software development projects at the IT Services has been developed. The process is based on the study and the literature. In the example process, users are involved at every stage. The methods of usercentered design to be used in each particular project need to be resolved at the beginning of every project, because every project is different. Therefore, the example process includes several optional methods. The biggest challenges for implementation of process introduced are a small amount of explicit projects and inadequate resources. A minor part of software development of IT Services is done as a part of an explicit development project at the beginning and the end of the process. Projects can also be very small. The problem with the resources is the lack of an adequate amount of usability experts, and that developers often change. The fact is though, that if it is expected that products developed better correspond to the needs of users and that products are more usable, investments need to be made into user-centered design.en
dc.format.extent1 verkkoaineisto (58 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherJyväskylän yliopisto
dc.titleKäyttäjäkeskeinen suunnittelu Jyväskylän yliopiston IT-palveluissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201501081045
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosTietojenkäsittelytieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Computer Science and Information Systemsen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineKognitiotiedefi
dc.date.updated2015-01-08T08:19:22Z
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysokäytettävyys
dc.subject.ysokäyttäjäkeskeinen suunnittelu
dc.subject.ysoarviointimenetelmät
dc.subject.ysokäyttäjät
dc.subject.ysotietojärjestelmät
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot