Show simple item record

dc.contributor.advisorLuoma-Aho Vilma
dc.contributor.advisorLaajalahti Anne
dc.contributor.authorSaari, Katriina
dc.date.accessioned2014-12-18T12:26:43Z
dc.date.available2014-12-18T12:26:43Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1464726
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44963
dc.description.abstractRiski- ja kriisiviestinnän osaaminen, sekä teemojen hallinta ovat tärkeitä tämän päivän organisaatioviestinnälle. Organisaatioiden tehtävänä on selviytyä muuttuvassa, taloudellisesti tiukassa ja erilaisia sidosryhmiä sisältävässä ympäristössä. Luottamus työntekijöiden ja organisaation välillä korostuu, kun teemoista tulee riskejä ja myöhemmin kriisejä. Monipuolinen media luo organisaation kriisistä oman tarinansa. Tässä tutkimuksessa tutkitaan organisaation teemojen hallintaa, riskiviestintää ja erilaisia kriisiviestinnän keinoja organisaation ulkoisen viestinnän perusteella. Keskeistä on kartoittaa prosessi, jossa asiasta tulee organisaatiolle kriisi. Lisäksi tutkitaan lehtikirjoittelua organisaation kriisitilanteessa. Tutkimuksessa tarkastellaan Finnairin tapahtumia vuodelta 2009, jolloin yhtiössä tehtiin säästötoimenpiteitä henkilöstön suhteen. Toimenpiteet johtivat kahteen lakkoon, josta aiheutui haittaa asiakkaille. Asiakkaiden harmi herätti mediassa kiinnostusta ja siitä kirjoitettiin paljon. Tutkimuksen aineistona ovat Finnairin ja Baronan lehdistötiedotteet, Kauppalehden, Helsingin Sanomien sekä Suomen kuvalehdet jutut. Tutkimusote on kvalitatiivinen ja aineistoa tutkitaan sisällönanalyysin keinoin. Tutkimusaineiston ja teorian perusteella muodostettiin kategorioita, jolloin aineistoa yksinkertaistamalla saatiin vastaukset tutkimuskysymyksiin. Tuloksissa ilmeni tapahtumat, joiden perusteella organisaation teemojen hallinta, riski- ja kriisiviestinnän keinot erotettiin toisistaan. Organisaation toimet kriisiviestinnän aikana sijoittuvat lähinnä asiakasviestintään ja itse syy eli tyytymättömät työntekijät ja heidän kanssa dialogin rakentaminen ei onnistunut jatkuvan syyttelyyn takia. Kriisiviestinnässä organisaatiot keskittyvät dialogin rakentamisen sijasta informaation antamiseen. Lehtikirjoittelut keskittyivät Finnairin asiakkaiden ongelmiin. Luottamuksen ja dialogin rakentaminen kriisitilanteissa on organisaatiolle tärkeä ja vaikea tehtävä. Lisäksi selkeä ketju, jossa jostain teemasta tulee kriisi, tulisi huomata organisaatioissa ajoissa, jotta asian kehittyminen kriisiksi voitaisiin välttää.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (102 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherFinnair
dc.titleMediajulkisuus lentoyhtiön kriisissä : Finnairin matkalaukkukriisin kartoitusta
dc.title.alternativeFinnairin matkalaukkukriisin kartoitusta
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201412183550
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosViestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Communicationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineYhteisöviestintäfi
dc.contributor.oppiaineOrganizational Communicationen
dc.date.updated2014-12-18T12:26:43Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3131
dc.subject.ysokriisiviestintä
dc.subject.ysoviestintä
dc.subject.ysoluottamus
dc.subject.ysolehdistökirjoittelu
dc.subject.ysoriskit
dc.subject.ysomedia
dc.subject.ysokriisit
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright