Mediajulkisuus lentoyhtiön kriisissä : Finnairin matkalaukkukriisin kartoitusta
Riski- ja kriisiviestinnän osaaminen, sekä teemojen hallinta ovat tärkeitä tämän päivän organisaatioviestinnälle. Organisaatioiden tehtävänä on selviytyä muuttuvassa, taloudellisesti tiukassa ja erilaisia sidosryhmiä sisältävässä ympäristössä. Luottamus työntekijöiden ja organisaation välillä korostuu, kun teemoista tulee riskejä ja myöhemmin kriisejä. Monipuolinen media luo organisaation kriisistä oman tarinansa.
Tässä tutkimuksessa tutkitaan organisaation teemojen hallintaa, riskiviestintää ja erilaisia kriisiviestinnän keinoja organisaation ulkoisen viestinnän perusteella. Keskeistä on kartoittaa prosessi, jossa asiasta tulee organisaatiolle kriisi. Lisäksi tutkitaan lehtikirjoittelua organisaation kriisitilanteessa. Tutkimuksessa tarkastellaan Finnairin tapahtumia vuodelta 2009, jolloin yhtiössä tehtiin säästötoimenpiteitä henkilöstön suhteen. Toimenpiteet johtivat kahteen lakkoon, josta aiheutui haittaa asiakkaille. Asiakkaiden harmi herätti mediassa kiinnostusta ja siitä kirjoitettiin paljon.
Tutkimuksen aineistona ovat Finnairin ja Baronan lehdistötiedotteet, Kauppalehden, Helsingin Sanomien sekä Suomen kuvalehdet jutut. Tutkimusote on kvalitatiivinen ja aineistoa tutkitaan sisällönanalyysin keinoin. Tutkimusaineiston ja teorian perusteella muodostettiin kategorioita, jolloin aineistoa yksinkertaistamalla saatiin vastaukset tutkimuskysymyksiin.
Tuloksissa ilmeni tapahtumat, joiden perusteella organisaation teemojen hallinta, riski- ja kriisiviestinnän keinot erotettiin toisistaan. Organisaation toimet kriisiviestinnän aikana sijoittuvat lähinnä asiakasviestintään ja itse syy eli tyytymättömät työntekijät ja heidän kanssa dialogin rakentaminen ei onnistunut jatkuvan syyttelyyn takia. Kriisiviestinnässä organisaatiot keskittyvät dialogin rakentamisen sijasta informaation antamiseen. Lehtikirjoittelut keskittyivät Finnairin asiakkaiden ongelmiin.
Luottamuksen ja dialogin rakentaminen kriisitilanteissa on organisaatiolle tärkeä ja vaikea tehtävä. Lisäksi selkeä ketju, jossa jostain teemasta tulee kriisi, tulisi huomata organisaatioissa ajoissa, jotta asian kehittyminen kriisiksi voitaisiin välttää.
...
Muu nimeke
Finnairin matkalaukkukriisin kartoitustaMetadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Crisis communication and terrorism : mapping challenges and co-creating solutions
Ruggiero, Aino (University of Jyväskylä, 2017)Terrorism is a globally connected, uncontrollable, transboundary risk that continually evolves and changes forms, resulting in multiple complexities that affect the lives of both citizens and organisations across the ... -
Crisis preparedness through co-operation between municipalities and non-governmental organizations
Rissanen, Maarit (2016)Julkissektorin toimijoiden kriisiviestintä ja kriisijohtaminen eroavat yksityisten toimijoiden vastaavasta viestinnästä, koska julkisen sektorin organisaatioilla on lakisääteinen velvollisuus pelastaa kansalaisia hädässä. ... -
Mielikuvat lentoyhtiön kilpailukeinona : Case: Finnair Tallinna, Pietari ja Tukholma
Pallaste, Anne (1998) -
Kehystäminen johtamis- ja kriisiviestinnässä : Suomen hallitus ja koronakriisi keväällä 2020
Tuohimaa, Sini (2021)Tämä tutkielma on kehysanalyysi Suomen hallituksen johtamis- ja kriisiviestinnästä kevään 2020 koronakriisissä. Tutkielman tavoitteena oli analysoida ja kuvata kehysanalyysin avulla Suomen hallituksen korona-ajan johtamis- ... -
Miten sosiaalisen median viestintä yritysten kriisitilanteissa vaikuttaa kuluttajien brändiasenteisiin?
Inberg, Sonja (2021)Kriisin sattuessa yrityksen sidosryhmät kaipaavat entistä nopeampaa reagointia ja viestintää. Tällaisen nopean viestinnän mahdollistaa sosiaalinen media, joka tarjoaa yrityksille myös mahdollisuuden vuorovaikutukseen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.