Mediajulkisuus lentoyhtiön kriisissä : Finnairin matkalaukkukriisin kartoitusta
Riski- ja kriisiviestinnän osaaminen, sekä teemojen hallinta ovat tärkeitä tämän päivän organisaatioviestinnälle. Organisaatioiden tehtävänä on selviytyä muuttuvassa, taloudellisesti tiukassa ja erilaisia sidosryhmiä sisältävässä ympäristössä. Luottamus työntekijöiden ja organisaation välillä korostuu, kun teemoista tulee riskejä ja myöhemmin kriisejä. Monipuolinen media luo organisaation kriisistä oman tarinansa.
Tässä tutkimuksessa tutkitaan organisaation teemojen hallintaa, riskiviestintää ja erilaisia kriisiviestinnän keinoja organisaation ulkoisen viestinnän perusteella. Keskeistä on kartoittaa prosessi, jossa asiasta tulee organisaatiolle kriisi. Lisäksi tutkitaan lehtikirjoittelua organisaation kriisitilanteessa. Tutkimuksessa tarkastellaan Finnairin tapahtumia vuodelta 2009, jolloin yhtiössä tehtiin säästötoimenpiteitä henkilöstön suhteen. Toimenpiteet johtivat kahteen lakkoon, josta aiheutui haittaa asiakkaille. Asiakkaiden harmi herätti mediassa kiinnostusta ja siitä kirjoitettiin paljon.
Tutkimuksen aineistona ovat Finnairin ja Baronan lehdistötiedotteet, Kauppalehden, Helsingin Sanomien sekä Suomen kuvalehdet jutut. Tutkimusote on kvalitatiivinen ja aineistoa tutkitaan sisällönanalyysin keinoin. Tutkimusaineiston ja teorian perusteella muodostettiin kategorioita, jolloin aineistoa yksinkertaistamalla saatiin vastaukset tutkimuskysymyksiin.
Tuloksissa ilmeni tapahtumat, joiden perusteella organisaation teemojen hallinta, riski- ja kriisiviestinnän keinot erotettiin toisistaan. Organisaation toimet kriisiviestinnän aikana sijoittuvat lähinnä asiakasviestintään ja itse syy eli tyytymättömät työntekijät ja heidän kanssa dialogin rakentaminen ei onnistunut jatkuvan syyttelyyn takia. Kriisiviestinnässä organisaatiot keskittyvät dialogin rakentamisen sijasta informaation antamiseen. Lehtikirjoittelut keskittyivät Finnairin asiakkaiden ongelmiin.
Luottamuksen ja dialogin rakentaminen kriisitilanteissa on organisaatiolle tärkeä ja vaikea tehtävä. Lisäksi selkeä ketju, jossa jostain teemasta tulee kriisi, tulisi huomata organisaatioissa ajoissa, jotta asian kehittyminen kriisiksi voitaisiin välttää.
...
Alternative title
Finnairin matkalaukkukriisin kartoitustaMetadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29758]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Crisis communication and terrorism : mapping challenges and co-creating solutions
Ruggiero, Aino (University of Jyväskylä, 2017)Terrorism is a globally connected, uncontrollable, transboundary risk that continually evolves and changes forms, resulting in multiple complexities that affect the lives of both citizens and organisations across the ... -
Crisis preparedness through co-operation between municipalities and non-governmental organizations
Rissanen, Maarit (2016)Julkissektorin toimijoiden kriisiviestintä ja kriisijohtaminen eroavat yksityisten toimijoiden vastaavasta viestinnästä, koska julkisen sektorin organisaatioilla on lakisääteinen velvollisuus pelastaa kansalaisia hädässä. ... -
Samsung and Volkswagen Crisis Communication in Facebook and Twitter : A Comparative Study
Zhang, Boyang; Veijalainen, Jari; Kotkov, Denis (SCITEPRESS Science And Technology Publications, 2017)Since September 2015 at least two major crises have emerged where major industrial companies producing consumer products have been involved. In September 2015 diesel cars manufactured by Volkswagen turned out to be ... -
Kriisiajan urheiluviestintää : Keski-Suomen Suojeluskuntalainen -lehti sotavuosien urheilumediana
Kotilainen, Sofia (Suomen urheiluhistoriallinen seura, 2020)Tutkin artikkelissani, miten sotavuodet vaikuttivat suojeluskuntaväen urheiluharrastukseen Keski-Suomessa sekä sitä koskeneeseen uutisointiin suojeluskuntapiirin keskeisen tiedonvälityskanavan ja mielipidevaikuttajan, ... -
The role of broadcast media in disaster preparedness education : lessons learned in the scientific
Romo-Murphy, Eila; Vos, Marita (Asian Mass Communication Research and Information Centre, 2014)This paper aims to clarify the role of broadcast media in disaster preparedness education concerning natural disasters such as earthquakes and tsunamis. This is done by means of a systematic review of the scientific ...