Verkkokauppojen suosittelujärjestelmät ja niiden vaikutukset käyttäjäkokemukseen
Suosittelujärjestelmät ovat nykypäivänä yhä suuremmassa roolissa verkkokauppojen toteutuksessa ja markkinoinnissa. Suosittelujärjestelmiä tarkasteltaessa on käyttäjäperspektiivi noussut yhä tärkeämmäksi osaksi tutkimusta. Tutkittaessa käyttäjän ja järjestelmän välistä vuorovaikutusta, on käyttäjäkokemus noussut merkittäväksi käsitteeksi. Tässä tutkielmassa tarkastellaan kirjallisuuskatsauksen keinoin verkkokauppojen suosittelujärjestelmiä sekä niiden positiivisia ja negatiivisia vaikutuksia käyttäjäkokemukseen. Tutkielmassa löydettiin seitsemän käyttäjäkokemukseen vaikuttavaa tekijää, jotka on jaoteltu järjestelmän piirteisiin ja käyttäjän tuntemuksiin. Tutkimustuloksena todetaan, että käyttäjän kokonaiskäyttäjäkokemukseen vaikuttavat suositusten laatu, helppous ja opittavuus, kontrolli ja järjestelmän läpinäkyvyys, kustomointi ja käyttäjäprofiilit, käyttäjän asenteet ja uskomukset, ja luottamuksen tunne sekä yksityisyys. Internet recommender systems have gained remarkable role when designing and marketing online stores. When evaluating recommender systems, the user perspective has become an important part of research process. The term user experience is commonly used in terms of describing the study and design processes of interaction between humans and systems. The objective of this literature review is to discuss internet recommender systems in light of their positive and negative effects on user experience. The findings in this research are seven factors that influence on user experience of recommender systems. The factors were divided into features of the system and effects on user. Factors that influence the overall user experience are the quality of recommendations, ease of use and learnability, control over the system and transparency, customization and user profiles, user’s beliefs and attitudes, and the feeling of trust, as well as the feeling of privacy.
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [4986]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Verkkokauppojen käytettävyyden ja visuaalisten ominaisuuksien vaikutus asiakkaan käyttäjäkokemukseen
Kalliokoski, Lauri (2023)Kilpailu verkkokauppojen välillä on tiukkaa, kun suurin osa kuluttajista ostaa tuotteitaan ja palveluitaan verkosta. Verkkokaupan menestykseen vaikuttaa moni tekijä, mutta yksi tärkeimmistä on käyttäjäkokemus, joka vaikuttaa ... -
Suosittelujärjestelmien vaikutukset käyttäjäkokemukseen suoratoistopalveluissa
Kokko, Kasperi (2018)Tässä tutkielmassa käydään läpi suosittelujärjestelmiä, sekä miten ne vaikuttavat käyttäjäkokemukseen. Aihealue on rajattu suoratoistopalveluihin, mutta suosittelujärjestelmiä ja käyttäjäkokemusta käsitellään myös yleisellä ... -
Avoimuus ja ongelmanratkaisutaidot sekä niiden vaikutukset käyttäjäkokemukseen ikäihmisillä ja lapsilla
Nyqvist, Maarit (2016)Tutkimus kartoittaa ikäihmisten teknologiankäyttötaitoja sekä niihin vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksen kohteena ovat Suomessa asuvat yli 65-vuotiaat ikäihmiset. Verrokkiryhmänä ovat alle 13-vuotiaat lapset. Tutkimus on ... -
Verkkokauppojen suosittelujärjestelmien vaikutus ihmisten ostoimpulsiivisuuteen
Hietikko, Kim (2018)Tutkielmassani käsittelen verkkokauppojen suosittelujärjestelmien vaikutusta ihmisten ostoimpulsiivisuuteen. Tutkielma koostuu johdannosta, suosittelujärjestelmät sisältöluvusta, suosittelujärjestelmien vaikutuksesta ... -
Verkkokauppojen suosittelujärjestelmien vaikutus kuluttajan ostopäätökseen
Junkkarinen, Anni (2018)Nykypäivän kaupankäynti laajenee enenevissä määrin kivijalkaliikkeistä verkkokauppoihin. Verkko-ostaminen on kasvattanut suosiotaan suuresti ja mahdollistaa ostamisen ympäri maailman. Samaan aikaan verkkokauppojen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.