Show simple item record

dc.contributor.advisorRousi, Rebekah
dc.contributor.authorIsoviita, Riina
dc.date.accessioned2014-12-18T08:43:10Z
dc.date.available2014-12-18T08:43:10Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44957
dc.description.abstractSuosittelujärjestelmät ovat nykypäivänä yhä suuremmassa roolissa verkkokauppojen toteutuksessa ja markkinoinnissa. Suosittelujärjestelmiä tarkasteltaessa on käyttäjäperspektiivi noussut yhä tärkeämmäksi osaksi tutkimusta. Tutkittaessa käyttäjän ja järjestelmän välistä vuorovaikutusta, on käyttäjäkokemus noussut merkittäväksi käsitteeksi. Tässä tutkielmassa tarkastellaan kirjallisuuskatsauksen keinoin verkkokauppojen suosittelujärjestelmiä sekä niiden positiivisia ja negatiivisia vaikutuksia käyttäjäkokemukseen. Tutkielmassa löydettiin seitsemän käyttäjäkokemukseen vaikuttavaa tekijää, jotka on jaoteltu järjestelmän piirteisiin ja käyttäjän tuntemuksiin. Tutkimustuloksena todetaan, että käyttäjän kokonaiskäyttäjäkokemukseen vaikuttavat suositusten laatu, helppous ja opittavuus, kontrolli ja järjestelmän läpinäkyvyys, kustomointi ja käyttäjäprofiilit, käyttäjän asenteet ja uskomukset, ja luottamuksen tunne sekä yksityisyys.fi
dc.description.abstractInternet recommender systems have gained remarkable role when designing and marketing online stores. When evaluating recommender systems, the user perspective has become an important part of research process. The term user experience is commonly used in terms of describing the study and design processes of interaction between humans and systems. The objective of this literature review is to discuss internet recommender systems in light of their positive and negative effects on user experience. The findings in this research are seven factors that influence on user experience of recommender systems. The factors were divided into features of the system and effects on user. Factors that influence the overall user experience are the quality of recommendations, ease of use and learnability, control over the system and transparency, customization and user profiles, user’s beliefs and attitudes, and the feeling of trust, as well as the feeling of privacy.en
dc.format.extent30
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othersuosittelujärjestelmä
dc.subject.otherkäyttäjäkokemus
dc.subject.othervuorovaikutus
dc.titleVerkkokauppojen suosittelujärjestelmät ja niiden vaikutukset käyttäjäkokemukseen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201412183547
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.date.updated2014-12-18T08:43:11Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record