Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorJan Lundell
dc.contributor.authorKarhunen, Sanna
dc.date.accessioned2014-12-16T13:12:06Z
dc.date.available2014-12-16T13:12:06Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1453911
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44910
dc.description.abstractTutkimuksessa selvitettiin samanaikaisopetuksen vaikutuksia kokeellisen kemian tunneilla oppilaan näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli erityisesti perehtyä oppilaan näkökulmasta samanaikaisopetuksen hyötyihin ja haittoihin. Samalla haluttiin myös selvittää samanaikaisopetuksen vaikutusta oppilaiden motivaatioon, oppimistuloksiin ja oppilaiden huomioimiseen kokeellisessa työskentelyssä. Tutkimus tehtiin keskisuomalaisessa yläkoulussa keväällä 2012, ja se kesti kaksi viikkoa. Tutkimukseen osallistui kaksi kemian opettajaa, tutkimusryhmä ja kaksi vertailuryhmää. Tutkimusmenetelmänä käytettiin tapaustutkimusta, koska tutkimuksessa haluttiin perehtyä syvällisesti yksittäiseen tapaukseen. Tutkimuksen aineisto hankittiin monipuolisin menetelmin, joita olivat oppituntien havainnointi, opettajien ja oppilaiden haastattelut, oppilaille teetetty kyselytutkimus ja koe samanaikaisopetuksen tunneilla käsitellyistä asioista. Aineiston keruuseen osallistui kaksi tutkijaa, joista tämän tutkimuksen kirjoittaja analysoi aineiston oppilaan näkökulmasta ja toinen tutkija analysoi aineiston opettajan näkökulmasta omassa tutkielmassaan. Tulosten perusteella tunnilla ehdittiin tehdä enemmän kokeellisia töitä, jotka innostavat ja motivoivat oppilaita. Opettajilla oli enemmän aikaa jokaiselle oppilaalle ja opettajat ehtivät keskustella kokeellisesta työstä oppilaiden kanssa. Oppilaiden mielestä myös ilmapiiri parani luokassa ja työturvallisuutta noudatettiin paremmin. Oppilaat joutuivat enemmän keskittymään opetukseen samanaikaisopetuksessa, koska tunnilla oli vuoropuhelua. Oppilaat eivät kuitenkaan aina nähneet toista opettajaa tarpeellisena tunnilla, vaikka melko positiivisesti he suhtautuivat toiseen opettajaan. Koetulosten perusteella ei voida tehdä johtopäätöksiä oppilaiden oppimisesta ja osaamisesta, koska vertailuryhmien ja tutkimusryhmien välillä ei ollut suuria eroja. Oppilaat kuitenkin kokivat oppineensa enemmän samanaikaisopetuksen tunneilla. Tutkimuksen perusteella samanaikaisopetus siis mahdollistaa kokeellisten menetelmien laajemman tai toistuvamman käytön kemian tunneilla. Tutkimus kuitenkin osoittaa, että samanaikaisopetuksen vaikutuksia oppimistuloksiin olisi tutkittava paremmin ja enemmän.fi
dc.description.abstractCo-teaching in secondary school experimental chemistry classes - students' perspectiveen
dc.format.extent1 verkkoaineisto (60 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othersamanaikaisopetus
dc.subject.otherkemia
dc.subject.otherkokeellinen opetus
dc.subject.otherkokeellisuus
dc.subject.otheryläkoulu
dc.subject.otheroppilaan näkökulma
dc.titleSamanaikaisopetus yläkoulun kokeellisilla kemian tunneilla : oppilaan näkökulma
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201412163518
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaMatemaattis-luonnontieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sciencesen
dc.contributor.laitosKemian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Chemistryen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineKemian opettajankoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher education programme in Chemistryen
dc.date.updated2014-12-16T13:12:06Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi4034
dc.subject.ysosamanaikaisopetus
dc.subject.ysokemia
dc.subject.ysokokeellisuus
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoyläkoulu
dc.subject.ysooppilaat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot