University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

"Pääsitkö kärryille?" : ymmärtämisen varmistaminen yläkoulun matematiikan tunneilla

Thumbnail
View/Open
274.8 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kinnunen, Anni
Date
2012
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education

 
Kinnunen, Anni. ”PÄÄSITKÖ KÄRRYILLE?” Ymmärtämisen varmistaminen yläkou-lun matematiikan tunneilla. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yli-opiston kasvatustieteiden laitos, 2012. 70 sivua. Julkaisematon. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia keinoja matematiikan aineen-opettajat käyttävät oppilaiden ymmärtämisen varmistamiseen. Tarkastelun kohteena olivat myös keinojen ulottuminen kaikkiin oppilaisiin sekä opettajien omat ajatukset ymmärtämisen varmistamisesta. Tutkimus on osa MUST-projektia, joka tutkii matema-tiikan oppituntien luokkahuonevuorovaikutusta ja käsitteiden opettamista sosiokulttuu-risesta näkökulmasta käsin. Tutkimukseen osallistui kuusi matematiikan aineenopettajaa kahdesta eri yläkoulusta. Aineisto muodostui 30 kuvatusta oppitunnista, jotka analysoitiin keskustelunanalyysiä käyttäen. Oppitunneista valittujen lyhyiden tallenteiden pohjalta opettajat reflektoivat ymmärtämisen varmistamiseen liittyvää toimintaansa stimulated recall -tilaisuuksissa. Nämä keskustelut tallennettiin ja niistä tehdyt litteraatit olivat myös osa aineistoa. Tutkimustulosten mukaan opettajat varmistivat oppilaiden ymmärtämistä sekä suoraan siihen liittyvien kysymysten avulla että epäsuoria keinoja käyttämällä. Epäsuoria ym-märryksen varmistamisen keinoja olivat tarkistuskysymykset, tiedustelukysymykset, itsenäinen työskentely sekä oppilaiden oman ajattelun esille tuomisen mahdollistaminen. Eri keinoja käyttämällä opettajat saivat tietoa erilaisesta ymmärtämisestä: prosedu-raalisesta ja konseptuaalisesta. Käytetyt keinot eivät kuitenkaan ulottuneet kaikkiin op-pilaisiin, vaan niillä saatiin tietoa lähinnä aktiivisimpien oppilaiden ymmärryksen tasosta. Itsenäistä työskentelyä pidettiinkin keskeisenä keinona, sillä sen avulla päästiin käsiksi myös hiljaisimpien oppilaiden muodostamiin käsityksiin. Eri keinojen yhdistäminen ja kaikkien oppilaiden aktivoiminen näyttäisi lisäävän opettajien mahdollisuuksia saada tietoa oppilaiden ymmärtämisestä. ...
Alternative title
Ymmärtämisen varmistaminen yläkoulun matematiikan tunneilla
Keywords
matemaattinen käsite yläkoulu sosiokulttuurinen näkökulma ymmärtäminen keskustelunanalyysi Keskustelunanalyysi matematiikka opetus käsitteet
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201210262799

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24534]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Esimerkkien rakentuminen yläkoulun matematiikan tunneilla 

    Kauttonen, Johanna (2013)
    Kauttonen, Johanna. ESIMERKKIEN RAKENTUMINEN YLÄKOULUN MATEMATIIKAN TUNNEILLA. Erityispedagogiikan pro gradu –tutkielma. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2013. 70 sivua. Julkaisematon. Tämän tutkimuksen ...
  • Yläkoulun matematiikan opetuksen eriyttäminen 

    Jutila, Jonna (2014)
    Jutila, Jonna. Yläkoulun matematiikan opetuksen eriyttäminen. Erityispedagogiikan pro gradu –tutkielma. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2014. 77 sivua, 4 liitesivua. Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata ...
  • Käsitteiden hierarkioiden muodostuminen yläkoulun matematiikan opetuksessa 

    Korhonen, Katja (2014)
    Korhonen, Katja. KÄSITTEIDEN HIERARKIOIDEN MUODOSTUMINEN YLÄKOULUN MATEMATIIKAN OPETUKSESSA. Erityispedagogiikan pro gradu – tutkielma. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2014, 91 sivua. Julkaisematon. Tämän ...
  • Samanaikaisopetus yläkoulun kokeellisilla kemian tunneilla : oppilaan näkökulma 

    Karhunen, Sanna (2014)
    Tutkimuksessa selvitettiin samanaikaisopetuksen vaikutuksia kokeellisen kemian tunneilla oppilaan näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli erityisesti perehtyä oppilaan näkökulmasta samanaikaisopetuksen hyötyihin ja ...
  • Matematiikan ylöspäin eriyttäminen yleisessä tuessa : matematiikan aineenopettajien näkökulma 

    Vuori, Tuomas; Pöntinen, Joel (2019)
    Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää matematiikan aineenopettajien kokemuksia ja käsityksiä matematiikan ylöspäin eriyttämisestä osana yleistä tukea. Tutkimuksen aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeella ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre