dc.contributor.author | Tuulari-Mäkinen, Katja | |
dc.date.accessioned | 2014-12-12T13:26:08Z | |
dc.date.available | 2014-12-12T13:26:08Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1453519 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44864 | |
dc.description.abstract | Tutkimukseni tarkoituksena on laatia kokonaisvaltaiseen oppimiskäsitykseen perustuva Laulunharrastajan
opetussuunnitelma sekä tarkastella kokonaisvaltaista oppimista sekä sen soveltuvuutta laulunopiskeluun.
Opetussuunnitelmaa laatiessani jäsennän laulunopiskelun osaamisalueet ja niiden sisällöt.
Teen toimintatutkimusta, jossa tarkastelen myös tutkielmaprosessin myötä tapahtuvaa opettajana kehittymistäni,
jonka pohtimisen välineenä on Sinikka Ojasen (1993b) näkemys perinteisestä ja uudesta tavasta toimia opettajana,
Malisen ja Laineen (2009) ajatukset autonomisen opettajan ulottuvuuksista sekä oma reflektoiva ajatteluni.
Opetussuunnitelma pohjautuu Taiteen perusopetuksen yleiseen (2005) ja musiikin laajan (2002) opetussuunnitelman
perusteisiin. Kokonaisvaltaisuus näkyy opetussuunnitelmassa niin ihmiskäsityksessä, oppimiskäsityksessä,
tiedonkäsityksessä kuin musiikkikäsityksessäkin. Myös oppimisympäristö, oppimateriaali sekä arviointi ja palaute
ovat kokonaisvaltaisia ja nähdään totuttua laajempina ja monipuolisempina. Opiskelussa nähdään sekä prosessi että
lopputulos yhtä merkityksellisinä.
Laulunharrastajan opetussuunnitelman kokonaisvaltaisuus rakentuu Lauri Rauhalan (2005) holistisesta
ihmiskäsityksestä, Inkeri Savan (1993, 1998) taiteen tiedon kokonaisvaltaisuudesta, D.J. Elliotin (1995) praksiaalista
musiikkikäsityksestä muotoutuen laulunopiskeluun soveltuvaksi. Kokonaisvaltainen oppimiskäsitys rakentuu
konstruktivistisesta, situationaalisesta ja behavioristisesta oppimiskäsityksestä.
Laulunharrastajan opetussuunnitelma on laadittu soveltuvaksi laulunharrastajien moninaiselle joukolle: eri ikäisille,
erilaisen musiikillisen taustan omaaville ja eri musiikkityyleille soveltuvaksi. Opetussuunnitelman pohjautuminen
oppilaan aiemmille tiedoille, taidoille ja kokemuksille sekä hänen tavoitteilleen, odotuksilleen ja toiveilleen on
keskeistä. Näiden perusteella oppilaalle laaditaan henkilökohtainen opetussuunnitelma. Oppilaan musiikilista,
laulullista ja oppimisen historiaa voidaan kartoittaa laatimieni kysymysten avulla (Liite 2).
Tutkimusprosessi osoitti Laulunharrastajan opetussuunnitelman tarpeellisuuden niin laulunharrastajien opetuksen
kuin oman opettajuutenikin kehittymisen suhteen. Sitä voidaan käyttää täydentävänä opetussuunnitelmana Taiteen
perusopetuksessa tai varsinaisena opetussuunnitelmana sen ulkopuolella. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (107 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | Kokonaisvaltainen oppiminen | |
dc.subject.other | opetussuunnitelma | |
dc.subject.other | laulunopetus | |
dc.subject.other | vuorovaikutus | |
dc.title | Laulunharrastajan opetussuunnitelma kokonaisvaltaisen oppimisen näkökulmasta | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201412123493 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkikasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Music Education | en |
dc.date.updated | 2014-12-12T13:26:08Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3052 | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | opetussuunnitelmat | |
dc.subject.yso | laulaminen | |
dc.subject.yso | harrastukset | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | laulunopettajat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |