dc.contributor.author | Ahlman, Rinna | |
dc.date.accessioned | 2014-12-01T14:19:00Z | |
dc.date.available | 2014-12-01T14:19:00Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44786 | |
dc.description.abstract | Tutkielma antaa näkökulmia siihen, millä tavalla musiikkiluokalla opiskelu voi vaikuttaa koulumenestykseen ja miksi. Tavoitteeni oli saada selville, mihin kehityksen osa-alueisiin musiikilla voisi olla vaikutusta ja kuinka ne käytännössä ilmenevät koulunkäynnissä. Pääosan tutkielmassani saivat älyllinen-, persoonallinen-, ja sosiaalinen kehitys. Näihin peilaan musiikkiluokkalaisten niin sanottua erityisasemaa koulunkäynnissä. Esittelen myös muita koulumenestykseen vaikuttavia tekijöitä, sillä musiikillisella harrastuneisuudella ei yksinään voi selittää hyvää tai huonoa koulumenestystä. Musiikkiluokalla opiskelun lisäksi tarkastelen tutkielmassani myös musiikin integrointia tavallisilla luokilla mahdollisen koulumenestyksen ja –viihtyvyyden edesauttajana.
Aihe pohjaa omaan musiikkiluokkataustaani ja siinä ilmenneisiin erityispiirteisiin. Oman peruskouluaikaisen musiikkiluokkani verraten korkean keskiarvon ja hyvän luokkahengen innoittamana halusin selvittää, olimmeko vain erityistapaus, vai voisiko vastaavia ilmiötä esiintyä myös muilla musiikkiluokilla.
Aineistoni pohjalta sain selville, että tutkimusta aiheesta on tehty paljon, mutta tulokset ovat jopa harmittavan ristiriitaisia. Tämä on luonnollista, sillä jokainen luokka ja luokan oppilas on yksilö, jonka kehitykseen vaikuttavat tekijätkin ovat näin ollen yksilöllisiä. Yleinen linjaus kuitenkin on, että musiikin opiskelusta ei selvästikään ole minkäänlaista haittaa koulumenestyksen kannalta. Merkittävin vaikutus on pitkäaikaisella musiikinopiskelulla, sillä aivotoiminta ja aivojen rakenne ovat jo harrastuksen myötä muuttuneet. Hyvinvointiin ja mielialaan musiikilla uskotaan olevan suurin positiivinen vaikutus ja tätä oletusta useat tutkimukset pyrkivätkin todistamaan.
Tulevaisuudessa olisi mielenkiintoista viedä tämä tutkielma käytäntöön ja toteuttaa tutkimus musiikkiluokkalaisille. Tutkimus voisi käsitellä joko musiikkiluokkalaisten taustoja tai heidän kokemuksiaan oman luokkansa nykyisestä tilanteesta. Toinen mielenkiintoinen aihe olisi musiikin hyödyntäminen aineintegraation välineenä. Hypoteesina voisi olla se, missä määrin musiikkia käytetään peruskoulussa muiden aineiden opiskelun tukena. Toiveenani jatkossa olisi tietenkin löytää sellainen aihe ja hypoteesi, jonka avulla voisin tuoda jotain uutta tietoa musiikkikasvatuksen tutkimuksen kentälle. | fi |
dc.format.extent | 33 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | musiikkiluokka | |
dc.subject.other | koulumenestys | |
dc.subject.other | oppimisprosessi | |
dc.subject.other | taideaineet | |
dc.subject.other | integrointi | |
dc.title | Musiikkiluokkaopiskelun vaikutus koulumenestykseen peruskoulussa | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201412013405 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Music Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkikasvatus | fi |
dc.date.updated | 2014-12-01T14:19:00Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | en |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |