Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLerkkanen, Marja-Kristiina
dc.contributor.advisorPoikkeus, Anna-Maija
dc.contributor.authorReinilä, Juha-Matti
dc.contributor.authorSimonen, Joonas
dc.date.accessioned2014-11-27T16:58:17Z
dc.date.available2014-11-27T16:58:17Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1453095
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44760
dc.description.abstractTutkielmassa selvitettiin lukutaidon ja kodin lukuympäristön yhteyttä lasten lempikirjoihin. Lisäksi tarkasteltiin sukupuolten, riski- ja kontrolliryhmän sekä heikkojen ja muiden lukijoiden välisiä eroja lempikirjojen suhteen. Tutkimus on osa Alkuportaat-seurantatutkimusta (Lapset, vanhemmat ja opettajat koulutien alkupolulla), jossa lapsia on seurattu esiopetusvuodesta neljännen luokan loppuun sekä yläkoulussa että sitä edeltävässä siirtymässä. Tämän tutkimuksen aineisto kerättiin vuoden 2008 keväällä, jolloin lapset (n = 2133) olivat ensimmäisellä luokalla. Tutkimusmenetelminä käytettiin äideille suunnattuja kyselylomakkeita sekä lasten lukutestejä. Tutkimukseen osallistui 2133 äitiä, joista 1474 raportoi lastensa lempikirjoja. Analyysit kohdentuivat otokseen (n = 1474), josta oli käytettävissä sekä kyselylomaketietoja että lasten testitietoja. Tulokset tukivat aiempia tutkimuksia sukupuolten välisistä eroista lukemisen suhteen. Lasten lukutaito ja kodin lukuympäristö olivat tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä lasten lempikirjamainintoihin. Äitien raportoinnin mukaan tytöt lukivat itsenäisesti poikia enemmän, mutta vanhemman kanssa yhdessä lukemisen suhteen sukupuolten välillä ei ollut eroja. Sukupuolten välillä ilmeni tilastollisesti merkitseviä eroja siinä, millaiseen kategoriaan kuuluvat lempikirjat olivat maininnoissa tyypillisiä. Riskiryhmän ja heikkojen lukijoiden havaittiin mainitsevan keskimäärin vähemmän lempikirjoja kuin kontrolliryhmän ja muiden lukijoiden ja heidän välillään oli eroja siinä, millaisia lempikirjoja mainittiin. Tulosten mukaan tytöt lukevat keskimäärin luettavuudeltaan haastavampia kirjoja kuin pojat. Lukutaidon alkuvaiheessa olevien lasten pienempi lempikirjojen mainintamäärä saattaa johtua alhaisemmasta lukumotivaatiosta tai siitä, että lukutaidon haasteiden vuoksi lempikirjoja ei vielä ole niin paljon. Tutkimus nostaa esiin kysymyksen siitä, että lukemismotivaation herättämiseksi on tärkeää, että vanhemmat ja opettajat löytävät sopivaa lukemista lukutaidoltaan erilaisille lapsille.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (66 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherlukutaito
dc.subject.otherkodin lukuympäristö
dc.subject.otherlastenkirjallisuus
dc.subject.otherlukuharrastus
dc.subject.otherlempikirjat
dc.titleLukutaidon ja kodin lukuympäristön yhteys lasten lempikirjoihin ensimmäisellä luokalla : Elloja, Risto Räppääjiä ja dinosauruskirjoja
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201411273390
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2014-11-27T16:58:18Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysolukutaito
dc.subject.ysolukeminen
dc.subject.ysolastenkirjallisuus
dc.subject.ysolukuharrastus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot