Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKosonen, Erja
dc.contributor.authorHiipakka, Jenna
dc.date.accessioned2014-11-24T15:48:20Z
dc.date.available2014-11-24T15:48:20Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44727
dc.description.abstractKandidaatintutkielmani käsittelee monikulttuurisuutta peruskoulun musiikinopetuksen opetussuunnitelmissa eri vuosikymmeninä ja vuoden 2004 opetussuunnitelmaan pohjautuvia, yläkoulun musiikin oppikirjoja tarkastellen. Työni tarkoituksena on löytää monikulttuurisuuden kehityskaaria opetussuunnitelmissa sekä yhtymäkohtia ja näkökulmia monikulttuurisuuteen yläkoulun musiikin oppikirjoissa. Innostukseni aiheeseen nousee vaihto-opintokokemuksestani Keniassa syksyllä 2012. Tiiviissä afrikkalaiskulttuurissa eläminen sai minut ymmärtämään kulttuureiden todellisen merkityksen ja vaikutuin vahvasta maailmankuvani muuttumisesta. Koska maahanmuuttajat ja ulkomaalaiset ovat Suomessa merkittävää nykypäivää, halusin tutkia monikulttuurisuusilmiön näkyvyyttä suomalaisessa peruskoulujärjestelmässä teoriatasolla. Aineistoni pohjautuu pääasiassa opetushallituksen julkaisemaan materiaaliin, mutta monikulttuurisuudesta löytyy sekä tilastotietoa että näkökulmia ja artikkeleita myös monista muista lähteistä. Tutkimustulokseni ja pohdintani perustuvat kronologisiin muutoksiin yhteiskunnassa ja sen mukautuvuuteen väestörakenteen kulttuurisissa muutoksissa. Peruskoulun tarjoamalla opetuksella on vastuu ohjeistaa oppilaita avoimeen, aktiiviseen ja itsenäisen ajattelun toimintaan yhteiskunnassa. Monikulttuurisuuden hyväksyminen on ensisijaisen tärkeä osa tällaisen ajattelumallin tukemista, ja siksi opetussuunnitelmien sekä opetusmateriaalien tehtävänä on olla turvaamassa monikulttuurisuuden asemaa. Haluan jatkaa tutkielmaani monikulttuurisen peruskoulun tutkimiseen kenttätyönä. Olisi mielenkiintoista päästä seuraamaan monikulttuurisen koulun arkea ja kuulemaan oppilaiden mielipiteitä ja tuntemuksia värikkäästä kouluympäristöstä. Lisäksi olen erityisen kiinnostunut saamaan tietoa opettajan työstä monikulttuurisessa koulussa. Opettajan tulee ottaa huomioon hyvin monenlaisia asioita, jotka saattavat vaikuttaa sekä positiivisella että negatiivisella tavalla työhön. Tulevaisuudessa toivon pääseväni käyttämään tietämystäni ja tutkimusmahdollisuutta esimerkiksi itähelsinkiläisissä kouluissa, joihin olen päässyt tutustumaan jo tätä tutkielmaani tehdessäni.fi
dc.format.extent26
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othermusiikki
dc.subject.othermonikulttuurisuus
dc.subject.otherperuskoulu
dc.subject.othermaahanmuuttaja
dc.subject.otheropetussuunnitelma
dc.subject.otheroppikirja
dc.titleMonikulttuurisuus peruskoulun musiikinopetuksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201411243347
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.date.updated2014-11-24T15:48:21Z
dc.rights.accesslevelopenAccessen


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot