University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Monikulttuurisuus peruskoulun musiikinopetuksessa

Thumbnail
View/Open
416.9 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Hiipakka, Jenna
Date
2014
Discipline
Music EducationMusiikkikasvatus

 
Kandidaatintutkielmani käsittelee monikulttuurisuutta peruskoulun musiikinopetuksen opetussuunnitelmissa eri vuosikymmeninä ja vuoden 2004 opetussuunnitelmaan pohjautuvia, yläkoulun musiikin oppikirjoja tarkastellen. Työni tarkoituksena on löytää monikulttuurisuuden kehityskaaria opetussuunnitelmissa sekä yhtymäkohtia ja näkökulmia monikulttuurisuuteen yläkoulun musiikin oppikirjoissa. Innostukseni aiheeseen nousee vaihto-opintokokemuksestani Keniassa syksyllä 2012. Tiiviissä afrikkalaiskulttuurissa eläminen sai minut ymmärtämään kulttuureiden todellisen merkityksen ja vaikutuin vahvasta maailmankuvani muuttumisesta. Koska maahanmuuttajat ja ulkomaalaiset ovat Suomessa merkittävää nykypäivää, halusin tutkia monikulttuurisuusilmiön näkyvyyttä suomalaisessa peruskoulujärjestelmässä teoriatasolla. Aineistoni pohjautuu pääasiassa opetushallituksen julkaisemaan materiaaliin, mutta monikulttuurisuudesta löytyy sekä tilastotietoa että näkökulmia ja artikkeleita myös monista muista lähteistä. Tutkimustulokseni ja pohdintani perustuvat kronologisiin muutoksiin yhteiskunnassa ja sen mukautuvuuteen väestörakenteen kulttuurisissa muutoksissa. Peruskoulun tarjoamalla opetuksella on vastuu ohjeistaa oppilaita avoimeen, aktiiviseen ja itsenäisen ajattelun toimintaan yhteiskunnassa. Monikulttuurisuuden hyväksyminen on ensisijaisen tärkeä osa tällaisen ajattelumallin tukemista, ja siksi opetussuunnitelmien sekä opetusmateriaalien tehtävänä on olla turvaamassa monikulttuurisuuden asemaa. Haluan jatkaa tutkielmaani monikulttuurisen peruskoulun tutkimiseen kenttätyönä. Olisi mielenkiintoista päästä seuraamaan monikulttuurisen koulun arkea ja kuulemaan oppilaiden mielipiteitä ja tuntemuksia värikkäästä kouluympäristöstä. Lisäksi olen erityisen kiinnostunut saamaan tietoa opettajan työstä monikulttuurisessa koulussa. Opettajan tulee ottaa huomioon hyvin monenlaisia asioita, jotka saattavat vaikuttaa sekä positiivisella että negatiivisella tavalla työhön. Tulevaisuudessa toivon pääseväni käyttämään tietämystäni ja tutkimusmahdollisuutta esimerkiksi itähelsinkiläisissä kouluissa, joihin olen päässyt tutustumaan jo tätä tutkielmaani tehdessäni. ...
Keywords
musiikki monikulttuurisuus peruskoulu maahanmuuttaja opetussuunnitelma oppikirja
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201411243347

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4192]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Moniuskontoisuuden haasteet ja mahdollisuudet peruskoulun musiikinopetuksessa 

    Hiipakka, Jenna (2018)
    Tutkimukseni tarkoituksena on selvittää musiikinopettajien näkemyksiä ja kokemuksia moniuskontoisuuden haasteista ja mahdollisuuksista peruskoulun musiikinopetuksessa. Tarkastelun alla ovat musiikin erilaiset merkitykset, ...
  • Opettaja monikulttuurisuuden kohtaajana peruskoulun arjessa 

    Abahassine, Sami (2015)
    Kansainvälistyminen ja maahanmuutto vaikuttavat koko yhteiskuntaan ja muutokset näkyvät luonnollisesti myös kouluissa. Opettajat, kouluissa toimivina työntekijöinä ja kunnan virkamiehinä, kohtaavatkin työssään monia eri ...
  • Romanilasten ja -nuorten motivaatio peruskoulun musiikinopetuksessa 

    Aaltonen, Henna (2008)
  • Musiikkikasvatusteknologian käyttö, merkitys ja käyttöön tarvittavat valmiudet peruskoulun musiikinopetuksessa 

    Broman, Helene; Veijonen, Sonja (2016)
    Tutkimuksen tavoitteena on selvittää musiikkia opettavien opettajien ja teknologiapainotteisen ryhmän luokanopettajaopiskelijoiden musiikkikasvatusteknologisia valmiuksia ja miten musiikkikasvatusteknologiaa on käytetty ...
  • Cuius regio, eius musica? : opettajien havaintoja uskonnollisen moninaisuuden näyttäytymisestä peruskoulun musiikinopetuksessa 

    Salonen, Suvi (2019)
    Cuius regio, eius musica on tutkielmassa paitsi otsikko myös kysymys, jonka tavoitteena on ymmärtää, mikä on kansallisen musiikkiperinteen rooli moniuskontoisen ryhmän musiikinopetuksessa. Lauseen juuret ovat reformaation ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre