dc.contributor.advisor | Kosonen, Erja | |
dc.contributor.author | Hiipakka, Jenna | |
dc.date.accessioned | 2014-11-24T15:48:20Z | |
dc.date.available | 2014-11-24T15:48:20Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44727 | |
dc.description.abstract | Kandidaatintutkielmani käsittelee monikulttuurisuutta peruskoulun musiikinopetuksen opetussuunnitelmissa eri vuosikymmeninä ja vuoden 2004 opetussuunnitelmaan pohjautuvia, yläkoulun musiikin oppikirjoja tarkastellen. Työni tarkoituksena on löytää monikulttuurisuuden kehityskaaria opetussuunnitelmissa sekä yhtymäkohtia ja näkökulmia monikulttuurisuuteen yläkoulun musiikin oppikirjoissa.
Innostukseni aiheeseen nousee vaihto-opintokokemuksestani Keniassa syksyllä 2012. Tiiviissä afrikkalaiskulttuurissa eläminen sai minut ymmärtämään kulttuureiden todellisen merkityksen ja vaikutuin vahvasta maailmankuvani muuttumisesta. Koska maahanmuuttajat ja ulkomaalaiset ovat Suomessa merkittävää nykypäivää, halusin tutkia monikulttuurisuusilmiön näkyvyyttä suomalaisessa peruskoulujärjestelmässä teoriatasolla.
Aineistoni pohjautuu pääasiassa opetushallituksen julkaisemaan materiaaliin, mutta monikulttuurisuudesta löytyy sekä tilastotietoa että näkökulmia ja artikkeleita myös monista muista lähteistä. Tutkimustulokseni ja pohdintani perustuvat kronologisiin muutoksiin yhteiskunnassa ja sen mukautuvuuteen väestörakenteen kulttuurisissa
muutoksissa. Peruskoulun tarjoamalla opetuksella on vastuu ohjeistaa oppilaita avoimeen, aktiiviseen ja itsenäisen ajattelun toimintaan yhteiskunnassa. Monikulttuurisuuden hyväksyminen on ensisijaisen tärkeä osa tällaisen
ajattelumallin tukemista, ja siksi opetussuunnitelmien sekä opetusmateriaalien tehtävänä on olla turvaamassa monikulttuurisuuden asemaa.
Haluan jatkaa tutkielmaani monikulttuurisen peruskoulun tutkimiseen kenttätyönä. Olisi mielenkiintoista päästä seuraamaan monikulttuurisen koulun arkea ja kuulemaan oppilaiden mielipiteitä ja tuntemuksia värikkäästä kouluympäristöstä. Lisäksi olen erityisen kiinnostunut saamaan tietoa opettajan työstä monikulttuurisessa koulussa.
Opettajan tulee ottaa huomioon hyvin monenlaisia asioita, jotka saattavat vaikuttaa sekä positiivisella että negatiivisella tavalla työhön. Tulevaisuudessa toivon pääseväni käyttämään tietämystäni ja tutkimusmahdollisuutta esimerkiksi itähelsinkiläisissä kouluissa, joihin olen päässyt tutustumaan jo tätä tutkielmaani tehdessäni. | fi |
dc.format.extent | 26 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | musiikki | |
dc.subject.other | monikulttuurisuus | |
dc.subject.other | peruskoulu | |
dc.subject.other | maahanmuuttaja | |
dc.subject.other | opetussuunnitelma | |
dc.subject.other | oppikirja | |
dc.title | Monikulttuurisuus peruskoulun musiikinopetuksessa | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201411243347 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Music Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkikasvatus | fi |
dc.date.updated | 2014-11-24T15:48:21Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | en |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |