Lisää liikuntaa koulupäivään
TIIVISTELMÄ
Petra Sundell (2014). Lisää liikuntaa koulupäivään. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, Liikuntapedagogiikan pro gradu –tutkielma, 60 s., 2 liitettä.
Kouluikäisten lasten ja nuorten päivittäinen fyysinen aktiivisuus on vähentynyt merkittävästi. Passiivisen elämäntavan yleistyminen ja arkiliikunnan väheneminen ovat johtaneet lasten ja nuorten lihomiseen, joka on kolminkertaistunut viimeisten vuosikymmenten aikana. Muutokset nuorten elämäntavoissa näkyvät ylipainon, tyypin 2 diabeteksen sekä tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien lisääntymisenä. Koululiikunnalla on erittäin tärkeä rooli niiden lasten ja nuorten elämässä, jotka eivät harrasta vapaa-ajallaan lainkaan liikuntaa tai liikkuvat erittäin vähän.
Pro gradu -tutkielmani tarkoituksena oli selvittää, kuinka paljon tutkittavan koulun oppilaat liikkuivat fyysisen aktiivisuuden kokonaismäärän, välituntiliikunnan sekä koulumatkaliikunnan osalta. Tutkimuksessa selvitettiin myös, kuinka suuri osa oppilaista saavutti kestävyysliikunnan suosituksen ja kuinka paljon heille kertyi passiivista ruutuaikaa viihdemedian ääressä päivän aikana. Tuloksia verrattiin sukupuolten ja luokka-asteiden välillä. Tutkimuksen aineisto on kerätty Liikkuva koulu –hankkeeseen kuuluneella sähköisellä kyselyllä keväällä 2014. Tutkittavaksi joukoksi muodostui tutkittavan koulun 3–6 luokkalaiset oppilaat. Heitä oli yhteensä 133, joista 73 oli tyttöjä ja 60 poikia.
Tutkimuksen mukaan pojat olivat välitunneilla hieman liikunnallisesti aktiivisempia kuin tytöt. Pojat osallistuivat aktiivisemmin pallopelien pelaamiseen ja tytöt leikkivät liikuntaleikkejä poikia enemmän. Luokka-asteiden välillä ei esiintynyt eroja välituntiaktiivisuudessa. Koulumatkaliikunnan osalta tytöt olivat hieman poikia aktiivisempia kulkemaan liikuntaa vaativilla tavoilla koulumatkansa. Tutkimus osoitti, että yleisin liikkumistapa kodin ja koulun välillä on moottoriajoneuvo. Tutkituista 3–6 luokkalaisista liikkui riittävästi noin puolet lasten ja nuorten liikunnan asiantuntijaryhmän antaman fyysisen aktiivisuuden suositukseen nähden (1–2 tuntia päivässä). Tulosten mukaan pojat olivat tyttöjä vain hieman aktiivisempia päivän aikana eikä luokka-asteiden välillä esiintynyt merkitseviä eroja fyysisessä kokonaisaktiivisuudessa. Viihdemedian ääressä vietetyn ruutuajan suosituksen (korkeintaan kaksi tuntia päivässä) arkipäivisin ylitti vain kymmenenosa oppilaista, mutta viikonloppuisin suosituksen ylitti joka viides.
Tämän tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että tutkittavan koulun oppilaista lähes puolet liikkuu terveytensä kannalta riittävästi ja passiivisen ruutuajan suosituksen ylittää vai pieni osa oppilaista arkipäivisin. Lasten ja nuorten fyysistä aktiivisuutta edistettäessä liikuntatuntien aktiivisuuden lisääminen ei ole ainoa keino, vaan on tarkasteltava koko koulupäivän ja -ympäristön liikunnallistamista, kuten välituntien, toiminnallisten oppituntien sekä koulumatkaliikunnan avulla.
Avainsanat: fyysinen aktiivisuus, ruutuaika, välituntiliikunta, koulun liikunta
...
ABSTRACT
Petra Sundell (2014). Increasing physical activity during the school day. Department of Sport Science, University of Jyväskylä, Master´s thesis in Sports Pedagogy, 60 pp., 2 appendicies.
Daily physical activity has decreased remarkably among school-aged children. Inactive lifestyles and reduced overall physical activity have led to the prevalence of overweight among children and adolescents, which has tripled in the last decades. Changes in youth lifestyles can result in a variety of adverse health outcomes, including obesity, type 2 diabetes and musculoskeletal diseases. Physical activity during school days has a very important role in those school-aged children's lives, who are not enthusiastic about exercising in their leisure time.
This study aimed to determine in the school surveyed, the pupils' overall amount of physical activity, including recesses and school journeys. The study also investigated how large a proportion of the pupils achieved the recommended amount of health-related physical activity and how much inactive TV and computer time the pupils spent during the day. The results were compared by gender and age. The data of this study was collected with the electronic questionnaire of the Liikkuva koulu project in the spring of 2014. The studied population consisted of 133 (73 girls and 60 boys) 3–6 grade elementary school students.
The results revealed that the boys were slightly more physically active than girls during recess times and engaged more in ball games, while girls reported a larger percentage of time spent in playground games. There was no difference in recess activity between the age levels. Girls were a slightly more physically active during the school journeys than boys. The study pointed out that the most common mode of transportation between home and school is motor vehicle. Fifty percent of the 3–6 graders exceeded the current recommendation for health-related physical activity (1–2 hours per day). The boys were only a little bit more physically active than girls and there were no differences between age levels. Only ten percent of the students exceeded the recommended level of TV and computer viewing (max. two hours per day) but during the weekend the recommendation was exceeded by every fifth student.
Based on this study half of the pupils exceeded the current recommendations for health-related physical activity and only a small proportion of the pupils exceeded the recommended level of inactive TV and computer viewing. In addition to physical education, schools should offer physical activity in a variety of settings during the school day. The main ways students can participate in physical activity during the school days are recess, physical activity integrated into classroom lessons and school journeys.
Key words: Physical activity, screen time, recess activity, school physical activity
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Lisää liikettä koulupäivään ja sen yhteyteen : katse kohti vähän liikkuvien oppilaiden, viihtyvyyden ja henkilökunnan tukemista
Haapala, Henna (Liikuntatieteellinen seura, 2018) -
Liikuntapelit osaksi koulun liikuntaa? : videopelitutkimus Jyrängön alakoulussa
Saarinen, Jussi (2012)Saarinen Jussi. 2012. Liikuntapelit osaksi koulun liikuntaa? Videopelitutkimus Jyrängön alakoulussa. Liikuntatieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto. Liikuntapedagogiikan Pro gradu –tutkielma, 85s. Tutkimus toteutettiin ... -
”Kun liikuntaa opetetaan positiivisen pedagogiikan menetelmin, niin sähän saat moninkertaiset hyödyt sieltä” : näkemyksiä ja kokemuksia koulu- ja valmennusmaailmasta
Udelius, Marika; Heiska, Pauliina (2024)Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkoituksena oli selvittää opettajien ja valmentajien näkemyksiä ja/tai kokemuksia positiivisen pedagogiikan käytöstä opetuksessa. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita opettajien ja valmentajien ... -
Liikuntavälitunnin vaikutus fyysiseen aktiivisuuteen, jaksamiseen ja oppimiseen : tapaustutkimus espoolaisen yläkoulun 8-luokkalaisten oppilaiden kokemuksista
Snell, Jari (2016)Snell, Jari. 2016. Liikuntavälitunnin vaikutus fyysiseen aktiivisuuteen, jaksamiseen ja oppimiseen – Tapaustutkimus espoolaisen yläkoulun 8-luokkalaisten oppilaiden kokemuksista. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän ... -
Liikuntaa tukeva vanhemmuus : 7–10-vuotiaiden lasten käsityksiä ja kokemuksia liikuntaa tukevasta vanhemmuudesta
Lehtinen, Riku (2023)Vanhemmilla ja vanhemmuuskäytänteillä on useiden aiempien tutkimusten perusteella selvä yhteys lasten fyysisen aktiivisuuden määrään, laatuun ja liikuntaan kohdistuvaan motivaatioon. Lisäksi itsemääräämisteorian mukaisten ...